تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۵:۴۹

مسوولان کشوری و استانی درگذشت هنرمند ایلامی را تسلیت گفتند

مسوولان کشوری و استانی درگذشت هنرمند ایلامی را تسلیت گفتند
ایلام - شماری از مسوولان کشوری و استانی در پی درگذشت استاد علی باسره از هنرمندان برجسته و پیشکسوت حوزه تئاتر، سینما و تلویزیون استان ایلام پیام های تسلیت صادر کردند.

این هنرمند پیشکسوت شامگاه چهارشنبه بعد از تحمل یک دوره بیماری دار فانی را وداع گفت.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی درگذشت علی باسره، هنرمند پیشکسوت تئاتر را تسلیت گفت.

در پیام سید مجتبی حسینی آمده است: علی باسره سال ها برای تئاتر و هنر استان ایلام تلاش کرد و جریان تئاتر استان با حضور و تلاش هنرمندانی مانند زنده یاد باسره دوام یافته است.

باسره چند دهه در صحنه تئاتر ایلام هنرنمایی کرد و صحنه تئاتر ایلام نام و یاد این هنرمند را فراموش نخواهد کرد.

حسینی در ادامه این پیام نوشته است: درگذشت علی باسره را به خانواده گرامی این هنرمند گرانقدر و جامعه تاتر تسلیت می گویم و از درگاه خداوند متعال آرامش و علو درجات را برای زنده یاد باسره خواستارم.

استاندار ایلام نیز در پیامی درگذشت استاد علی باسره پیشکسوت عرصه تئاتر، رادیو و تلویزیون استان را تسلیت گفت.

متن پیام قاسم سلیمانی دشتکی به این شرح است:

درگذشت هنرمند پیشکسوت عرصه تئاتر، رادیو و تلویزیون استاد حاج علی باسره که عمر گرانبهای خود را در راه فرهنگ و هنر این دیار عاشقانه روایت و ماندگار کرد، موجب تالم و تاثر فراوان شد.

اینجانب مصیبت وارده را به خانواده محترم آن مرحوم، جامعه فرهنگی وهنری استان تسلیت عرض کرده و از درگاه احدیت برای آن انسان فقید سعید علو درجات و برای بازماندگان صبر و اجر الهی مسألت می نمایم.

همچنین دکتر قطب الدین صادقی نمایشنامه نویس و کارگردان تئاتر کشور در پیامی درگذشت استاد علی باسره را تسلیت گفت.

“تسلیت بسیار ، به راستی دلم شکست. خدایش بیامرزاد. روحش شاد. به همه ی هنرمندان ایلام از صمیم دل تسلیت می گویم و با اهالی نجیب ایلام خود را همدرد می دانم!” ‍

‍ همچنین عمران خودآموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز در پی درگذشت استاد “علی باسره” پیام تسلیت صادر کرد.

متن پیام به شرح زیر است: هنرمندی که قدر دید و بر صدر نشست استاد”علی باسره” هنرمند پیشکسوت تئاتر و تلویزیون استان ایلام که سرمایه‌ی گران‌مایه و گنجینه گران‌سنگ تاریخ تلخ و شیرین هنر استان ایلام بود، پس از تحمل رنج بیماری، با لبخند رضایت، زنگ پایان را نواخت و صحنه هستی را بدرود گفت.

این مرد همیشه آرام که هنر را به نیکی آموخته و با اخلاق و عمل آمیخته بود، الگویی تمام عیار برای نسل حال و آینده هنر ایلام و بلکه ایران بود؛پیشکسوتی که تا روزهای پایانی حیات، بر صحنه هنر درخشید و “از بهر عیش، به کُنج عافیت ننشست.

” فرزند شهیدی که در قامت خبرنگار جنگ، به خوبی ایفای نقش کرد و از خرمشهر تا ایلام، سیر و سلوک عاشقانه و هنرمندانه داشت.

خدای را سپاس که نامش بر کتیبه تماشاخانه تئاتر ایلام نقش بسته؛ مستند زندگی‌اش در قاب عکس و تصویر ماندگار شده و بارها در هنگامه حیات قدر دیده و بر صدر نشسته است.

بی‌گمان، فقدان این شخصیت والامقام برای جامعه فرهنگی و هنری استان ایلام بسی سهمگین و جان‌گداز است.

اینجانب ضمن تسلیت این ضایعه جبران‌ناپذیر به خانواده ارزشمند ایشان و همه هنرمندان استان، به ویژه اهالی داغدار تئاتر، برای این چهره محبوب و ماندگار هنری، آرزوی رحمت و آمرزش الهی دارم.

معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی ایلام نیز درگذشت این هنرمند را تسلیت گفت.

متن پیام عبدالحسین رحمتی به شرح ذیل است: از نخل تا بلوط، از خرمشهر تا ایلام، رود زلالی بود که جاری شد و به دریا پیوست.

آخرین بار در جشنواره بین المللی تئاتر فجر در تماشاخانه سنگلج با “رسم عاشقی آبها” درخشید و در شبی به یادماندنی از او تجلیل شد، او با عشق بر صحنه نمایش قد کشید و آن‌گونه که خود گفت که “خدایا مرا عاشقانه بمیران” تا آبی‌های دور از دسترس پر کشید و ترجمانی بود بر این اینکه “غیر از هنر که تاج سر آفرینش است، بنیاد هیچ منزلتی جاودانه نیست”.

وقتی می گوییم تئاتر یعنی عشق، زندگی و اتفاقی که در لحظه شکل می گیرد گویا از او سخن گفته‌ایم. بازی در ده‌ها نمایش و سریال تلویزیونی و گزارشگری در روزهای آتش و باروت از استاد باسره هنرمندی ساخته بود که امروز بیش از پیش دلتنگش می‌شویم.

او یادگار شهید گرانقدری بود. غروب غم‌انگیزش را به همه هنرمندان، اهالی نمایش و خصوصا خانواده‌ی داغدارش تسلیت می گویم.

یادش جاودانه باد!

زنده یاد باسره متولد سال ۳۵ در خرمشهر است که از همان دوران کودکی به حوزه نمایش و داستان علاقه مند و به مرور بازیگری را نزد اساتیدی چون قاسم غریفی آموخت و رفتن روی صحنه را با نمایش عمو زنجیرباف در سال ‭۱۳۵۰‬ شروع کرد.

وی سپس در نمایش های زیادی چون شهر قصه، چشم در برابر چشم، فرمان پسر فرمان به ایفای نقش پرداخت با شروع جنگ تحمیلی و حمله نیروهای متجاوز بعثی به خرمشهر فعالیت های وی متوقف و مجبور به ترک خانه و شهر خود و سپس به زادگاه اجدادی خود ایلام آمده و به حرفه خبرنگاری جنگ در رادیو تلویزیون مشغول شد.

او علاقه خود به صحنه و بازیگری را فراموش نکرد و در همان ایام جنگ به همراه استاد وحید میرمبینی تصمیم به بردن نمایش هایی از جمله مهران بازآییم و رولت روسی روی صحنه گرفتند و پس از سالها وی با کارگردانان زیادی همکاری کرد و در صدا سیمای استان نیز به عنوان تهیه کننده و بازیگر مشغول به فعالیت شد ولی عمده وقت خود را در حوزه نمایش سپری می کرد و دلیل این کار جز عشق و علاقه به این حوزه نبود و بازی او مورد تقدیر پیشکسوتان زیادی از جمله عزت اله انتظامی و علی نصیریان قرار گرفت.

او هیچوقت برای پیشرفت در حوزه بازیگری حاضر به مهاجرت به پایتخت نشد و در استان ایلام به جریان نمایش کمک می کرد و در کارهای فراوانی از جمله موشها گرکدن می شوند ،رسم عاشقی آبها ،امن ترین جای جهان ،آقای خواب وسریال های تلویزیونی فراوانی بازی کرد.

شخصیت و هنر او همیشه مورد تقدیر بزرگان تئاتر کشور بود و در سال ۹۷ جشنواره بین المللی فجر به پاس یک عمر فعالیت هنری از وی به عنوان پیشکسوت بازیگری ایران تقدیر کرد.

در سال ۹۸ نیز اولین تماشاخانه استان ایلام افتتاح شد که به پاس یک عمر فعالیت ایشان در عرصه تئاتر به نام استاد علی باسره نام‌گذاری شد و با همت انجمن سینمای جوان فیلم مستندی نیز از زندگی استاد باسره ساخته و اکران شد که به دست و پنجه نرم کردن او با غول سرطان و تاثیر هنر تئاتر در این مبارزه نابرابر پرداخت.

وی تا آخرین لحظات عمر خود مشغول کار و فعالیت در عرصه تئاتر بود و آخرین کارش با نام فرمول راحت شدن آقای پتانسیل وقتی سردش بود، به کارگردانی علی شکری با وخامت حال این هنرمند متاسفانه هیچگاه اکران نشد.

پیکر زنده یاد علی باسره عصر امروز از مقابل صدا و سیما و مجتمع بزرگ فرهنگی، هنری استان تشییع و در قطعه هنرمندان آرامستان بهشت رضای شهر ایلام خاکسپاری خواهد شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.