تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۳۶

تجمع گاز منواکسیدکربن در فضاهای بسته سیستم تنفسی فرد را مختل می کند

تجمع گاز منواکسیدکربن در فضاهای بسته سیستم تنفسی فرد را مختل می کند
ایلام - مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایلام گفت:

مسمومیت با گاز مونواکسیدکربن در فضاهای بسته بروز می کند و علایمی شبیه به سرماخوردگی نظیر آب ریزش بینی، سردرد و سوزش چشم دارد و افزایش و تجمع گاز مونواکسیدکربن باعث ضعف عمومی سیستم عصبی مرکزی بدن از جمله مرکز کنترل تنفس، کما و حتی مرگ فرد شود.

«نصرت اله لطفی» روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: افراد در صورت مواجه به فرد مسموم با گاز منواکسید کربن باید ابتدا وسیله گرمازا را خاموش و فرد مسموم را از محیط آلوده به هوای آزاد منتقل و سپس یقه پیراهن، کمربند و لباس های تنگ حادثه دیده را باز کنند.

وی با بیان اینکه خروج فرد مسموم از محیط آلوده و قرار دادن وی در هوای آزاد از مهمترین راه های نجات آن شخص مسموم است، ادامه داد: اکسیژن دهی به مسموم، باز نگه داشتن راه های هوایی وی و تماس با اورژانس ۱۱۵ در مراحل بعدی درمانی باید مورد توجه قرار گیرد.

لطفی تاکید کرد: همواره در ماه های سرد سال سالیانه تعداد زیادی از افراد در اثر مسمومیت با گاز منوکسید جان خود را از دست می دهند و یا دچار معلولیت های ذهنی و روانی ناشی از آن می شوند.

وی افزود: مرگ بر اثر استنشاق منواکسید کربن آن را مرگ خاموش می خوانند و طبق آمار سازمان پزشکی قانونی، طی سال های اخیر مرگ بر اثر این گازگرفتگی روند رو به رشدی یافته است.

لطفی یادآور شد: علیرغم هشدارهای مکرر در خصوص مخاطرات گازگرفتگی، اما بسیاری از افراد بر اثر سهل انگاری در استفاده از وسایل گاز سوز جان خود را از دست می دهند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایلام به مردم توصیه کرد: هنگام نصب و راه اندازی سیستم های گرمایشی گازسوز نظیر بخاری و شومینه از بستن تمام منافذ محل سکونت خود خودداری کنند و قسمتی از در یا پنجره را برای جریان هوای آزاد باز بگذارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.