تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۹

بر اساس نتایج مطالعات خطرسنجی؛

۴ نوع خطر در هر کیلومتر از جاده چالوس جان مسافران را تهدید می‌کند

۴ نوع خطر در هر کیلومتر از جاده چالوس جان مسافران را تهدید می‌کند
تهران- عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی گفت: بر اساس نتایج خطرسنجی مسیرهای شریانی تهران- شمال، محور چالوس با ۲۰۶ نقطه پرخطر در جایگاه اول پرخطرترین مسیرهای جاده‌ای شمال قرار دارد و در هر کیلومتر از جاده چالوس ۴ نوع خطر جان مسافران را تهدید می کند.

«علی بیت الهی» امروز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به انجام مطالعات خطرسنجی مسیرهای شریانی تهران- البرز که در سال ۹۸ پایان یافت، اظهار داشت: هر کیلومتر از جاده چالوس را ۴ نوع خطر تهدید می‌کند.

وی با توضیح اینکه خطر پذیری چالوس ۲ برابر جاده هراز شناخته شده است، افزود: به دلیل شباهت جاده هراز و چالوس این دو با هم مقایسه می‌شود اما نتیجه تحقیقات ما نشان می‌دهد که ۲۰۶ نقطه از «کرج تا منطقه کندوان» و بخش دیگر مربوط به مسیر «کندوان تا چالوس» است و مجموعا دارای ۱۴ پهنه با تراکم بالای خطر است.

به گفته بیت الهی این ۲۰۶ نقطه پرخطر به لحاظ استعداد بالای بروز حوادث طبیعی تا ۲ برابر جاده هرازخطر پذیری دارد و نکته مهم تر اینکه در امتداد جاده پل‌هایی است که آسیب زیادی دیده‌اند و خرابی پل‌ها موجب انسداد کامل مسیر می‌شود که ضرورت دارد امر مقاوم‌سازی آنها به طور جدی در دستور کار قرار بگیرد.

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به شکل ناهموار مسیر که امکان احداث مسیرجایگزین را در صورت انسداد پل ها و تونل ها نمی دهد، گفت: اگر هر یک از پل های آسیب دیده دچار ریزش شود، جاده به طور کامل بسته شده و انجام اقدامات فوری به منظور امداد رسانی به مسافران، مقاوم‌سازی، بازسازی و رفع خطر در این مسیرها را بسیار سخت خواهد کرد.

وی عمده‌ترین مخاطرات جاده چالوس را ریزش سنگ،زمین لغزش، برخورد با گسل و سیلاب در مسیر اعلام کرد و بیان داشت:علاوه بر این مخاطرات وضعیت فعلی پل ها مناسب نیست و ۴۵‌ درصد پل‌های مورد ارزیابی از آسیب‌پذیری بالا برخوردار هستند که آسیب‌های عمده‌ آنها شامل خردشدگی، نم‌زدگی و شوره‌زدگی ناشی از تراوش و نشت آب در اجزای سازه‌ای بوده است.

بیت الهی گفت: مطالعات خطرسنجی چالوس در سال ۹۸ تمام شده بود و در همان زمان اطلاع رسانی شد، اما حل مشکل سنگ ریزش چالوس به عملیات فنس گذاری و تثبت کوه نیازمند است که تامین اعتبار را بهانه قرار دادند. فنس‌های مهار ریزش سنگ، وارداتی است و خرید آنها از خارج کشور نیازمند هزینه هنگفت است در شرایطی که در این زمینه محدودیت‌های مالی وجود دارد

عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اعلام اینکه پهنه‌های پرخطر شامل زون‌های با استعداد ریزش سنگ و حرکات دامنه‌ای باید به طور ویژه در برنامه‌های کاهش ریسک مورد توجه قرار بگیرد، بیان کرد: نباید منتظر حوادث ماند و بعد اقدام کرد. هر سال ریزش سنگ و سانحه در چالوس رخ می‌دهد که بستگی به نوع مخاطره شدت خطر فرق دارد، اما امسال در قسمتی از مسیر کل جاده محو شده است که اگر در لحظه بروز سانحه ترافیک مسیر شدید بود فاجعه رخ داده بود.

به گزارش ایرنا، معاون سازمان راهداری شب گذشته با بیان اینکه بازسازی کامل چالوس اعتبار هزار میلیاردی نیاز دارد و عملیات اجرایی آن تا مهر سال جاری به طول خواهد انجامید، گفت: برای خاکریزی دره ۵۰ متری که در سیلاب روز پنجشنبه ایجاد شده تا ۱۰ روز تردد از چالوس امکان پذیر نخواهد بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.