تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳

واکاوی طرح شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش

شرورهای پلاک دار؛ امنیت محلات چگونه احیا می شود؟!

شرورهای پلاک دار؛ امنیت محلات چگونه احیا می شود؟!
تهران- به تازگی اخباری مبنی بر شناسنامه دار کردن اراذل و اوباش به‌منظور ارتقای امنیت محلات منتشر شده است. اقدامی که به نظر می‌رسد می‌تواند نقش مهمی در کنترل وقوع جرم در کشور داشته ‌باشد. اما شناسنامه‌دار کردن مجرمان و افراد شرور، چگونه می‌تواند به ارتقای امنیت کمک کند؟

به گزارش ایرناپلاس، طرح «مبارزه با هنجارشکنان اجتماعی و اراذل و اوباش» از ابتدای شهریورماه امسال توسط نیروی انتظامی در استان‌های کشور اجرا شده و هدف آن تأمین امنیت مردم در ابعاد مختلف و برخورد با کسانی است که برهم زدن نظم و امنیت را دنبال می‌کنند.

در همین راستا به تازگی دادستان نظامی استان تهران بر شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش تاکید کرده است.

براساس آنچه سازمان قضایی نیروهای مسلح گزارش داده، غلامعباس ترکی دادستان نظامی تهران، شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش را یکی دیگر از اصول مهم اجرای این طرح عنوان کرد و گفت: لازمه اجرای این طرح، شناسایی و شناسنامه‌دار کردن مستند و دقیق افرادی است که در زمینه مزاحمت برای مردم، نوامیس، شرارت، زورگیری و قدرت‌نمایی سابقه داشته‌اند؛ این افراد باید شناسنامه‌دار شوند تا به قول معروف، تر و خشک با یکدیگر نسوزند.

ترکی افزود: در هر محله‌ای، هویت چنین افرادی شناسایی و سوابق و میزان خطرناک بودن آن‌ها در پرونده‌ها مشخص شده و روند شناسنامه‌دار کردن آن‌ها تحت نظارت دادستان‌های مربوطه ادامه دارد. دادستان نظامی‌ استان تهران درباره پیامدهای شناسنامه‌دار شدن این افراد گفته نباید به گونه‌ای عمل شود که فردی بی‌گناه فقط با اکتفا به ظاهرش تحت تعقیب قرار گیرد و برچسب اراذل و اوباش به وی زده شود؛ ظاهر و پوشش به تنهایی برای شناخت افراد کفایت نمی‌کند، بلکه سوابق و شخصیت آن‌ها باید به صورت دقیق و مستند مورد توجه قرار گیرد.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران به تازگی از تشکیل «قرارگاه مقابله با اراذل و اوباش» خبر داد. براساس اعلام روابط عمومی دادسرای عمومی و انقلاب تهران؛ «به‌دنبال اعلام گزارش‌های مردمی و ضابطان مبنی بر ایجاد ناامنی در برخی از نقاط شهر تهران توسط اراذل و اوباش، تاکید اخیر ریاست قوه قضاییه مبنی بر برخورد قاطع محاکم با اشرار و ناامن‌کنندگان جامعه و بازدید علی القاصی‌مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران و برخی از معاونشان از محلاتی در تهران، برخورد با این هنجارشکنان در دستور کار قرار گرفت.»

اما شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش چه تاثیری در کنترل این پدیده دارد؟ برخورد با کسانی که قصد ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و آشوب در جامعه دارند امری عاقلانه، شرعی و قانونی است و همه دستگاه‌ها به‌ویژه نیروی انتظامی در این راستا مسئولیتی خطیر و سنگین برعهده دارند و باید با همه توان و تجهیزات به‌طور قاطع با «اراذل و اوباش» برخورد کنند.

سابقه صدور شناسنامه امنیتی برای اراذل و اوباش

موضوع صدور شناسنامه امنیتی برای اراذل و اوباش سابقه ۹ ساله دارد؛ مردادماه سال ۱۳۹۰، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی استان‌های تهران و البرز از صدور شناسنامه امنیتی برای اراذل و اوباش در استان‌های تهران و البرز خبر داد. براساس آنچه ستاد اطلاع رسانی فرماندهی نیروی انتظامی استان‌های تهران و البرز به نقل از نادر سرکاری، رئیس پلیس اطلاعات و امنیت عمومی وقت استان البرز اعلام کرد؛ همه سوابق و اقدامات اراذل و اوباش در شناسنامه‌های الکترونیکی ثبت خواهد شد. همچنین طرح احضار و کنترل برای این افراد برقرار و در مقاطع زمانی متفاوت احضار شده و عملکرد این افراد به طور دائم تحت نظارت پلیس خواهد بود.

