تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۰

اربعین خاطره انگیز با همکاری و اقدامات جهادی دولت عراق

اربعین خاطره انگیز با همکاری و اقدامات جهادی دولت عراق
بغداد - دولت عراق مورد حمایت ائتلاف شیعی چارچوب هماهنگی با همکاری همه جانبه و اقدامات جهادی توانست امکانات بهینه ای را برای پذیرایی از زائران اربعین حسینی فراهم کند و برگ زرینی را در کارنامه خود در برگزاری یک اربعین خاطره انگیز دیگر، ثبت کند.

دولت «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر مورد حمایت ائتلاف شیعی چارچوب هماهنگی که حدود یکسال است تصدی امور اجرایی کشور عراق را برعهده گرفته، در این مدت کم توانسته است انتظارات مردم این کشور را برآورده کند و به تحقق برنامه‌های وعده داده شده به عراقی‌ها نزدیک شود.

یکی از وعده‌های دولت شیاع السودانی تقویت گردشگری مذهبی در کشور امام حسین (ع) و نقش آفرینی عراق در جهان اسلام است که راهپیمایی اربعین حسینی اولین ایستگاه برای محک زدن عزم دولت السودانی برای تحقق این هدف مهم بود.

در این راستا دولت کنونی عراق توانست به رغم پاره‌ای مشکلات و در اختیار داشتن زمان اندک سربلند بیرون آید و با انجام اقدامات جهادی، کارهای بزرگی را برای خدمات‌رسانی به زائران پیاده روی اربعین حسینی از کشورهای مختلف جهان انجام دهد.

زیارت اربعین امسال شاهد رکوردی جدید و شکسته شدن حد نصاب میزان مشارکت بود به گونه‌ای که گزارش های خبری و برآوردها نشان می‌دهد حدود ۲۵ ملیون نفر در انجام این حرکت بزرگ مذهبی و همایش بی‌نظیر جهانی که در آن پیروان مختلف ادیان و از ملت‌های مسلمان حضور داشتند، مشارکت کردند.

این موفقیت در سایه اقدامات و تدابیر دولت جدید عراق برای خدمات‌رسانی به زائرین حاصل شده است و فراهم کردن زمینه های خدمات‌رسانی به زائرین، مستلزم کار زود هنگام برای رفع نیازهای لجستیکی در زمینه‌های مختلف است که با تلاش دولت محمد شیاع السودانی این مقدمات فراهم و به تسهیل سفر و بر طرف شدن مشکلات اساسی انجامید.

از جمله این اقدامات در خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

تشکیل کمیته دائمی زیارت اربعین حسینی

۱- کمیته دائمی برگزاری زیارت اربعین در تاریخ ۵ فوریه ۲۰۲۳ در دفتر نخست وزیری به عنوان یک نهاد اداری دائمی که مأموریت آن تهیه مطالعات و ارائه پیشنهاد برای ایجاد زیرساخت‌ها و تهیه طرح جامع برای برگزاری هر چه بهتر زیارت اربعین و خدمت‌رسانی به زائرین است، تشکیل شد.

۲ – کمیته زیارت اربعین و کمیته موقت و کمیته‌های امنیتی به ریاست وزیر کشور و هیات‌های خدمات‌رسانی به ریاست دفتر نخست وزیری تشکیل شد. این کمیته وظیفه هماهنگی با مسئولان کشورهای همسایه و همچنین ارائه خدمات لازم و هماهنگی با کلیه مراجع ذیربط را بر عهده داشت.

۳. تدوین طرح امنیتی و استقرار نیروهای نظامی و امنیتی برای تامین امنیت جاده‌ها و استان‌ها به ویژه غرب کربلای معلی و نجف اشرف.

توسعه راه‌های ارتباطی و جاده ای

۱. احداث جاده جدید «بغداد – جرف النصر – کربلای معلی» به طول ۸۰ کیلومتر که در ۲۲ شهریور ۱۳۹۰ افتتاح و به بهره برداری رسید.

۲. افتتاح بزرگراه شماره ۱ به سمت کربلا از مسیر استان بابل.

۳. گشایش راه فرعی در جاده بغداد به سامرا و ایجاد ۱۴ شهرک برای زائران اربعین حسینی.

۴. نصب پل‌های شناور، افتتاح راه‌های جدید و توسعه برخی راه‌های قدیمی در استان‌های میسان، واسط، دیوانیه، نجف اشرف و نیز بغداد، مسیب و کربلای معلی.

