تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۳

انصراف پزشکان از کار در پزشکی قانونی به دلیل حقوق پایین و سختی کار/ اتخاذ تدبیری برای نگهداشت پزشکان قانونی

انصراف پزشکان از کار در پزشکی قانونی به دلیل حقوق پایین و سختی کار/ اتخاذ تدبیری برای نگهداشت پزشکان قانونی
نگاه اقتصاد

 

مدیرکل سازمان پزشکی قانونی استان ایلام از انصراف برخی از پزشکان از کار در پزشکی قانونی به دلیل حقوق پایین و سختی کار خبر داد و بیان کرد: در حال حاضر ۱۲ پزشک در مجموعه پزشکی قانونی فعالیت دارند که از این تعداد ۳ نفر پزشک متخصص هستند، پزشکان دیگر در خارج از مجموعه پزشکی قانونی حداقل چهار برابر همکاران ما در اینجا درآمد دارند.

دکتر مهرشاد طهماسبی امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه استان ایلام اذعان داشت: پزشکی قانونی استان ایلام به عنوان دستگاه برتر شاخص میز الکترونیکی و مناسب سازی فضا برای افراد توانخواه و همچنین کسب رتبهٔ دوم از مجموع شاخص های تخصصی و عمومی در بین پزشکی قانونی های کشور را از جمله موفقیت‌های این دستگاه در سال جاری برشمرد.

وی عنوان کرد: هفت هزار و ۱۹۰مورد آزمایش‌های آسیب شناسی یا پاتولوژی، سم شناسی، سرولوژی و DNA بر روی اجساد و افراد زنده و ۶۸ مورد رسیدگی به پرونده های مربوط به کمیسیون های پزشکی با کاهش ۳۵ درصدی نسبت به سال گذشته انجام‌ گرفته است.

مدیر کل پزشکی قانونی استان ایلام تصریح کرد: ۳% از پرونده‌هایی که وارد پزشکی قانونی می‌شود مربوط به جسد و ۹۷% دیگر مربوط به بخش‌های معاینه های بالینی و کارهای آزمایشگاهی است.

طهماسبی ادامه داد: ۱۳هزار و ۸۸۰ مورد انواع معاینات بالینی طی ده ماه در ۱۴۰۱ توسط پزشکی قانونی صورت گرفته است.

وی یادآور شد: از مهمترین برنامه های سازمان پزشکی قانونی کاهش پرونده های مربوط به کمیسیون های پزشکی به دلیل صرف وقت و هزینهٔ بالای متقاضیان است و برای صرفه جویی در زمان و هزینه ،اعضای کمیته تخصصی سه نفره و متقاضی به جای مراجعه حضوری از طریق وبینار امکان بررسی پرونده و رسیدگی را دارند.

ایشان با اشاره به هفت مورد قصور پزشکی ارجاعی به پزشکی قانونی گفت: قصور پزشکی، خطاهایی جبران‌ناپذیر است که امکان پرداخت خسارات معنوی در قوانین فعلی ما وجود ندارد شکایت از رشته‌های پزشکی به‌صورت تصاعدی در حال افزایش است اما در استان ما نسبت به سال قبل تغییری نداشته ایم.

طهماسبی با بیان ارجاع ۶۷ جسد باقیمانده از ایام اربعین اظهارکرد: هویت و علت فوت همه این افراد مشخص شد و همچنین هشت مورد فوتی ناشی از گاز گرفتگی با ۲۷ درصد کاهش نسبت به سال قبل، صدور مجوز ۹۳ مورد سقط جنین قانونی به علت ابتلای جنین به بیماری‌هایی نظیر تالاسمی ماژور و سندروم داون بوده است.

وی با اشاره به ارجاع ۳۶ موردی آزمایش دی ان ای و اینکه یکی از دغدغه‌های ما خرید تجهیزات پزشکی قانونی است، افزود: نمی‌توانیم منتظر پروسه طولانی اخذ جواب نهایی برای دی ان ای و تعیین هویت(سروژنتیک) از استان های تهران یا کرمانشاه باشیم و بدون در نظر گرفتن علم روز و داشتن تجهیزات کافی بازوی خوبی برای قوه قضائیه باشیم.

طهماسبی با عنایت به افتتاح مرکز پزشکی قانونی در شهرستان ملکشاهی اضافه کرد: رایزنی برای احداث سالن چند منظوره در شهرستان مهران با اختصاص ۵۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات اربعین ،ایجاد بانک اطلاعاتی ژنتیکی برای مجرمان پرخطر، ایجاد محیط مناسب با شرایط کودکان برای معاینه را از جمله اقدامات پزشکی قانونی استان ایلام است.

طهماسبی تأکید کرد: پرونده های مربوط به ضرب و جرح و نزاع ۲ هزار و ۶۰۴ مورد با ۱۹ درصد، ۱۵۲ مورد پرونده گواهی رشادت (رشد)، ۲۱۹ مورد حوادث کاری توسط پزشکی قانونی استان ایلام انجام شده است.

وی ادامه داد: برگزاری کلاس ‌های آموزشی برای ۹۰ نفر از دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی به مدت ۲ هفته، پنج کارگاه آموزشی برای جامعه پزشکی استان،اتصال نرم افزاری پزشکی قانونی به مرجع قضایی و انتظامی، اجرای پنج دوره آموزشی ویژه قضات استان ایلام و استان های همجوار، رسیدگی به پرونده های کمیسیون پزشکی قانونی بصورت وبینار از اقدامات صورت گرفته است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان ایلام خاطرنشان کرد: مجموع کل تصادفات رانندگی اعم از فوتی و جرحی استان در این مدت ۲ هزار و ۹۲۰ مورد بوده که نسبت به سال گذشته با احتساب تصادفات ایام اربعین ۲۳ درصد افزایش داشته است.
طهماسبی با بیان تشریح اجساد گفت: در این مدت ۴۴۴ مورد تشریح اجساد فوتی انجام شده که از این تعداد ۱۰۶ فوتی به علت تصادفات رانندگی بوده که ۹۶ فقره تصادف منجر به مرگ برون شهری و ۱۰ مورد نیز تصادف منجر به فوت درون شهری بوده است.

وی با اشاره به دست خالی پزشکی قانونی برای آسفالت محوطه پزشکی قانونی که روزانه افراد مختلفی از جمله معلولان، سالخوردگان و زندانیان با پابند الکترونیکی در آن رفت و آمد می‌کنند، گفت: در حال حاضر تنها مرکز پزشکی قانونی استان ایلام ملکی بوده و ۷ ادارهٔ پزشکی قانونی شهرستان های استان امانی و استیجاری هستند.

طهماسبی با اشاره به مشکلات پزشکان این حوزه گفت: با توجه به سختی و طاقت فرسا بودن کار، حقوق و مزایای پایین، فشارهای روحی و روانی، وضعیت اقتصادی امروز جامعه، حفظ و نگهداشت پزشکان در پزشکی قانونی کاری دشوار است در حالی که باید حساسیت بالای کار این پزشکان مدنظر قرارگرفته شود و حقوق و مزایایی درخور دریافت نمایند.

طهماسبی در پایان گفت: از دولت و مجلس و متولیان‌امر تقاضای کمک داریم تا بتوانیم انگیزهٔ مادی متخصصان و پزشکان شاغل در پزشکی قانونی را حفظ کنیم تا این افراد در سازمان مانده و به مردم خدمات ارائه دهند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.