تاریخ انتشار : یکشنبه ۹ مهر ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۰

شرکت‌های مسافربری ایلام مکلف به تامین اتوبوس مورد نیاز مسافران شدند

شرکت‌های مسافربری ایلام مکلف به تامین اتوبوس مورد نیاز مسافران شدند
ایلام - مدیرکل راهداری و حمل نقل جاده‌ای ایلام گفت: تمامی شرکت‌هایی که در داخل پایانه مسافربری شهرداری شهر ایلام مستقر هستند مکلف شده‌اند حداقل ۲ دستگاه اتوبوس برای مسیر ایلام به تهران و برعکس اختصاص دهند.

“سیدزاهدین چشمه‌خاور” روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: در حال حاضر با تمهیدات اندیشیده شده، مشکل خاصی در زمینه حمل و نقل مسافر در پایانه مسافربری شهرداری ایلام وجود ندارد.

وی افزود: در هفته‌های اخیر جلسات مختلف در استانداری در راستای رفع مشکل مسافران و مردم برگزار و همچنین بازدید معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار و مجموعه سازمان راهداری از پایانه مسافربری شهدای شهر ایلام انجام شد.

چشمه‌خاور تصریح کرد: بر این اساس مقرر شد به طور متوسط روزانه با توجه به تعداد مسافر از ساعت ۹ صبح تا ۱۲ ظهر در این پایانه نسبت به فروش بلیط به صورت حضوری اقدام شود و به تناسب تعداد مسافر، اتوبوس مورد نیاز عصرها در اختیار مسافران قرار گیرد.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام یادآور شد: در صورتی که شرکت‌های مسافربری مستقر در پایانه مسافربری شهرداری ایلام به تامین اتوبوس برای مسیر ایلام – تهران اقدام نکنند، شعبه آن شرکت حمل و نقل در این پایانه تعطیل می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان ایلام یادآور شد: اتوبوس‌هایی که از خط سیر خود خارج شده‌اند و با شرکت پالایشگاه گاز قرارداد بسته‌اند، باید در مسیر تعیین شده فعالیت کنند در غیر این صورت، خدمات ارائه شده از سوی این سازمان(کارت هوشمند و کارت سوخت ناوگان) به این اتوبوس‌ها، قطع و غیرفعال می‌شود.

وی با بیان اینکه تا کنون این خدمات برای هشت دستگاه اتوبوس در استان غیرفعال شده است، افزود: با توجه به تعداد زیاد زائران ایرانی و خارجی برای تردد از مرز مهران و تقاضای سفر در پایانه مسافربری مرزی و تاثیر آن بر حمل و نقل شهرهای استان و افزایش جذابیت‌های درآمدی برای اتوبوس‌ها برای فعالیت در مرز مهران، باید اقدام اساسی و ریشه‌ای در این خصوص و حل مشکل کمبود اتوبوس صورت گیرد.

وی یادآور شد: یکی از اقدامات مهم در این حوزه و در راستای تقویت ناوگان حمل نقل عمومی و اتوبوس در استان، اختصاص وام تبصره ۱۸ به منظور خرید “اتوبوس و ون” بوده است که توسط استاندار ایلام از وزارت اقتصاد و دارایی در حال پیگیری است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان با بیان اینکه با تمهیدات اندیشیده شده و حمایت مسئولان ارشد استان، هم‌اکنون مشکل تامین اتوبوس در شهر ایلام مرتفع شده است، گفت: اما نیاز است در طولانی مدت برای حل این معضل از طریق خرید اتوبوس اقدام لازم انجام شود.

به گفته چشمه‌خاور بعد از ایام اربعین و در ۲ هفته پیش روزانه ۲۵ هزار نفر از مرز مهران تردد می‌کردند که هم‌اکنون این میزان به روزانه ۱۲ هزار نفر به صورت میانگین رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: قبل از ایام کرونا ۱۱۰ دستگاه اتوبوس در استان ایلام وجود داشت که با شیوع کرونا با فروش تعداد ۲۷ دستگاه از این تعداد توسط صاحبان آنان، هم اکنون حدود ۸۳ دستگاه اتوبوس در استان ایلام فعال است.

خرید اتوبوس مهم ترین راهکار حل مشکل حمل و نقل در ایلام است

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام با بیان اینکه هم اکنون نزدیک به ۳۰ دستگاه اتوبوس در ترمینال شهرداری ایلام فعال است، گفت: پیرو بازدیدی که با حضور استاندار ایلام، مسولان ارشد و دادستان استان از پایانه مسافربری شهر ایلام انجام شد مقرر گردید با توجه به درخواست شرکت های های حمل و نقل مسافر در پایانه شهرداری ایلام، رانندگان و در راستای تامین اتوبوس برای مردم و مسافران،کرایه مسیر ایلام به تهران به ۳۲۰ هزار تومان افزایش یابد که هم‌اکنون برقرار است.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای ایلام تاکید کرد: مهم ترین راهکار برای حل مشکل حمل و نقل در مرکز ایلام و استان خرید اتوبوس و تزریق وسایل حمل و نقل عمومی به مسیرهای مورد تقاضا در استان از جمله مسیر ایلام به تهران است.

به گزارش ایرنا، بر اساس مشاهدات میدانی، کرایه مهران به قم و تهران توسط مسافران تبعه عراقی و دیگر کشورها به دینار یا به صورت دو سره پرداخت می شود که همین امر جاذبه ای مهم برای استقبال صاحبان اتوبوس ها و شرکت های حمل و نقل برای فعالیت در این مسیرها، شمرده می شود.

تعدادی از اتوبوس های شرکت های حمل و نقل استان نیز با برخی شرکت های حوزه نفت و گاز قرار داد بسته اند و اتوبوس خود را از مسیرهایی که قبلاً فعالیت داشته‌اند خارج کرده اند.

استدلال صاحبان این اتوبوس ها، گرانی و افزایش قیمت لوازم یدکی و لاستیک و هزینه های تعمیرات، هزینه های بیمه ای و کمیسیون های شرکت های حمل و نقل است که موجب شده است در مسیرهایی با هزینه کمتر فعالیت کنند.

افزایش میزان سفرها در ایام مختلف طول سال از جمله ایام تعطیل و مناسبت های ملی و مذهبی، کاهش تعداد ناوگان اتوبوس در سطح استان ایلام از جمله عواملی است که موجب ایجاد مشکلاتی برای مسافران و مردم این استان می شود.

در مقاطعی از زمان با افزایش میزان تردد مردم استان با توجه به لغو و تغییر در میزان پروازهای فرودگاه شهدای ایلام و نیاز به تردد از طریق حمل و نقل عمومی در ایامی از جمله بازگشایی دانشگاه ها و حضور بیماران در تهران برای مراجعه به مراکز درمانی از دیگر عوامل مهم در این زمینه می توان برشمرد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.