تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۰

جانبازان؛ مظهر مقاومت و نماد نجابت *سیدحرمت الله موسوی مقدم

جانبازان؛ مظهر مقاومت و نماد نجابت    *سیدحرمت الله موسوی مقدم
ایلام - جانبازی توصیفی است مقدس و متبرک به عشق و آزادگی قمر بنی هاشم(ع)

که در کانون کربلا و در کشاکش نور، نبرد، دشنه و دفاع از راستی و روشنی و جنگ با جاهلان و هبه جان تجلی یافت.

این واژه وزین عنوانی است عزیز و آرمانی که برای رضای خدا و در رکاب اولیای به مبارزه با ظلم و ضلالت پرداخت.

حضرت امام خمینی(ره) در نخستین جرقه های قیام عظیم خود بر علیه طاغوت زمان فرمودند: “قیام برای خداست که ابراهیم خلیل الرحمن را به سر منزل مقصود رسانید و از جلوه های گوناگون عالم طبیعت عبور داد، موسی کلیم را با یک عصا بر فرعونیان چیره کرد و تخت و تاج آنان را به باد فنا داد و او را به میقات محبوب رسانید.

حرکت در مسیر خداست که پیامبر اکرم (ص) را یک تنه بر تمام عقاید و عادات جاهلیت غلبه داد تا بت ها را از خانه رب الجلیل براندازد و خود به مقام قاب قوسین نایل شود.

هرگاه افرادی از علمای ربانی، دانشمندان دین مدار، شرافتمندان وطن خواه و وطن خواهان با شرف، امر سبحان را لبیک گفته و با جان خود بازی کرده و به جنگ شهوات شیطانی رفته اند در سایه نصرت الهی باعث روشن شدن چراغ دین خدا و افول شراره ظالمان شده اند.

شهید و شهادت، ایثار و جانبازی، شجاعت و شهامت واژگانی عزیزند، آنان وجود عالمان مجاهد را در اذهان متبلور می کنند.

مطالعه یاوران خورشید و عالمان عمل مایه حیات طیبه ما و افسردگی و آشفتگی متجاوزان به حریم انسانیت است، جان را باید به نام یگانه جانباز تاریخ سبز و سرخ کربلای معلی جاودانه کرد، زیرا یاد او نه فقط صدای صداقت می دهد، بلکه خود نیز صداقت آفرین است.

درد و رنج حمل کوله بار مصایب روزگار و نامردی های ادوار تاریخ را تنها با نظاره الگوی صبر و توانایی جانبازان جان افزا باید تلقین داد، چون تاثیرپذیری از این اسوه های جاوید، همت را به اوج می رساند و حرکت را نیز آسان می کند.

جانبازان، با اقتدا به عباس علمدار، از ایثار ابراهیم سخاوت، از صلابت موسی استواری، از مهربانی مسیح مهرورزی و از خلق و خوی محمد مصطفی (ص) زندگی، از ایمان علی (ع) خداشناسی، از صلح امام حسن (ع) رهپویی، از آزادگی امام حسین (ع)، عزت، سرو قامتی و از صبر و شکیبایی مهدی فاطمه (ع) هدایتگری و ولایت مداری آموخته اند.

این اسوه های شکیبایی با دم مسیحایی خود روح اعتماد به نفس و اتکای به خود را در پیکر جامعه دمیدند و زنگارهای تنبلی، کسالت و خود کم بینی را زدودند و تحقیرهای جهان سلطه را با نمایش قدرت و توان رزمی به زوال و ضعف و ذلت رهسپار ساختند.

در بازار فرهنگ جانبازی هیچ کس را یارای خریدن نیست و بجز عزت و عظمت الهی هیچ متاعی قیمت ندارد، حیات طیبه قافله جانبازان، آینه ای است که در آن نشان های حیات برتر و بصیرت و چگونگی زیستن را باید فرا گرفت.

نکوداشت و گرامیداشت انسان های شایسته و فرهنگ ساز در واقع ریشه در زیبایی شناسی و فطرت کمال جویی حضرت قمر بنی هاشم (ع) دارد و ستودن صاحبان کمال و زیبایی همان ارج نهادن و فروتنی در برابر کمال و زیبایی و پایداری و ریشه داشتن این شخصیت آسمانی در اعماق وجود انسانهای بزرگ از همین پیوند الهی سر چشمه می گیرد.

جوانه های جذاب جانبازی، میوه شیرین و با صفایی است که گل طراوت را بر ذائقه های بشریت می نشاند و او را برگ و بار می بخشد، درخت دُر نشان جانبازان نهالی است سرافراز که طوبای هستی بخش عالم را سیراب می کند و تا نفخ صور تداوم می یابد، لذا باید حضرت ابوالفضل العباس (ع) را شفیع خود سازیم و از خدای او بخواهیم تا با یاد کرد لقایش و مقربان درگاهش و فانیان فنایش ما را به حرکت در آورد.

توجه به اوراق کتاب قطور تاریخ، این واقعیت را به اثبات می رساند که ترویج روحیه ایثار و شهادت، تثبیت استقلال و آزادی و امنیت ملی را به ارمغان می آورد.

رهبران الهی باید اکسیر جان افزای ایثار و جانبازی را در فضای کشور خود بپراکنند، در غیر این صورت استقلال چون سرابی است که برای همیشه از دسترس آنان دور خواهد ماند.

در هر کجای این عالم خاکی تفکر ناب جانبازی حاکم شود، در آن جامعه ظلم، تعدی، تجاوز و دغل بازی رخت بر می بندد و نورالهی و نصرت خدایی در جان و روح افراد و اجتماع متجلی می شود.

پس همه باید شکرگذار رزم بی امان جانبازان سرافراز خود باشیم و با جهاد سیاسی و خلق حماسه دیگر در ۱۱ اسفند ماه، اقتدار، استقلال و آزادگی را برای جامعه ما به ارمغان آوردند.

استان ایلام در دوران هشت سال دفاع مقدس سه هزار شهید، بیش از ۱۱ هزار جانباز و ۳۳۲ آزاده تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی کرده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.