تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۳

تولد نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ» ایلام

تولد نخستین گوزن زرد سایت «مانشت و قلارنگ» ایلام
ایلام -مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: نخستین نوزاد گوزن زرد ایرانی بعد از یک‌سال وقفه در زادآوری این گونه جانوری، در سایت احیا و تکثیر «مانشت و قلارنگ» متولد شد.
علیرضا محمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه این گوساله شامگاه سه شنبه زاده شد، اظهار کرد: در روزهای آینده نیز گوساله‌های دیگری در این سایت متولد خواهند شد.
وی توضیح داد: سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۰ راس گوزن بالغ نر و ماده از این سایت به استان خوزستان منتقل شد و باتوجه بروز خشکسالی و اینکه گوزن‌های باقیمانده سایت ایلام در سن باوری و لقاح نبودند، زاد و ولد گوزن زرد ایرانی در سایت احیا و تکثیر “مانشت و قلارنگ” در بهار سال گذشته روی نداد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: علاوه بر این گوساله تازه متولد شده، تعداد دیگری از گوزن‌های ماده سایت مانشت و قلارنگ، روزهای پایانی آبستنی خود را طی می‌کنند و به تدریج گوساله‌های دیگری در این سایت در روزهای آتی متولد خواهد شد.
محمدی با بیان اینکه سایت مانشت و قلارنگ یکی از موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی در سطح کشور است، افزود: در طی سال‌های اخیر تاکنون ۵۵ راس گوزن بالغ نر و ماده از ایلام به استان‌های خوزستان، یزد و اردبیل ارسال شده است و سال گذشته نیز ۲ راس گوزن نر بالغ از مازنداران به این سایت آورده شد.
وی در خصوص هدف از جابجایی و انتقال گوزن‌ها به دیگر سایت‌های کشور، اظهار کرد: برای حفظ سلامت ژنتیکی گوزن‌ها در نسل‌های بعدی و کاهش لقاح درون خانوادگی، باید گوزن‌های بالغ نر و ماده بین سایت های مختلف جابجا شوند.
به گزارش ایرنا، در حال حاضر جمیعت گوزن‌های سایت تکثیر و احیای مانشت و قلارنگ دارای ۳۲ راس گوزن شامل ۲۲ ماده و ۱۰ نر و یک رأس نوزاد است.
سایت تکثیر و احیای گوزن زرد ایرانی “مانشت و قلارنگ” ایلام دارای ۳۰ هکتار گستره است و این سایت سال ۸۶ با انتقال ۶ راس گوزن بالغ از جزیره اشک دریاچه ارومیه کار خود را شروع کرد.
این سایت با توجه به شرایط جغرافیایی و محیطی مناسب، زادآوری به موقع و مطلوب، حفظ خلق و خوی طبیعی و وحشی و نبود تلفات و مریضی در زمره موفق‌ترین سایت‌های تکثیر و احیای گونه‌های در معرض خطر در کشور است.
سال ۹۵ برای اولین بار تعداد ۱۰ راس از گوزن‌های بالغ سایت “مانشت و قلارنگ” به استان یزد منتقل شد و در سه مرحله شامل چهار راس در سال ۹۶، ۱۷ رأس در بهمن ماه سال ۹۸ و ۲۰ رأس در سال گذشته به استان خوزستان انتقال یافتند.
گوزن زرد ایرانی یکی از گونه‌های در معرض انقراض و مورد حمایت سازمان حفاظت محیط زیست کشور است.
گوزن زرد ایرانی طبق فهرست ارائه شده از طرف اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (که به فهرست سرخ معروف است)، در رده EN قرار دارد و در معرض خطر محسوب می‌شود.
از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.
۱۴۳ هزار هکتار از اراضی طبیعی استان ایلام تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست قرار دارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.