تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۷:۴۵

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین:

عضویت در بریکس پروژه انزوای ایران را به چالش کشید

عضویت در بریکس پروژه انزوای ایران را به چالش کشید
تهران - قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین با بیان اینکه دستاوردهای سیاست خارجی دولت سیزدهم نشأت‌گرفته از تلاش و بر مبنای اصول حکمت، عزت و مصلحت است، گفت: عضویت در بریکس پروژه دشمنان برای انزوای ایران را به چالش کشید.

علیرضا خجسته‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ما با اشاره به عضویت ایران در گروه بریکس گفت: بریکس سازمانی است که عملا با قدرت‌های اقتصادی نوظهور شکل گرفته است.

وی افزود: کشورهایی مثل برزیل، چین، روسیه، هند و آفریقای جنوبی اعضای اصلی بریکس هستند که پیوستن ایران به آن یک اتفاق مبارکی است که با تلاش دولت آیت‌الله رئیسی به این موفقیت نائل شدیم.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین اضافه کرد: حضور ایران در چنین سازمان‌هایی می‌تواند بسیاری از نقشه‌هایی که برای انزوای اقتصاد ایران توسط دشمنان طراحی می‌شود را بی اثر کند و همچنین تسهیلاتی را برای بهبود اوضاع اقتصادی کشور فراهم کند.

خجسته پور افزود: این دو نتیجه بر اثر حضور در بریکس، ارزش و اهمیت خاصی را به عضویت ایران در چنین سازمان‌هایی می‌دهد.

وی ادامه داد: اخیرا انتقادات زیادی از دولت سیزدهم در حوزه سیاست خارجی از سوی دلتمردان قبلی صورت می‌گرفت. اتفاقاتی مثل عضویت در بریکس، بهبود روابط با عربستان سعودی و ارتقای روابط با سایر کشورهای منطقه‌ای، می‌تواند باعث شود کسانی که تیغ خود را برای دولت تیز می‌کنند، جانب انصاف و عدالت را رعایت کنند.

این فعال سیاسی اصولگرا عضویت ایران در بریکس را موثر بر حذف دلار از مناسبات اقتصادی دانست و گفت: تعدادی از کشورهای عضو، به سمت حذف دلار از مناسبات اقتصادی گام برمی‌دارند و برزیل، روسیه و چین، کشورهایی هستند که در عرصه حذف دلار فعالیت و برنامه‌ریزی می‌کنند.

وی ادامه داد: اگر چنین سازمان‌هایی تقویت شود و بتوان حول مناسبات اقتصادی، همکاری‌هایی را تعریف کرد، می‌توان به آینده نزدیکی امیدوار بود که از سلطه هژمونی دلار در اقتصاد دنیا روز به روز کاسته شود.

وی افزود: امیدوارم به روزی برسیم که پول ملی کشورها در برابر سلطه‌گری آمریکایی‌ها ارزش پیدا کند.

خجسته پور درباره سیاست خارجی دولت سیزدهم گفت: اگر قرار باشد یک عدد کیفی برای عملکرد دولت سیزدهم در سیاست خارجی قائل شویم، من با جمع‌بندی نمره مقبول را می‌دهم. اتفاقاتی در چند وقت اخیر افتاد که نشأت‌گرفته از تلاش، همیت و بر مبنای اصول حکمت، عزت و مصلحت است.

قائم مقام جامعه اسلامی مهندسین اظهار کرد: دولت آیت‌الله رئیسی علاوه بر اینکه سعی کرده عزتمند و فعال ‌باشد و تلاش کرده که فقط در سبد غرب نباشد و همه آرزوها و آمال ایران را در داشتن ارتباط با غرب نبیند.

وی افزود: این مسیر، مسیر درستی است که دولت سیزدهم آن را طی می‌کند که امیدواریم در این عرصه هم موفق باشد.

به گزارش ایرنا، سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس جمهور برای شرکت در نشست بریکس به آفریقای جنوبی سفر کرده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.