تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۸

نهضت پخت “نان کامل” در ایلام با افتتاح ۶ نانوایی اجرایی شد

نهضت پخت “نان کامل” در ایلام با افتتاح ۶ نانوایی اجرایی شد
ایلام - معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام با اشاره به اجرای طرح نهضت نان کامل در سطح استان، گفت:
مصرف نان کامل در حفظ سلامت شهروندان نقش مهمی دارد و باید مصرف این نوع نان در بین مردم فرهنگ سازی شود.
به گزارش خبرنگار ایرنا، “شهریار عباسی” روز چهارشنبه در آیین افتتاحیه تولید نان کامل در استان ایلام، اظهار کرد: خوشبختانه پس از پیگیری‌ها و تلاش‌های زیاد، “نهضت نان کامل” در ایلام اجرایی و امروز به طور رسمی با افتتاح ۶ نانوایی، پخت نان کامل در این استان آغاز شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام افزود: نان کامل بر خلاف نان سفید که سبوس آن جدا می شود، سرشار از فیبر، ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌ها است.
وی تصریح کرد: مصرف نان کامل فواید بسیاری برای سلامت مردم دارد زیرا به بهبود عملکرد گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، کنترل قندخون، کاهش خطر بیماری‌های قلبی، کمک به کاهش وزن، پیشگیری از برخی سرطان‌ها مانند سرطان روده بزرگ، افزایش سلامت پوست و مو کمک می کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام گفت: مردم باید آگاه باشند که اجرای نهضت نان و آرد کامل در راستای حفظ سلامت شهروندان است زیرا آرد کامل یعنی آردی که سبوس آن گرفته نشود و نان با همان آرد تهیه شود که این نان علاوه بر حفظ سلامت شهروندان باعث افزایش یادگیری کودکان و پیشگیری از کم خونی آنان می‌شود.
عباسی گفت: سبوس‌گیری آرد سفید موجب می‌شود که همه خواص آن از بین برود، به همین دلیل نان کامل با آرد سبوس‌دار کمی تیره‌تر با ماندگاری مناسب بدون ضایعات و مهمتر از همه منجر به حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از چاقی شکمی و بسیاری امراض گوارشی می شود.
وی ادامه داد: معاونت اقتصادی استانداری با همکاری دستگاه مرتبط پس از ابلاغ از سوی وزارت کشور و همچنین دستورالعمل کمیسیون اصل ۹۰ جلسات متعدد برگزار و حتی تیمی به استان مرکزی برای بازدید از اجرای طرح نهضت نان کامل اعزام شد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام تاکید کرد: نظارت بر کل چرخه این بخش، از گندم تا پخت نان با حضور میدانی در همه شهرستان‌ها، ادامه دارد و بحث نظارت از سیلوها تا کارخانه‌ها به طوری جدی دنبال می‌شود و در این راستا حضور دستگاه‌های نظارتی با استفاده از ابزارهای تشویقی و تنبیهی، می‌تواند موثر باشد.
عباسی یادآور شد: بازدید از واحدهای نانوایی و کارخانه آرد و برگزاری دوره آموزشی و تجمیع مسائل و مشکلات آنها به صورت مرتب انجام می شود تا اطمینان پیدا کنیم قدم اول را به درستی برداشتیم.
وی ادامه داد: برگزاری ۲ کارگاه آموزشی توسط استانداری و فرمانداری ایلام برای واحدهای نانوایی، اعزام تیم استان به استان مرکزی برای بررسی طرح احیای نهضت نان کامل، تشکیل کمیته استانی در راستای احیای آرد و نان کامل و تشکیل و فعال‌سازی دبیرخانه سلامت غذایی و نان در استان از دیگر اقدامات انجام گرفته در سال گذشته بوده تا بتوانیم اقدام عملیاتی برای حفظ سلامت مردم انجام دهیم.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام افزود: خوشبختانه با وجود اینکه ابلاغ شده بود یک تا سه کارخانه پروانه تولید آرد کامل در هر استان دریافت کنند اما اکنون همه پنج کارخانه آرد استان موفق به دریافت پروانه آرد کامل در استان شده اند.
عباسی گفت: مردم با مصرف نان کامل که از آرد کامل درست شده می توانند از ابتلا به بسیاری بیماری‌ها پیشگیری کنند.
به گزارش ایرنا، بیش از ۶۰۰ نانوایی در استان ایلام مجوز فعالیت دارند.
بربری، تافتون، لواش، سنگک، صَمون و ساجی از انواع نان های تولیدی در استان ایلام است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.