۵. تعمیر و نگهداری راه‌های منتهی به مرزهای (زرباطیه، الشیب، المنذریه) به کربلای معلی (برخی تعمیرات انجام شده و برخی هنوز تکمیل نشده است).

حل مشکلات اداری گذرگاه‌های مرزی و احداث اقامتگاه برای زائران در این مناطق:

۱. حل مشکل گذرگاه خسروی و چذابه که به فرمانداری‌ها واگذار شد.

۲. دستور ایجاد و ساخت مجتمع‌های ویژه برای اسکان و پذیرایی در پایانه‌های مرزی.

۳. دستور افزایش چند برابری رایانه‌ها در نقطه صفر مرزی جهت تسهیل ورود و خروج زائران و همچنین مسقف کردن سالن‌های گذرگاه‌ها برای زائرین و آسفالت کردن مسیر و اطراف گذرگاه‌های مرزی.

۴. راه اندازی مکانیسم تبادل اطلاعات الکترونیکی بین طرفین عراقی و ایرانی به منظور تسریع صدور روادید در پایانه و نقاط صفر مرزی.

حمل و نقل

اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه و همچنین اتوبوس‌های اجاره‌ای با برنامه مدون و پیگیری مستمر بر اساس ترتیب زیر مستقر شد:

۱- استقرار ۱۲۰۰ دستگاه اتوبوس مدرن در محور کربلای معلی – نجف اشرف با مدیریت موسسه حج و عمره عراق.

۲- استقرار ۱۰۵۷ دستگاه اتوبوس و خودروی دولتی در محور کربلای معلی- بابل با مدیریت استانداری کربلا.

۳- استقرار ۷۰۰ دستگاه اتوبوس در محور کربلای معلی – بغداد با مدیریت وزارت راه و ترابری عراق.

۴- استقرار ۲۵۰ دستگاه اتوبوس در محور الحسینیه.

۵- محورهای محل تردد زائران برحسب نیاز با صدها اتوبوس دیگر که از اقلیم کردستان عراق و همچنین از ارتش و نیروهای حشد الشعبی و سایر نهادهای دولتی تهیه شده بود، تامین شد.

۶- بهره برداری از ۲۳ قطار و اجازه ورود ۴۲۰ اتوبوس از ایران.

۷- به کارگیری ۸۳۹ کامیون و تانکر حمل آب و ۱۵۰۰ دستگاه امبولانس از مجموع (۲۸۰۰ دستگاه) در داخل و نزدیک شهر کربلای معلی.

همچنین صدها نوع ماشین آلات سنگین برای کمک لجستیکی جهت تامین و پاکسازی مناطق مختلف زیارتی آماده شد.

۸- اختصاص چهار میدان اصلی برای توقف اتوبوس‌های حامل زائرین در نزدیک کربلا.

۹ – تشکیل یک تیم کارشناسی به منظور تسهیل خدمات‌رسانی به زائران در فرودگاههای بغداد، بصره و نجف اشرف به طوری که ۲۵۷ هزار زائر در ایام اربعین در این فرودگاه‌ها از این خدمات بهره‌مند شده اند.

ارائه خدمات عمومی:

الف- آب و یخ:

۱- بهره برداری کارخانه‌های یخ‌سازی در استان‌های مختلف حتی در ایران و منطقه.

۲- نگهداری و راه اندازی بزرگترین کارخانه تولید یخ کریستال و همچنین کارخانه دیگر تولید آب در خیابان فرودگاه بغداد.

۳- خرید نیم میلیون تکه یخ از ایران به همراه اجاره تجهیزات برودتی برای نگهداری این یخ ها.

۴- خرید آب جهت تامین نیاز زائرین به تعداد لازم و کافی.

۵- تهیه صدها مخزن آب از فرمانداری‌ها و قرار دادن آن‌ها در اختیار کمیته خدمات.

ب- سوخت:

۱- تهیه گاز و نفت سفید برای مواکب حسینی و تنور و نانوایی ها و کارخانه یخ با قیمت ارزان.

۲- تامین سوخت نیروی کار شرکت کننده در حمل و نقل با قیمت کاهش یافته.

۳- استقرار جایگاه‌های سوخت سیار.

۴- تامین سوخت رایگان خودروهای استانداری‌های حامی.

۵- تامین سوخت نیروگاه‌ها در مواقع قطعی اضطراری.

ج – خدمات مالی

۱- تامین اعتبار مالی مورد نیاز تخصیص یافته برای زیارت‌های مذهبی به مراکز مربوطه.

