تاریخ انتشار : سه شنبه ۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۱

طنین آوای دیپلماسی در تهران

طنین آوای دیپلماسی در تهران
تهران- حضور دیپلمات های ارشد کشورهای منطقه و جهان در ایران بعد از تور منطقه ای رئیس دستگاه دیپلماسی کشور

به عراق، لبنان، سوریه، قطر و عربستان، در کنار تماس سران غربی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ارسال پیام آمریکایی‌ها به تهران حاکی از این واقعیت است که آوای دیپلماسی منطقه در تهران طنین انداز است.

جنگ غزه در بیرون از صحنه نبرد و به موازات آن در میدان دیپلماتیک با منازعه «دستورکارها» برای تغییرفضای تراژدی غزه در حال پیشروی است.

یک سوی منازعه دستورکار ایالات متحده آمریکا برای نجات رژیم صهیونیستی از باتلاق شکست فضاحت بار از مقاومت فلسطین است و در سوی دیگر دستور کار ایرانی برای خاتمه دادن به کشتار دیوانه وار غیرنظامیان فلسطینی در غزه از سوی ارتش اسرائیل است. این همان نبردی است که طی سال‌های گذشته کارشناسان با مفاهیمی چون تغییر ترتیبات امنیتی-سیاسی در غرب آسیا همزمان با افزایش قدرت و وزن تاثیرگذاری ایران درباره آن صحبت کرده اند.

همزمان با اینکه مقامات آمریکایی و اروپایی برای دلداری دادن و اهدای کمک های نظامی به صهیونیست ها به تل آویو می رسند، تهران این روزها به پایتخت دیپلماسی جهان تبدیل شده است. اگر در یک سوی میدان جو بایدن در اقدامی بی سابقه که هیچیک از روسای جمهور آمریکا پیش از آن انجام نداده اند در شرایط جنگی اسرائیل به تل آویو سفر کرد تا گویای نقش مستقیم واشنگتن در هدایت جنگ غزه و مدیریت کابینه سیاسی-جنگی فروپاشیده اسرائیل باشد و به دنبال آن ریشی سوناک نخست وزیر انگلستان، اولاف شولتس صدراعظم آلمان و امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه این اقدام مشابه را انجام دادند، ایران میزبان سران کشورهای مهم منطقه ای و فرامنطقه ای بوده است. وزاری خارجه روسیه به عنوان عضو دائمی و دارای حق وتوی شورای امنیت سازمان ملل، آفریقای جنوبی به عنوان عضو گروه بریکس، و همچنین ترکیه طی ۲ روز گذشته به تهران آمده اند.

حسین امیرعبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی ایران دوشنبه شب با اشاره به این نکته گفت: «اینکه همزمان با بحران در غزه و عملیات‌های نظامی و تجاوزات مستمر رژیم جعلی اسرائیل علیه ساکنان غیرنظامی در غزه نشست فرمت ۳+۳ در تهران برگزار می‌شود، دو پیام مهم داشت. پیام اول اینکه ما از فرصت حضور وزرای خارجه این کشورها برای پرداختن و تمرکز بیشتر و رایزنی و مشورت‌های دوجانبه در سطح وزرا و همچنین فرصت دیدار با رئیس جمهور آقای رئیسی استفاده کرده و تلاش کردیم در خصوص یافتن راهکارهایی برای توقف فوری جنایات جنگی رژیم صهیونیستی، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و متوقف کردن اقدامات برای کوچ اجباری ساکنان غزه به جنوب منطقه فلسطین رایزنی‌های نزدیک و ثمربخشی را داشته باشیم».

افزون بر برگزاری نشست فرمت ۳+۳ با حضور وزاری خارجه روسیه، ترکیه، آذربایجان و ارمنستان، امروز سفرای کشورهای برزیل، عربستان سعودی، تونس، اسلوونی و تایلند ‌بطور جداگانه استوارنامه های خود را تسلیم رئیس جمهورکردند.

