تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

امام خمینی(ره) با ساده‌زیستی به نماد رهبر مردمی در جهان تبدیل شد

امام خمینی(ره) با ساده‌زیستی به نماد رهبر مردمی در جهان تبدیل شد
تهران- پژوهشگر فرهنگی عرصه بین‌الملل با بیان اینکه ساده‌زیستی و پرهیز از تجملات و تشریفات، امام خمینی(ره) را به نماد رهبر مردمی در جهان تبدیل کرد، گفت: هیچ فردی در تاریخ کشورهای جهان همانند بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی بر دل‌های مردم حکومت نکرده است.

 

حجت‌الاسلام محمد اسدی‌موحد در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا به مناسبت سی و چهارمین سالگشت ارتحال امام خمینی(ره) اظهار داشت: امام خمینی(ره) هروقت فراخوانی صادر می‌کردند آحاد مردم به ویژه نسل جوان با عشق و ارادت، پذیرا می‌شدند.

وی، امام راحل(ره) را شخصیتی جامع‌الاطراف عنوان کرد و افزود: بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌های فردی، اجتماعی، سیاسی و عرفانی بود که با شایستگی‌ها و تلاش‌های صادقانه خویش مسیر تاریخ را دگرگون کرده و سر منشاء تحولات بزرگی در ایران و جهان شد.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری انتشارات بین‌المللی الهدی با بیان اینکه امام خمینی(ره) هنوز هم شخصیتی ناشناخته است و باید سال ها بگذرد تا کار بزرگی که انجام داد، تکرار شود، ایشان را از مصادیق انسان کامل به عنوان انسانی آرمانی که همه ارزش‌های انسانی را در خود تجلی داده و به عنوان یک الگو مطرح شد و بر همه بشریت تاثیر گذاشت، نام برد.

وی ادامه داد: حضرت امام خمینی(ره) با نگرش، شیوه زندگی، درایت و با پشتیبانی ملت غیور ایران توانستند برگ زرینی در تاریخ ایران ثبت کنند که این پیروزی زمینه‌ساز بیداری جهان اسلام شد.

این کارشناس مذهبی با اشاره به شاخصه‌ها و ویژگی‌های امام خمینی(ره)، گفت: ساده زیستی و پرهیز از تجملات و تشریفات، ایشان را به نماد رهبر مردمی در جهان تبدیل کرد که قرن‌ها نامش در همراهی با کوخ‌نشینان بر دل ها و اذهان باقی خواهد ماند. ملت غیور ایران اسلامی بر خود می‌بالد که از وجود چنین رهبر فرزانه‌ای بهره‌‎مند بود که در جهان محبوب و شناخته شده است.

به گفته این پژوهشگر فرهنگی عرصه بین‌الملل، تاریخ نگاران، ساده‌زیستی امام خمینی (ره) را بزرگ‌ترین وجه تمایز ایشان از دیگر رهبران جهان می‌دانند، شخصیت‌های بسیاری برداشت‌های خود را از سیره امام خمینی‌(ره) به ویژه از ساده‌زیستی امام خمینی(ره) در کتاب ها و مقاله‌ها بیان کرده اند.

اسدی موحد با بیان اینکه احیای عظمت اسلام در جهان از دیگر ویژگی‌های بارز سیره امام خمینی(ره) به شمار می رود، اظهار داشت: اسلام بیش از ۱۴ قرن قدمت و عمر دارد. مسلمانان قبل و پس از امام عظیم‌الشان، متفاوت زیسته‌اند، امام راحل(ره) نه فقط برای شیعه بلکه برای مسلمانان جایگاهی ویژه ایجاد کردند و فضایی به واسطه نهضت ایشان ایجاد شد که مسلمانان به اسلام خود افتخار می کنند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی و هنری و انتشارات بین‌المللی الهدی با اشاره به ابعاد مختلف وجودی سیاسی حضرت امام(ره) تصریح کرد: دنیا، امام عظیم‌الشان انقلاب اسلامی ایران را از نگاه سیاسی بیشتر می‌شناسد. حضرت امام (ره) یک شخصیت سیاسی به تمام معناست که حتی سیاست‌مداران خبره غربی وقتی سیاست ایشان را بررسی می‌کنند، انگشت حیرت به دندان می‌گیرند. چون روش حضرت امام در حوزه سیاست خلاف آن چیزی بود که آنها فکر می‌کردند و بر خلاف آن سیاست‌های رایج و معمول بود. چون سیاستی که حضرت در پیش داشت برگرفته از آیات و روایات بوده است.

