تاریخ انتشار : جمعه ۲۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۴

۱۵۷ شی تاریخی مکشوفه در ایلام شناسنامه‌دار شد

۱۵۷ شی تاریخی مکشوفه در ایلام شناسنامه‌دار شد
ایلام - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایلام از ثبت ۱۵۷ قلم شی تاریخی مکشوفه در سامانه جام موزه خبر داد و گفت: شناسنامه و هویت مستقل برای هریک از این اشیای تاریخی از طریق این سامانه ثبت شده است.

 

فرزاد شریفی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: این آثار مکشوفه حاصل کاوش های باستان شناسی، حفاری های غیرمجاز، کشفیات اتفاقی، توفیقی و اهدایی هستند.

وی یادآور شد: این اشیا متعلق به دوره های مختلف تاریخی استان هستند و در میان آنها کوزه، ظروف سفالی و فلزی، دستبند، مجسمه، سکه و دیگر اشیا دیده می شود و بیشتر این یافته ها متعلق به عهد ساسانیان است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایلام ادامه داد: این اشیای تاریخی طی سال های اخیر جمع آوری و نگهداری شده اند و بعد از بررسی، تحقیق، مستندسازی و عکس برداری توسط کاوشگران و باستان شناسان قدمت و هویت این اشیا مشخص و برای تایید و ثبت در سامانه جام موزه وزارتخانه ارسال شده است.

شریفی تاکید کرد: بعد از تایید نهایی از سوی کارشناسان و محققان مرکز، این اشیا در سامانه جام موزه (سامانه جامع اموال منقول تاریخی – فرهنگی) ثبت ملی شدند و هم اکنون هریک از این آثار دارای شناسنامه مجزا، کد و هویت مستقل و مختص به خود هستند.

وی اضافه کرد: دسترسی کارشناسان و محققان علوم باستان شناسی به این اشیا پس از دریافت کد اموال دولتی و شناسنامه مستقل و جانمایی آنها در موزه ها سهل تر می شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان ایلام تاکید کرد: آثار تاریخی توقیفی توسط نیروی انتطامی، یگان حفاظت اداره کل و یا رابطان امین این اداره از حفاران و کاوشگران غیرمجاز و یا سارقان آثار تاریخی به دست آمده و کشف و ضبط شده اند.

وی در مورد تعیین تکلیف این آثار برای نمایش عمومی هم توضیح داد: طرح توسعه موزه باستان شناسی دره شهر تا سه ماه آینده به اتمام خواهد رسید و بخشی از این اشیا برای بازدید مردم به این موزه ارسال می شود.

به گفته شریفی احداث موزه باستان شناسی در مرکز استان نیز بعد از تامین زمین مورد نیاز وارد فاز مطالعاتی شده و بعد از اتمام مطالعات طرح، در صورت تامین اعتبار عملیات ساخت و ساز و اجرای آن آغاز خواهد شد که در این طرح بخش عمده‌ای از اثار تاریخی مکشوفه استان به معرض دید مردم و علاقمندان قرار خودهد گرفت.

به گزارش ایرنا، افزون بر ۸۰۰ اثر تاریخی، طبیعی، گردشگری، مذهبی و یادمان دفاع مقدس، البسه، خوراک، سنن، بازی بومی محلی و موارد دیگر از استان ایلام ثبت ملی شده است.

در استان ایلام موزه های مردم شناسی قلعه والی، تاریخ کشاورزی قلعه فلاحتی واقع در محوطه سازمان جهادکشاورزی، تاریخ طبیعی و حیات وحش، باغ موزه دفاع مقدس، باستان شناسی دره شهر و موزه بخش خصوصی سنگ و سنگواره فعالیت دارند و پذیرای علاقمندان هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.