ایجاد بانک اطلاعاتی و صدور شناسنامه؛ تامین امنیت روانی جامعه

در ارتباط با این موضوع مجید ابهری رفتارشناس و آسیب‌شناس اجتماعی به ایرناپلاس گفت: هویت‌دار کردن این قشر در بسیاری از کشورهای دنیا در دهه‌های پیش صورت گرفته است. مساله‌ای که باید با کمترین هزینه و بدون اعمال هیچ‌گونه خشونتی انجام شود. برای همه ما روشن است که حفظ و برقراری امنیت در جامعه بسیار مهم است و قوه قضاییه و نیروی انتظامی باید قاطعانه در برابر اشرار و اراذل و اوباش بایستند و با آنها برخورد کنند. اراذل و اوباش افرادی هستند که به علت‌های مختلف از جمله تربیت خانوادگی، مشکلات رفتاری و شرایط اجتماعی در طبقه‌بندی این طیف قرار می‌گیرند.

وی پیشنهاد دادستان نظامی استان تهران مبنی بر شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش را بسیار جالب و ارزشمند دانست و افزود: اگر این پیشنهاد عملیاتی شود به طور خودکار بخشی از امنیت روانی جامعه تامین می‌شود. در میان این افراد هستند کسانی که بارها و بارها به زندان رفته و سوابق متعددی دارند که همین تعدد سوابق برای این اشخاص در بین هم‌صنف‌های خود امتیاز ارزنده‌ای محسوب می‌شود.

انجام سازگاری اجتماعی و قابلیت اصلاح

به گفته وی با ایجاد بانک اطلاعات درباره این اشخاص، نهادهای انتظامی و قضایی با نظارت بر آنها می‌تواند امنیت جامعه را ارتقا دهند. البته با یک بار نزاع و درگیری نمی‌توان شخصی را در این صنف قرار داد.

ابهری یادآورشد: برای تشکیل چنین بانک اطلاعاتی، افراد در ابتدای تشکیل پرونده باید توسط روانشناسان و روانکاوان مورد آزمایش قرار گرفته و آزمون‌های مختلف روانی مانند سازگاری اجتماعی و قابلیت اصلاح از آنها گرفته شود. این آزمون‌ها در تجزیه و تحلیل شخصیت‌ این افراد بسیار کمک می‌کند. سپس برای محدود کردن جمعیت یاد شده باید آنها را موظف کرد که در کلاس‌های مختلف اصلاح رفتار و روان درمانی شرکت کنند. در این صورت ضمن کاهش جمعیت بزهکاران با افراد اصلاح شده نیز مواجه خواهیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون این بانک اطلاعات ایجاد نشده، گفت: در کشور ما با تخصصی شدن پلیس و ایجاد معاونت پیشگیری در قوه قضائیه، کارشناسان و نخبگان برنامه‌ریزی‌های لازم را برای تشکیل بانک اطلاعات انجام دادند اما متاسفانه کمبود بودجه و نیروی انسانی متخصص این حرکت مفید و ضروری را کند کرده است.

مزایای اجرای طرح شناسنامه‌دار کردن اراذل و اوباش

این رفتارشناس درباره ضمانت اجرایی این طرح و اینکه با چه سازوکاری می‌تواند موفق شود، افزود: ایجاد بانک اطلاعات بزهکاران اعم از اراذل و اوباش یا سارقان، در درجه نخست، جمعیت و پراکندگی آنها را شناسایی می‌کند. همچنین با نظارت و اصلاح رفتاری آنها موجب کاهش جمعیت می‌شود. در نهایت کاهش جمعیت این افراد در زندان‌ها را به‌دنبال دارد.

ابهری ادامه داد:‌ در عین حال نباید به گونه‌ای عمل شود که فردی بی‌گناه فقط با اکتفا به ظاهرش تحت تعقیب قرار گیرد و برچسب اراذل و اوباش به وی زده شود. ظاهر و پوشش به تنهایی برای شناخت افراد کفایت نمی‌کند، بلکه سوابق و شخصیت آن‌ها باید به صورت دقیق و مستند مورد توجه قرار گیرد. این افراد باید به صورت مستمر تحت نظارت و کنترل پلیس باشند و موظف شوند در مقاطع زمانی معین خود را به پلیس معرفی و ماموران را در جریان عملکرد و محل سکونت خود قرار دهند.

لزوم تشکیل کمیته‌های علمی و تخصصی از نخبگان
وی تاکید کرد: برای تحقق کامل این طرح و اجرایی کردن آن باید ضمن دعوت از نخبگان علوم اجتماعی و روانشناسی در دانشگاه‌ها و مراکز و پژوهشی، با تشکیل کمیته‌های علمی و تخصصی در راستای تحقق کامل این طرح و ضمانت اجرایی آن، قدم‌های اساسی برداشته شود./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.