تاریخ انتشار : سه شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۱

ایستادگان در غبارِ دیروز و امروز را دریابید

ایستادگان در غبارِ دیروز و امروز را دریابید
نگاه اقتصاد - پروین صمیم نیا- کشورایران سوای داشتن اقلیم خشک و نیمه خشک،به خاطر همسایگی با چندین کشورهمسایه که اقلیمی مشابه دارند دریک دهه اخیرهمواره جدال نفس گیری با گردوغبار داشته است.

 

تغییرات اقلیمی، خشکسالی های پیاپی ،سدسازی های غیرعلمی وغیرضروری،عدم رعایت حقابه رودخانه ها درپایین دست سدها و فرسایش خاک که محصول اقدامات انسانی است فعالیت گردوغباررا درچند سال اخیر خصوصاٌ در استانهای غرب کشور شدت بیشتری بخشیده است.

در سال های اخیرجنگل های زیادی در سرزمین ما خصوصاٌ در فصل تابستان طعمه حریق شدند وبیشتر تالاب ها و رودخانه های کشور به سمت خشک شدن پیش می روند، افزایش آلاینده های صنعتی نیز مزید برعلت شده اند تا هرروز شاهد گسترش بیابانها در کشور باشیم.

با گسترش بیابانها ،فرسایش بادی درقالب گردوغبار،علاوه برتهدید فرسایش خاک منجر به ایجاد ریزگردها می شوند.

از خیز ناجوانمردانه گردوغبار کشورهای عربی همسایه به سمت استانهای غرب کشورودرنهایت سرایت آن به بقیه نقاط زمان زیادی می گذرد اما در این مدت مسوولان کشوری درپی چاره ای اساسی برای ریشه کنی یا به حدأقل رساندن این معضل بزرگ نبوده اند و اگر اقدامی صورت گرفته در حد برگزاری همایش ها و رایزنی های بی نتیجه و درنهایت به تعطیلی موقتی یک روزه و نیم روزه و… ختم شده که اینها فقط به عنوان مسکن های موقتی عمل کرده و قطعا هیچوقت کارساز نبوده و نخواهند بود واز این طرف این مردمان بی پناه غرب کشورهستند که همیشه درگیربدترین شرایط آب و هوایی و دست و پنجه نرم کردن با غبار نفس گیربوده اند.

ساکنان غرب کشورهمان مردمانی هستند که نامزدهای انتخاباتی در وعظ و خطابه های قبل از برگزاری انتخابات غیور و شهید پرور و مرزدار خطابشان می کنند و وقتی که به سلامت به سرمنزل مقصود می رسند آن سلحشوران مرزدار وخواسته های به حقشان را به بوته فرآموشی می سپارند.

مسوولین گرامی این مردم همان مرزداران هشت سال جنگ تحمیلی هستند که جان و مال و ناموسشان فدای استقلال این سرزمین شد تا امروز شما بافراغ بال برمسند مراد تکیه زنید، انصاف نیست با دیدن دردها و رنجهای این مردمان خط شکن که مسیر رسیدن به اهدافتان رابرایتان هموارکردند ککتان هم نگزد.

مسوولان برگزیده در کارزارهای انتخاباتی از صدقه سرایستادگی این مردم به اینجا رسیده اند آسایش و رفاهشان را مدیون سعه صدر این سینه های غبار گرفته هستند.

امید اینکه اندکی به خود بیایند چراکه فردای قیامت درمقابل هرسرفه زدن این مردمان، از خرد تا بزرگ باید جوابگو باشند.
غرب کشور مردمان غیور دیروزند و امروز نیز با وجود ناملایمات و تورم و بیماری و …باز در این غبار نفس گیر پای آرمانهایشان ایستاده اند وازتعهدشان نسبت به نظام و انقلاب ذره ای کم نشده است.

مسوولان و نمایندگان آنها در مجلس نباید با عملکردشان امید را از این مردم دلیربگیرند، بلکه باید با رفع حل معضل گرد و غبار التیامی بر سینه های مالامال از رنجشان باشند وقلبهای شکسته را ترمیم کنند تا دوباره خون امید دررگهایشان جریان پیدا کند.

این کشور بسان آن کشتی است که اگر یک گوشه آن سوراخ باشد بقیه ساکنان کشتی غرق می شوند قبل از اینکه کل کشور به خاطر گردو غبارخودی و غیر خودی ازپای درآیند باید چاره ای اندیشید.

از طریق اقدامات بیابان زدایی و کاشت درخت در مسیر باد و جلوگیری از فرسایش خاک و … در داخل وهمچنین رایزنی های نتیجه بخش در سطح فراملی قبل از وقوع یک فاجعه، این واقعه را علاج کنید واین ایستادگان درغبارِ دیروز و امروزرا، دریابید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.