تاریخ انتشار : سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

فرسایش خاک در ایلام ۲ برابر میانگین کشوری است

فرسایش خاک در ایلام ۲ برابر میانگین کشوری است
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: میزان فرسایش خاک در این استان بر اساس ارزیابی های صورت گرفته بیش از ۲ برابر میانگین کشوری است.
غلامرضا ابدالی روز سه شنبه در آیین افتتاح سمن زیست محیطی دوستان زمین و زمان در دانشگاه پیام نور ایلام اظهار داشت: استان ایلام بیش از ۲ میلیون هکتار وسعت دارد که یک میلیون و ۷۰۰ هکتار آن عرصه های طبیعی است و ۱۴۳ هزار هکتار نیز تحت مدیریت محیط زیست قرار دارد.
وی با بیان اینکه تنوع زیست محیطی در ایلام زیاد است، افزود: ۴۶ گونه پستاندار، ۲۰۰ گونه پرنده، هزار گونه گیاه، ۱۵ رودخانه دائم و ۶۲۰ هزار هکتار جنگل بلوط در استان ایلام وجود دارد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام به چالش های زیست محیطی ایلام اشاره کرد و گفت: عمده چالش زیست محیطی استان ریزگردها و کانون آن در کشور عراق، صید بی رویه و فرسایش خاک است.
ابدالی ادامه داد: استان ایلام در طول سال ۱۷ تن در هکتار فرسایش خاک دارد در حالیکه فرسایش خاک در کشور در طول یکسال هشت تن در هکتار است.
وی همچنین به فعالیت سمن های زیست محیطی در استان پرداخت و یادآور شد: سال ۷۶ اولین سازمان مردم نهاد در ایلام پایه گذاری شد و هم اکنون با افتتاح سمن زیست محیطی دوستان زمین و زمان چهل و هفتمین سازمان مردم نهاد نیز در استان آغاز بکار کرد.
مدیرکل محیط زیست ایلام اضافه کرد: ۴۶ سازمان مردم نهاد با بیش از ۴۰ هزار جمعیت در استان فعال است و امیدواریم با افتتاح سمن زیست محیطی دوستان زمین و زمان گام ارزشمندی در راستای صیانت از محیط زیست برداریم.مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد:
ابدالی تصریح کرد: در بخش محیط زیست باید از توان مردم استفاده کرد و مشکلات محیط زیست از طریق مراجع علمی و و دانشگاه ها حل شود.
رییس دانشگاه پیام نور ایلام نیز در این آیین گفت: سمن دوستان زمین و زمان با استفاده استعداد اساتید، دانشجویان و کارکنان دانشگاه پیام نور ایلام در حوزه صیانت از محیط زیست افتتاح شد.
عباس سهراب زاده اظهار داشت: هدف از افتتاح این سمن رسالت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه در صیانت از محیط زیست و بحث فرهنگ سازی و الگوسازی است.
وی افزود: با افتتاح این سمن زیست محیطی ۲ گام مهم در فرهنگ سازی و اقدامات کاربردی و زیربنایی در این دانشگاه صورت گرفته و امیدواریم با افتتاح آن در آینده اقدامات کابردی شایسته ای در راستای صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی برداریم.
معاون فرهنگی، اجتماعی و دانشجویی پیام نور نیز در این آیین بصورت برخط اظهار داشت: دانشگاه پیام نور از طریق تشکیل کانون ها و انجمن های کارآفرین سعی در آشنایی دانشجویان با محیط کار و فضای اجتماعی دارد.
محمدامین ناجی افزود: علاوه بر کانون های کارآفرین، تشکیل انجمن های محیط زیست نیز یکی دیگر از عوامل ورود دانشجویان به عرصه اجتماعی است.
وی ادامه داد: امروزه محیط زیست کشور با تهدیدها، بحران ها و آسیب های جدی مواجه است و این مساله نیازمند فرهنگ سازی در عرصه زیست محیط است.
۹ مرکز و واحد دانشگاه پیام نور در تمامی شهرستان‌های استان ایلام بجز سیروان و هلیلان فعال است و پنج هزار دانشجو در ۴۶ رشته در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.
مجموعه دانشگاه پیام نور استان ایلام دارای ۲۵۰ نفر کادر علمی، آموزشی و اداری و ۸۳ عضو هیأت علمی است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.