تاریخ انتشار : شنبه ۸ مهر ۱۴۰۲ - ۱۶:۱۱

ارائه خدمت به ۲ هزار و ۴۷۲ ناشنوا در ایلام

ارائه خدمت به ۲ هزار و ۴۷۲ ناشنوا در ایلام
ایلام - مدیرکل بهزیستی استان ایلام تعداد کل ناشنوایان این استان را ۲ هزار و ۴۷۲ نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد یک هزار و ۱۵ نفر زن و یک هزار ۴۵۷ نفر نیز مرد هستند.

«حسین نورعلیوند» روز شنبه به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: از این تعداد ۴۳۵ نفر دارای معلولیت شنوایی خفیف، ۸۰۵نفر متوسط، ۸۶۵ نفر شدید و ۳۶۷نفر نیز خیلی شدید هستند که علاوه بر پرداخت مستمری خدمات غیر مستمر نظیر توزیع وسایل کمک توانبخشی به این افراد در طول سال ارائه می شود.

وی خدمات غیرمستمر ارایه شده به این افراد را شامل کمک برای خرید قطعه و کاشت حلزون، اهدا سمعک، باطری سمعک، پرداخت کمکهای تحصیلی، اشتغال و کمک برای جذب سهمیه سه درصد استخدام ویژه افراد دارای معلولیت در دستگاه های اجرایی برشمرد.

مدیرکل بهزیستی ایلام با اشاره به فعالیت مرکز کودک و خانواده کم شنوا در مرکز استان، تصریح کرد: در این مرکز نیز که بصورت بخش خصوصی با نظارت بهزیستی فعالیت دارد خدماتی نظیر تربیت شنیداری، گفتار درمانی، کار درمانی ذهنی، آسیب شناسی گفتار زبان و همچنین آموزشهای هنر درمانی در رشته های نمایش عروسکی، هنرهای تجسمی، اردو و غیره به اعضا ارایه می شود.

نورعلیوند یکی از مشکلات جدی ناشنوایان در این استان را کمبود رابط زبان اشاره عنوان کرد و گفت: متاسفانه تمایل به کسب آموزش زبان اشاره در این استان بسیار پایین بوده بطوریکه تعداد انگشت شماری رابط ناشنوا در این استان وجود دارد.

مدیرکل بهزیستی استان ایلام‌ با بیان اینکه ناشنوایی قابل تشخیص و پیشگیری است، افزود: با مشاوره های قبل ازدواج، قبل بارداری و پس از بارداری و زایمان میتوان از این نوع معلولیت پیشگیری کرد.

وی بهترین زمان تشخیص ناشنوایی را یک ماهگی نوزادان عنوان کرد و گفت: در صورتیکه ناهنجاری شنوایی نوزاد پیش از سه ماهگی (زمان طلایی یک ماهگی) تشخیص داده شود با درمان به موقع نوزاد می تواند به مهارت های گفتاری متناسب با سایر نوزادان طبیعی دست یابد.

بیش از ۱۷هزار نفر در ایلام دارای معلولیت هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.