۲- پرداخت ۵۰ میلیارد دینار عراقی برای پیاده روی اربعین به استانداری‌های ذیربط و عتبات.

۳- اختصاص بودجه احتیاطی (اضطراری) برای زیارت اربعین (آخرین آن ۶ میلیارد دینار عراقی برای خرید یخ و اجاره اتوبوس و قبل از آن مبلغی برای احداث جاده جدید بغداد – کربلا).

سیستم فرماندهی و کنترل:

۱- تشکیل اتاق عملیات شامل همه مراجع ذیربط امنیتی و خدماتی، استانداری‌ها و عتبات با حضور نخست وزیر جهت زیر نظر گرفتن مدیریت میدان به صورت لحظه‌ای و تفویض اختیارات به آن‌ها از سوی نخست وزیر.

۲- تشکیل اتاق عملیات جهت مدیریت حمل و نقل در کربلا.

۳- تشکیل اتاق عملیات جهت مدیریت خدمات در کربلا.

اقدامات مختلف و متفرقه:

۱- تامین برق استان‌های واقع در مسیر و روشنایی مسیر و همچنین به کارگیری صدها ترانس جهت تامین برق موکب‌های واقع در جاده کربلا و نجف.

۲- تدوین طرحی برای مدیریت منابع آبی و بالا بردن سطح آب در برخی رودخانه‌ها از جمله حسینیه، بنی حسن و حله و انجام عملیات انتقال آب از دجله به فرات.

۳- استقرار درمانگاه سیار و آمبولانس در مسیرهای پیاده روی اربعین توسط وزارت بهداشت عراق.

امسال با توجه به افزایش آمار زائرین و شدت گرمای هوای کشور عراق تمام تلاش مسئولان عراقی از مقامات عالی رتبه تا کارمندان محلی در جهت بهتر برگزار شدن این مراسم بود و دولت و نهادهای مدنی و امنیتی عراق در دوره برگزاری راهپیمایی زیارت اربعین برای هرچه بهتر برگزار شدن این مراسم همه تلاش و امکانات خود را به کار گرفتند و تمام ظرفیت‌های کشور را برای فراهم کردن زمینه مناسب جهت پذیرایی از میلیون‌ها زائر به کار گرفتند.

در این دوره، همچنین دستگاه‌های امنیتی عراق فراتر از وظایف خود خدمات مستمری را ارائه کردند و افزون بر کمک به زائران همه امور ریز و درشت مسائل امنیتی را به نحو احسن زیر نظر داشتند.

همچنین سازمان الحشد الشعبی برای اولین بار طرحی یکپارچه ارائه کرد که از گذرگاه‌ها تا رسیدن به شهر مقدس کربلا را شامل می‌شد و نخست وزیر عراق در پایان مراسم اربعین حسینی در کنفرانس خبری خود به این موضوع اشاره کرد.

در راهپیمایی امسال اربعین حسینی در عراق صحنه‌هایی متفاوت از سال‌های گذشته رقم خورد و تصاویری از آن به ثبت رسید که اخلاق، سخاوت و میهمان نوازی مردم عراق و اتحاد و همبستگی دو ملت ایران و عراق را به جهانیان منعکس کرد.

امسال موکب‌های حسینی بر پا شده برای خدمت به زائران منحصر به یک فرقه، مذهب و یک منطقه نبود و شاهد حضور بسیاری از موکب داران از سایر کشورها و پیروان سایر ادیان بودیم.

با توجه به اینکه امسال برای اولین بار از همه استان‌های عراق از جمله اقلیم کردستان در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت داشتند، تعداد زائران در مراسم اربعین امسال بی‌سابقه است.

السودانی در سخنانی با بیان اینکه امسال طرح مراسم اربعین زود آماده شد، تصریح کرد که توزیع وظایف، مقدمه‌ای برای موفقیت در برنامه برگزاری مراسم اربعین بوده است.

وی با بیان اینکه برای حمایت از راهپیمایی زیارت اربعین بیش از ۵۰ میلیارد دینار عراقی پرداخت کردیم، افزود: پروژه جاده بغداد به سمت صحرای النصر را در مدت ۲ ماه به اتمام رساندیم و برای رفع موانع و ارائه خدمات به زائرین اربعین هشت دستورالعمل صادر کردیم.

نخست وزیر عراق با اشاره به اینکه برنامه راهپیمایی زیارت اربعین اسمترار دارد، اظهار داشت: برای آمادگی جهت برگزاری مراسم اربعین در سال آینده پروژه‌هایی را برای اجرا مشخص کرده ایم./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.