تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۴

تغییرات اعمال شده توسط نمایندگان در بودجه، تورم‌زاست

تغییرات اعمال شده توسط نمایندگان در بودجه، تورم‌زاست
تهران-یک کارشناس مسایل اقتصادی به تبعات تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه توسط نمایندگان اشاره کرد و گفت: انجام چنین اقدامی در مجلس مثبت ارزیابی نمی‌شود و تورم‌زا خواهد بود.

«حسن حیدری» در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ما به تغییرات اعمال شده در لایحه بودجه از سوی نمایندگان مجلس واکنش نشان داد و افزود: به‌طور معمول این اتفاق در بیشتر مواقع از سوی نمایندگان و در سال‌هایی که مجلس به انتخابات نزدیک می‌شود، رخ می‌دهد.

وی خاطرنشان‌کرد: اولویت‌هایی که در ذهن دولت است با آنچه که در ذهن نمایندگان قرار دارد متفاوت بوده و نمایندگان از قصد تغییراتی را در لایحه بودجه ایجاد می‌کنند.

حیدری بیان‌داشت: این اتفاق جزو مسایلی است که در گذشته سابقه داشته و تکرار شونده بوده است.

این کارشناس مسایل اقتصادی به تبعات این تغییرات اشاره کرد و ادامه‌داد: لایحه‌ای که دولت ارائه می‌دهد به طور پنهان با کسری‌هایی مواجه است، ممکن است دولت لایحه بودجه را از لحاظ حسابداری تراز کند اما به صورت حقیقی با کسری‌هایی مواجه است.

حیدری تاکید کرد: تاکنون هیچ قاعده مالی برای بودجه دولت در نظر گرفته نشده است و دارای هیچگونه سقفی نیست؛ بنابراین نمی‌توان ارگان خاصی را مقصر تغییرات بودجه دانست زیرا این اتفاق ناشی از برخی تغییرات ساختاری است.

این کارشناس مسایل اقتصادی اظهار داشت: بهتر است به منظور تنظیم درست لایحه بودجه اطلاعاتی از نخبگان دریافت شود، اما نمایندگان مجلس جزو مقام‌های سیاسی کشور هستند و طبق قانون اساسی حق دارند هر اقدامی را در دستور کار قرار دهند.

وی بیان‌داشت: مجلس بهتر بود به لحاظ اصولی دست به چنین تغییری نزند، اما طبق قانون این اقدام به نمایندگان سپرده شده و می‌توانند انجام دهند.

حیدری خاطرنشان‌کرد: تا زمانی که سقف مناسبی برای لایحه بودجه در نظر گرفته نشود نمی‌توان شاهد نظم بخشیدن به تنظیم این لایحه باشیم.

این کارشناس مسایل اقتصادی با بیان اینکه باید به طور حتم در ایران مانند دیگر کشورها قاعده‌ای برای تنظیم لایحه بودجه از سوی دولت و مجلس در نظر گرفته شود، گفت: برای مثال نباید سقف ارقام هزینه‌ای بودجه از یک عددی بیشتر شود یا اگر قرار است تغییری در لایحه بودجه ایجاد شود، باید دو سوم نمایندگان به آن رای دهند تا به مرحله اجرا برسد.

وی اظهار داشت: اکنون با چنین محدودیتی روبه‌رو هستیم و نمی‌توان به نمایندگان مجلس اعلام کرد که اقدام انجام شده مخالف قانون است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.