تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۶

همه چیز درباره لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی با کره به داوری؛ آتش‌بازی ۷ میلیارد دلاری با کره‌ای‌ها/ جسارتی که دولت قبل به خرج نداد

همه چیز درباره لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی با کره به داوری؛ آتش‌بازی ۷ میلیارد دلاری با کره‌ای‌ها/ جسارتی که دولت قبل به خرج نداد
تهران - در حالی که دولت قبل می‌بایست با اهرم‌های متعدد از حقوقی گرفته تا دیپلماتیک اقدام به وصول طلب ۷ میلیارد دلاری کشورمان از کره می‌کرد، اما دولت سیزدهم بود که برای انجام این مهم، اجرای اصل ۱۳۹ قانون اساسی را در دستور کار قرار داد.

 

محمد دهقانی معاون حقوقی رئیس جمهور دیروز ۷ مرداد از ارسال لایحه «ارجاع اختلاف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری کره جنوبی به داوری» از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی برای اخذ مجوز مجلس در جهت اجرای اصل ۱۳۹ قانون اساسی خبر داد.

مطابق این اصل از قانون اساسی، صلح دعاوی راجع به اموال عمومی و دولتی یا ارجاع آن به داوری در هر مورد، موکول به تصویب هیئت وزیران است و باید به اطلاع مجلس برسد. در مواردی که طرف دعوی خارجی باشد باید به تصویب مجلس نیز برسد.

معاون حقوقی رئیس‌جمهور در خصوص این لایحه اعلام کرد: هر چند مسیر رایزنی‌های سیاسی برای آزادسازی حدود ۷ میلیارد دلار از دارایی‌های ایران نزد کره جنوبی باز است، با این حال با توجه به موافقت‌نامه تشویق و حمایت از سرمایه‌گذاری دوجانبه بین دو کشور، معاونت حقوقی رئیس‌جمهور از هیچ اقدام حقوقی برای بازگرداندن اموال ملت دریغ نخواهد کرد.

طلب ۷ میلیارد دلاری ایران از کره به چه زمانی برمی گردد؟

با این اعلام نظر معاون رئیس جمهور، به نظر می رسد موضوع لایحه ارجاع داوری اختلاف بانک مرکزی کشورمان با کره ای ها بر سر وصول ۷ میلیارد دلار طلب فروش نفت ایران به کره است. محموله های نفتی صادره ایران به کره به دوره زمانی قبل از خروج آمریکا و ترامپ از برجام برمی گردد که نفت به این کشور شرق آسیا رسید ولی امضای تحریم های جدید ایران سبب شد تا پول فروش نفت در این کشور باقی بماند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس: به رئیس دولت قبل تذکر دادم ولی جدیتی برای وصول پول‌های بلوکه ایران نبود

عباس مقتدایی عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس درباره لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با جمهوری کره جنوبی به داوری که دولت طی روزهای گذشته به مجلس ارسال کرده است، اظهار داشت: پول‌های بلوکه شده ایران در سایر کشورها یکی از موضوعات اصلی و پیگیری هایی است که هم دولت و هم نمایندگان مجلس داشته اند.

وی افزود: به رئیس جمهوردولت قبل تذکراتی در مورد لزوم وصول مطالبات ایران داده بودم اکنون نیز گشایش های قابل توجهی ایجاد شده و برخی کشورها مانند عمان یا قطر ورود کرده اند تا به نفع منافع ایران اقدامات مؤثری انجام شود و این موضوع شایسته قدردانی است.

فروش نفت ایران افزایش داشت/ تحریم های ایران شکست خورد

نماینده مردم اصفهان در مجلس با اشاره به تلاش و جدیت دولت در وصول مطالبات ملت ایران اظهار داشت: بانک مرکزی با همکاری وزارت امور خارجه و سایر دستگاه ها تلاش می‌کنند که ایران به اموال راکد خود دست یابد.

وی تصریح کرد: با افزایش فروش نفت ایران و شکست تحریم‌ها،امروز آمریکایی‌ها باید در مقابل ایران زانو بزند،آمریکا در سالهای اخیر با تشدید تحریم‌ها تلاش کرد تا ملت ایران را به زمین بزند، اما ملت ایران در نبرد اراده ها پیروز میدان بودند؛ اکنون آمریکایی ها برای حل مشکلاتشان در خلیج فارس و خاورمیانه نیازمند آن هستند تا ایران با آنها مقابله نکند؛ اقتدار ایران افزایش یافته و همین امر روزنه ها و راه های جدید برای دستیابی ایران به اموال خودش را سبب شده است.

دولت قبل عزمی برای وصول مطالبات ایران از کره نداشت

وی با بیان اینکه دولت قبل عزم جدی برای بازگرداندن اموال بلوکه ایران نداشت،گفت: دولت سیزدهم عزم جدی برای وصول این مطالبات دارد، با توجه به تحولات بین المللی، در شرایط مطلوبی برای تحقق این امر هستیم زیرا آمریکایی ها عملا از تحریم های ایران سرخورده شده اند.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: کره ای ها همواره بد قول بوده اند

غلامرضا مرحبا نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایرنا درباره لایحه ارجاع اختلاف بانک مرکزی کشورمان با کره جنوبی به داوری که دولت به مجلس ارسال کرده با اشاره به بدقولی های کره جنوبی در خصوص عدم اجرای سفارش ایران مبنی بر تولید ۲۰ فروند کشتی نفت کش و قاره پیما اظهار داشت: کره جنوبی بدقولی های زیادی در حق یران کرده است البته این لایحه نشان از پیگیری های خوب دولت سیزدهم برای وصول مطالبات ۷ میلیارد دلاری ایران از کره دارد مجلس هم آمادگی همکاری با دولت را دارد؛ همه ارکان کشور در هر ۳ قوه دست به دست می دهیم تا حقوق ملت را استیفا کنیم.

کره سفارش ساخت ۲۰ فروند کشتی اقیانوس پیمای ما را اجرا نکرد

وی بیان کرد: ما هم یک سری سفارشات در کره داریم و هم طلب ارزی از این کشور که باید بر اساس حقوق بین الملل در خصوص آن اقدام شود؛ آنقدر دست ما پُر هست و مستندات داریم تا بتوانم مطالبات را پس بگیریم.

ما زِ هم‌قاره‌ای‌ها چشم یاری داشتیم ولی…

نماینده مردم آستارا در مجلس افزود: کره اگرچه از نظر اقتصادی کشور پیشرفته ای است اما از نظر سیاسی استقلال ندارد و از زمان جنگ دو کده، کره جنوبی به حیاط خلوت آمریکا تبدیل شده و مجری دستورات آمریکایی هاست.

وی ادامه داد: البته ایران و کره از نظر اقتصادی همکاری هایی داشته اند اما هر جا دستوری از آمریکا در زمینه همکاری نکردن آنها با ایران رسیده، بلافاصله مجری اوامر آمریکایی ها بوده اند؛ امیدوار بودیم که با توجه به اینکه ما و کره آسیایی هستیم، بتوانیم پول های بلوکه مان را بگیریم اما این کشور حتی منافع ملی خودش را فدای منویات و اوامر آمریکایی ها و ابرقدرت ها کرده است. با این حال از هر اهرمی استفاده می کنیم تا پول های خود را از کره ای ها پس بگیریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.