تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۲ آذر ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۷

رئیس کل بانک مرکزی: سیاست بانک مرکزی، کنترل تورم بدون آسیب به رشد اقتصادی است

رئیس کل بانک مرکزی: سیاست بانک مرکزی، کنترل تورم بدون آسیب به رشد اقتصادی است
تهران- رییس کل بانک مرکزی گفت: سیاست پولی بانک مرکزی بر تورم تمرکز دارد و قصد نداریم به رشد اقتصادی ضربه بزنیم.

محمدرضا فرزین در آیین رونمایی تامین مالی ارزی پروژه‌های اقتصادی و عرضه اولین اوراق مرابحه ارزی کشور اظهار داشت: نخستین بار است که اوراق ارزی در کشور به فروش می‌رسد و پیش از این در انگلیس و ترکیه به فروش رسیده بود.

وی در خصوص برنامه آینده بانک مرکزی گفت: سیاست ما در اقتصاد، تثبیت است و بخشی از آن در ارز، بودجه، پول و همچنین تثبیت در متغیرهای کلان اقتصادی است.

فرزین بیان کرد: در حوزه سیاست ارزی منظور از تثبیت، کاهش بی‌ثباتی نرخ ارز است و اگر این شاخص به زیر پنج درصد برسد، ارز به ثبات می‌رسد و قابل پیش‌بینی است.

وی ادامه داد: مرجع سیاست تثبیت ارزی را از ابتدا در مرکز مبادله ارزی کشور قراردادیم و به‌زودی آثار مثبت ایجاد مرکز مبادله ارز قابل لمس خواهد بود.

فرزین با بیان اینکه ابزار سواپ هم برای سیاست تثبیت فراهم شده، افزود: در زمینه درهم این اقدام انجام شده و به‌اندازه کافی درهم در بازار وجود دارد.

وی ادامه داد: دیگر ابزار تثبیت بانک مرکزی ابزار سلف است و این ابزار علامت رو به جلو است و نشان دهنده این است که نرخ ارز را برای مدتی ثابت می‌کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی توضیح داد: از صندوق تثبیت ارز در راستای اجرای سیاست تثبیت استفاده می‌کنیم و این صندوق ریسک‌های آتی ارز را تحت پوشش قرار می‌دهد و در نظر داریم خطرات نوسانات بازار ارز را به کمک ابزار پوشش دهیم.

وی با اشاره به اینکه دیگر سیاست تثبیت جایگزین کردن ارزهای محلی است، گفت: به تدریج ارز محلی را جایگزین دلار و یورو می‌کنیم و نمونه این اقدام تخصیص دینار در ایام اربعین به زائران بود و در این راستا به دنبال سازوکارهای جدید هستیم تا در کشورهای همسایه از ارز محلی استفاده کنیم.

رئیس کل بانک مرکزی اظهار داشت: علت اینکه طلا را در مرکز مبادله گذاشتیم این است که طلا بازار بزرگی است و با ارز رابطه مستقیم دارد و باید در این بازار ورود کنیم.

وی گفت: مرکز مبادله ارز و طلا در ابتدای راه است و باید تجربه سایر کشورها را بررسی کنیم و در نهایت از روش‌های بومی خود استفاده کنیم تا نوسانات را کنترل کنیم؛ زیرا نرخ ارز ما شناور نیست و بیشتر خزنده است و این امر سبب می‌شود در مواقعی تجار آسیب ببینند.

فرزین تاکید کرد: امیدواریم به کمک ابزارسازی نرخ ارز تثبیت شود؛ زیرا با دستور این اتفاق نمی‌افتد و انتظارات تورمی در این بین نقش مهمی دارند و این انتظارات موجب نوسانات می‌شود.

وی ادامه داد: نقدینگی و کسری بودجه نقش مهمی در تورم دارند و بر این اساس بانک مرکزی تلاش کرده نقدینگی را امسال به ۲۶.۴ درصد برساند و امیدواریم سال آینده به ۲۵ درصد برسد.

رئیس کل بانک مرکزی تصریح کرد: اما باید توجه داشته باشیم که نقش انتظارات تورمی در افزایش تورم بیشتر از نقدینگی و کسری بودجه است و طبق نظرسنجی‌های انجام شده انتظارات تورمی نیز کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: سیاست پولی بانک مرکزی بر تورم تمرکز دارد و قصد نداریم بر رشد ضربه بزنیم و بر اساس آخرین آمار بانک مرکزی نرخ تورم تولیدکننده در آبان ماه ۰.۸ درصد بود و این رقم زیر یک درصد است و در بخش صنعت نرخ تورم تولیدکننده صفر بود و این آمار ما را در اجرای سیاست تثبیت مصمم‌تر می‌کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.