تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۶ مهر ۱۳۹۹ - ۸:۲۴

مهار رشد شتابان کرونا نیازمند تلاش بین‌بخشی همه‌جانبه است

مهار رشد شتابان کرونا نیازمند تلاش بین‌بخشی همه‌جانبه است
تهران- عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: با اعمال محدودیت یک هفته‌ای در تهران نمی‌توان امید چندانی به توقف رشد شتابان بیماری کرونا داشت؛ لازم است محدودیت‌های بیشتر و جدی‌تری اعمال شود و همه بخش‌های کشور به دست‌اندرکاران حوزه سلامت کمک کنند. موفقیت این اقدام یک تلاش بین بخشی همه جانبه می طلبد.

حمید سوری، استاد اپیدمیولوژی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: با اعمال محدودیت های جدید تنها یک فرود و فراز دیگر در منحنی این اپیدمی به وجود خواهد آمد و بیماری مجددا، آتش اسلحه خود را روی مردم این منطقه و سایر نقاط کشورمان خواهد گشود.

وی تاکید کرد: تنها راه، استفاده صحیح و حداکثری از محدودیت‌ها، ایجاد طرحی نو و رویکردی دیگر است که کارشناسان و متخصصان بارها آن را متذکر شده اند اما تاکنون به آن کم توجهی شده است.

سوری ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد این تعطیلی یک هفته ای تنها یک مسکن کم اثر است که این مدار و چرخه معیوب را یکبار دیگر به آزمونی با نتیجه از پیش تعیین شده رقم خواهد زد.

وی گفت: چاره کار این است که از متخصصان امر پیشگیری که ماه ها در مورد این اپیدمی فعالیت علمی کرده اند و نظراتی دارند، برای بهره وری حداکثری در این مداخله کمک و مشاوره گرفته شود. موفقیت این اقدام تنها در گرو حوزه سلامت نیست و یک تلاش بین بخشی همه جانبه می طلبد.

سوری تاکید کرد: اگر وضعیت تهران بحرانی و نامناسب است، باید اقداماتی جدی انجام داد؛ مانند به جای یک هفته، دو هفته تعطیلی اعلام شود و تمام اجتماعات از مدرسه، دانشگاه، جشن و عزا تعطیل شوند.

وی با اشاره به اینکه قبل از تعطیلی باید مقدمات کار کاملا انجام و آمادگی لازم فراهم شده باشد، گفت: سفر به تهران و از تهران به سایر نقاط نیز باید در این مدت دو هفته ای ممنوع شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان داشت: گروه های پرخطر باید مورد مراقبت ها و حمایت های ویژه برنامه ریزی شده و سازماندهی شده قرار گیرند.

وی بر لزوم در خانه ماندن مردم در این ایام تاکید کرد و افزود: به خانواده ها برای خروج از منزل کوپن مجوز خروج حداکثر یک بار در هفته و به مدت یک تا ۲ ساعت داده شود و در صورت ضرورت برای خروج برنامه ریزی لازم انجام شود.

سوری بر لزوم نظارت کامل بر حسن اجرای برنامه ها تاکید کرد و گفت: برنامه های آموزشی و مداخله های بهداشتی مناسب نیز باید در محیط زندگی، جامعه و کار تدوین و اجرا شوند.

وی ادامه داد: مراکز علمی و تحقیقاتی مسیرهای مداخله را کاملا رصد کرده و ارزشیابی علمی برای سنجش اثربخشی هر کدام از مداخلات انجام دهند و رسانه ها کاملا آماده و هدفمند به شکلی فعال‌تر وارد صحنه شوند.

سیما سادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز گذشته (سه شنبه) اعلام کرد: ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۲۲۷ بیمار کرونایی دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر رسیده است.

به گفته وی، از دوشنبه تا سه شنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، چهار هزار و ۱۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شدند که ۲ هزار و ۱۲۷ نفر از آنها بستری شده اند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۴۷۹ هزار و ۸۲۵ نفر رسید.

لاری افزود: در طول مدت ذکر شده، ۲۲۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۲۷ هزار و ۴۱۹ نفر رسیده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.