آیت الله رئیسی، این ملاقات ها را به فرصتی برای رایزنی درباره فجایع غزه تبدیل کرد و دست روی گزاره های مهمی گذاشت که برای کنش گران منطقه ای و فرامنطقه ای معنای خاص خود را دارد. نکات مورد اشاره رئیس جمهور ایران، مواردی هستند که شکل دهنده به روندهای نظم منطقه ای و پیشران ترتیبات سیاسی-امنیتی آن هستند.

در شرایطی که برزیل یکی از اعضای موقت و کنونی شورای امنیت سازمان ملل است و همین چند روز قبل بانی قطعنامه ای در شورای امنیت برای توقف جنگ در غزه بود که مطابق معمول با وتوی آمریکا مواجه شد رئیس جمهور ایران در دیدار یا سفیر جدید این کشور در تهران با اشاره به مواضع مشترک جمهوری اسلامی ایران و برزیل در قبال مسئله فلسطین، ضرورت کمک‌های بشردوستانه، پیگیری توقف بمباران غزه، رفع محاصره این منطقه و همچنین احقاق حقوق ملت فلسطین را به عنوان اولویت و خواسته‌های مهم در شورای امنیت سازمان ملل یادآور شد و تصریح کرد: استمرار جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع غزه مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی را سنگین‌تر می‌کند.

رئیسی همچنین در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید عربستان هم یادآور ایفای نقش دولت‌ها وکشورهای اسلامی در حمایت از فلسطین و مقابله با جنایات بی سابقه اشغالگران قدس شد و گفت: در جریان جنایات بی‌سابقه رژیم صهونسیتی و حامیان غربی‌اش در غزه موضع یکپارچه و واحد جهان اسلام می‌توانست به شکلی موثرتر مانع ظلم و تجاوز رژیم صهیونیستی و زیاده‌خواهی‌های حامیان غربی‌اش شود.

رئیس جمهور در آیین دریافت استوارنامه سفیر جدید تونس به یک واقعیت موجود در منطقه اشاره کرد که دیر یا زود همه باید پذیرای آن باشند. رئیسی یک روز بعد آنکه در ملاقات با جیحون بایراموف، به طرف آذری یادآوری کرد اسرائیل دوست واقعی هیچ کشور مسلمانی نخواهد بود، به «عماد الرحمونی» این دیپلمات ارشد تونسی خطرنشان کرد: تراژدی غمبار و جنایات ضدانسانی که این روزها به عاملیت رژیم صهیونیستی و با حمایت مستقیم آمریکایی‌ها در غزه رقم می‌خورد، مایه شرمساری آن دسته از کشورهایی است که به سمت عادی‌سازی روابط با این رژیم نژادپرست و جنایتکار رفته‌اند.

تاثیر عملیات «طوفان الاقصی» بر شکست روند عادی سازی، همان موضوعی است که در ۱۷ روز گذشته از آغاز عملیات مقاومت فلسطین بارها توسط رسانه ها و مراکز اندیشه ای غرب، مورد اشاره و تصریح قرار گرفته است.

رفت و آمدهای دیپلماتیک به تهران در حالی است که روز شنبه مصر میزبان کنفرانس بین المللی صلح برای توقف جنگ در غزه بود. این نشست پر سر و صدا در قاهره با حضور کشورهای اسلامی و سران غربی در شرایطی پایان یافت که به علت اختلاف نظر اعضای مشارکت کننده، حاضرین حتی در صدور یک بیانیه مشترک هم ناکام ماندند. کارشناسان علت شکست این اجلاس را غیبت ایران و ایالات متحده آمریکا در آن عنوان کردند.

این تحولات بعد از آن رخ می دهد که ایران مشغول ایفای نقش منطقه ای خود برای توقف جنگ غزه است. حضور پرتعداد دیپلمات های ارشد کشورهای منطقه و جهان بعد از تور منطقه ای رئیس دستگاه دیپلماسی کشور با سفر امیرعبداللهیان به عراق، لبنان، سوریه، قطر و عربستان سعودی، در کنار تماس های متعدد سران غربی مانند تماس مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برای ارسال پیام آمریکایی ها به تهران حاکی از این واقعیت است که آوای دیپلماسی منطقه غرب آسیا در تهران طنین انداز است. برای حل مسائل منطقه باید به این صدا گوش فرا داد، چرا که ساز خاورمیانه با نت تهران نواخته می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.