این پژوهشگر فرهنگی عرصه بین‌الملل، احیای روحیه غرور و خودباوری در ایرانیان و مسلمانان را از دیگر ویژگی‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی برشمرد و تاکید کرد: پیش از نهضت امام راحل ممکن بود افرادی به ایرانی و مسلمان بودن خود افتخار نکنند، اما امروز در معادلات منطقه غرب آسیا، ایران اسلامی، مقتدر و دارای خودباوری است و نه فقط در غرب آسیا که در بسیاری از نقاط جهان به عنوان کشوری دارای جایگاه و منزلت و قدرتمند شناخته می شود.

اسدی موحد، باور امام خمینی (ره) به خدا، مردم و خود را زمینه‌ساز پیروزی، تداوم و پیشرفت مقتدرانه انقلاب اسلامی عنوان کرد و اظهار داشت: باور به خدا، باور به مردم و باور به خود، هر سه به معنی واقعی کلمه در وجود امام و تصمیم امام و همه حرکت‌های ایشان تجلی داشت.

امام خمینی (ره) با دل خود با مردم سخن گفت و مردم هم با جان خود به او لبیک گفتند و به میدان آمدند و مردانه ایستادند و این نهضت به‌تدریج به سمت پیروزی رفت و در نهایت هم بدون کمک هیچ کشوری، به پیروزی رسید.

رایزن اسبق فرهنگی ایران در تونس، انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) را دو پدیده جدایی ناپذیر از یکدیگر برشمرد و گفت: تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی مستلزم شناخت صحیح اندیشه‌های امام (ره) از ابعاد مختلف است. امام خمینی (ره) از معدود رهبران و مصلحان در جهان بودند که اندیشه‌ها و افکار خود را به منصه ظهور رساندند و آن‌ها را عملی کردند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری بین المللی الهدی بر این باور است که ویژگی‌های اندیشه‌ای امام خمینی (ره) تاثیر بسزایی بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و مسائل فرهنگی کشورمان در عرصه داخلی و خارجی گذاشته است.

وی سیاست نه شرقی نه غربی یا همان استقلال‌طلبی در جمهوری اسلامی ایران را برگرفته از اندیشه خدامحور امام خمینی (ره) دانست و گفت: نمونه‌های این آرمان و سیاست در زندگی امام خمینی (ره) کاملاً نمایان است که می‌توان به قطع رابطه با کشورهایی که به ایران و دیگر کشورهای اسلامی ظلم می‌کردند و همچنین بستن درهای سفارت رژیم نامشروع اسرائیل در ایران اشاره کرد.

انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) دو پدیده جدایی ناپذیر

رایزن اسبق فرهنگی ایران در تونس در ادامه سخنان خود، انقلاب اسلامی ایران و امام خمینی (ره) را دو پدیده جدایی ناپذیر از یکدیگر برشمرد و گفت: تحلیل گفتمان انقلاب اسلامی مستلزم شناخت صحیح اندیشه‌های امام (ره) از ابعاد مختلف است.

وی بر این باور است که ویژگی‌های اندیشه‌ای امام خمینی (ره) تاثیر بسزایی بر سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران و مسائل فرهنگی کشورمان در عرصه داخلی و خارجی گذاشته است.

ثبات قدم امام خمینی(ره) تاثیر بسیاری بر توسعه فرهنگی گذاشت

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری انتشارات بین‌المللی الهدی همچنین اظهار داشت: ثبات قدم ویژگی دیگر در اندیشه امام خمینی (ره) است که تاثیر بسیاری بر توسعه فرهنگی گذاشته است و این ثبات قدم و عدم تزلزل در عقاید و دفاع از حق ویژگی خاص امام (ره) بود که در دیگر رهبران کشورها وجود نداشت.

معرفی امام راحل با انتشار نشریه «الطاهره» به زبان عربی

وی با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های انجام گرفته موسسه فرهنگی هنری الهدی در خصوص چاپ و نشر کتب و نشریات مختلف در جهت معرفی و تبیین ابعاد وجودی و شخصیتی حضرت امام خمینی (ره) در عرصه بین الملل، از انتشار شماره دیگر نشریه الطاهره به زبان عربی خبر داد و گفت: به مناسبت سی و چهارمین سالروز ارتحال بنیانگذار انقلاب اسلامی، این انتشارات اقدام به تولید و چاپ دویست و چهل و یکمین شماره نشریه الطاهره کرده است.

اسدی موحد اضافه کرد: در این شماره تلاش شده است تا ابعاد مختلف شخصیت حضرت امام خمینی (ره) و آرا و اندیشه‌های ایشان برای مخاطبین بین‌المللی تبیین شود. افزون بر این، تمرکز و توجه ویژه‌ای به دیدگاه‌های ایشان در رابطه با آینده تمدن اسلامی و پی‌ریزی تمدن نوین اسلامی شده است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.