تاریخ انتشار : شنبه ۱۳ آبان ۱۴۰۲ - ۲۳:۲۴

کارشناس مسائل منطقه در تحلیل صحبت‌های اخیر سیدحسن نصرالله؛

راهبرد «توزیع ریسک» استراتژی محور مقاومت در برابر ادامه جنایات صهیونیست‌ها است

راهبرد «توزیع ریسک» استراتژی محور مقاومت در برابر ادامه جنایات صهیونیست‌ها است
تهران- کارشناس مسائل منطقه گفت: حملات گروه‌های مقاومت عراقی و یمنی

در امتداد حملات حزب الله لبنان گسترش خواهد یافت و ریسک حملات در جبهه های مختلف توزیع خواهد شد.

عابد اکبری کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی ایرنا، در خصوص سخنرانی روز گذشته سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، اظهارداشت: سخنرانی عصر روز جمعه سیدحسن نصرالله درباره فلسطین به ویژه تحولات غزه حاوی نکات و مطالب ویژه و خاصی درباره جنگ در جبهه شمال فلسطین، حملات مقاومت و تمامی موضوعات مرتبط با جنگ فلسطین بود، اما نگاه و نظر دبیرکل حزب الله لبنان نسبت به «آینده نبرد با رژیم صهیونیستی» برجسته تر از سایر موارد بود.

وی گفت: اسرائیل با وارد کردن جنگنده‌ها و پهپادهای خود به درگیری‌های جبهه شمال (بویژه حملات گسترده صهیونیست ها در روز جمعه به جنوب لبنان) و همچنین آغاز عملیات زمینی در نوار غزه بسیاری از خطوط قرمز محور مقاومت را در نوردیده است اما مقاومت نشان داده است به هیچ وجه تن به سکوت و تسخیر نوار غزه توسط اسرائیل نخواهد داد؛ هرچند طبق پیش بینی جبهه مقاومت قبل از طوفان الاقصی، اسرائیل نیز درصدد جبران ضربات سخت عملیات حماس با تسخیر نوار غزه خواهد بود.

این کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه این دو هدف در مقابل یکدیگر قرار دارند و با هیچ میانجیگری و پیش شرطی قابل حل نیستند، تصریح کرد: به عقیده دبیرکل حزب الله لبنان تکلیف این منازعه در میدان نبرد مشخص خواهد شد و جریان مقاومت در این معادله نقش محوری دارد و حزب الله هم عملا وارد جنگ شده است و هم اکنون خود را در مرکز نبرد می بیند و تا امروز هم توانسته است بخش قابل توجهی از توان لجستیکی و عملیاتی رژیم صهیونیستی را معطوف به لبنان کند و ادامه حمله به غیرنظامیان چه در غزه و یا لبنان معادله جنگ درجبهه شمال را به سمت اقدامات تلافی جویانه بیشتر از جانب جبهه مقاومت سوق میدهد.

اکبری ادامه داد: اما به نظر می رسد نقطه عطف سخنرانی دیروز سیدحسن نصرالله تحلیل وی از نقش ایالات متحده در جنایات رژیم صهیونیستی است جایی که وی ضمن تهدید متقابل نسبت به اقدامات ضدامنیتی و مخرب ایالات متحده معتقد است درصورت ورود آمریکا به جنگ علیه مقاومت، حزب‌الله تسلیحات لازم برای برخورد با ناوهای آمریکایی در مدیترانه را در اختیار دارد.

وی بیان کرد: هر چند به نظر می رسد راهبرد جبهه مقاومت همچنان «راهبرد ابهام» درباره آینده جنگ باشد، اما اشاره چندباره رهبر حزب الله لبنان به سایر گروه های مقاومت به معنای آن است که از این پس «راهبرد توزیع ریسک» نیز به عنوان دومین استراتژی محور مقاومت در برابر ادامه جنایات صهیونیست ها دنبال خواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: این موضوع به این معنا است که حملات گروه‌های مقاومت عراقی و یمنی در امتداد حملات حزب الله لبنان گسترش خواهد یافت و ریسک حملات در جبهه‌های مختلف توزیع خواهد شد موضوعی که به نظر می رسد نگرانی بسیاری در آمریکا و سرزمین‌های اشغالی ایجاد کرده است.

اکبری بیان داشت: بیشترین نگرانی از جانب احتمال گشوده‌ شدن یک جبهه جدید در لبنان است که یادآور اتفاقات «جنگ ۳۳ روزه» بین حزب‌ الله و اسرائیل در سال ۲۰۰۶ است. همزمان صهیونیست‌ها نگران موشک‌های هدایت‌شونده حزب‌الله هستند که گمان می‌رود اهداف استراتژیک در اسرائیل مانند سکوهای گاز طبیعی و نیروگاه‌ها را با دقت بالایی هدف قرار دهند.

وی افزود: جبهه مقاومت همچنین پس از سال‌ها حضور در جنگ سوریه و همراهی با ارتش این کشور در مقابله با تروریست، قوی‌تر شده است، حماس و حزب‌ الله لبنان هم با انتقال رهبران این گروه فلسطینی به بیروت در سال‌های گذشته به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به هر حال اگرچه حزب‌ الله تاکنون در جنگ حماس و اسرائیل دخالت محسوسی نکرده است، اما برآیند سخنان سیدحسن نصرالله در روز گذشته نشانگر آن است که حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه می‌تواند آن‌ها را وادار به گشودن جبهه جدیدی در مرزهای شمالی سرزمین‌های اشغالی و جبهه‌های دیگر کرده و «ریسک ناامنی برای ساکنین سرزمین‌های اشغالی را در جبهه های مختلف توزیع کند».

اکبری در پایان خاطرنشان کرد: ساکنینی که به گفته ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل که خود ساکن یکی از شهرک‌های اسرائیلی است با ۱۰ هزار تفنگ برای تسلیح شده اند و ارقام سازمان ملل نشان می دهد که حملات روزانه این شهرک‌نشینان اسرائیلی به اصطلاح غیرنظامی مسلح شده علیه فلسطینیان کرانه باختری از هفتم اکتبر به این طرف بیش از دو برابر شده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.