تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۴

روزی غافلگیر کننده برای کارگران ساختمانی و نیازمند شهر ایلام

روزی غافلگیر کننده برای کارگران ساختمانی و نیازمند شهر ایلام
.

ایلام – نگاه اقتصاد – کرونا در ماههای گذشته اگرچه که بسیاری از کسب و کارها را تعطیل کرده است و بسیاری از مردم را خانه نشین کرده است اما هستند کسانی که کسب و کارشان تعطیل بردار نیست و شرایط سخت زندگی این اجازه را به آنان نمی دهد که در خانه هایشان بمانند.

کارگران روزمزد بخاطر درآمد ناچیزی که دارند از جمله افرادی هستند که تلاش برای معاش خانواده شان را در هیچ شرایطی کنار نمی گذارند. این افراد در هر فصلی از سال چه در زمستان سرد باشد و یا در تابستان عرق ریزان همواره به دنبال کسب روزی خود هستند.

در شهر ایلام کارگران روزمزد با همان سیمای ساده، دستهای زمخت ناشی از انجام کارهای سخت و طاقت فرسا و کیسه های جای برنج در دست که جای لباس کارگری شان است معمولا در صبح علی الطلوع در چند میدان اصلی شهر از جمله میدان مادر، سعدی، میدان شهدا ، چهار راه مقاومت و مناطقی دیگر جمع شده و منتظرند تا کارفرمایی به میانشان آمده و تعدادی از آنها را دعوت به کارگری در پروژه های ساختمانی کند.

در میان کارگران روز مزد آماده ی کار شهر ایلام همه نوع افرادی قابل مشاهده است، در این جمع هم پیرمردهای سالخورده را می توان دید و هم جوانان حتی تحصیل کرده را که نیاز به کار و تلاش و کارگری روزمزد آنها را در نخستین ساعات صبح کنار هم جمع کرده است.

در یکی از همین ساعات نخستین صبح همراه مدیرکل کمیته امداد ایلام و یکی از معاونین وی به صورت غافلگیر کننده در یکی از میدانهای ایلام به میان این کارگران روزمزد رفتیم. همان ابتدای حاضر شدن مدیرکل در جمع این کارگرها، به زعم اینکه وی برای گرفتن کارگر آمده اند دورشان حلقه زدند.

در این جمع کارگری برخی پروتکل های بهداشتی را رعایت کرده و با ماسک حاضر شده بودند، برخی بدون ماسک آمده بودند و برخی هم از چفیه های دور گردن و سرشان به عنوان ماسک استفاده کرده بودند. مدیرکل کمیته امداد همان ابتدا از انهایی که ماسک نزده بودند خواهش می کند که برای حفظ سلامتی خود و خانواده هاشون و دیگران ماسک بزنند و به همین خاطر هم تعدادی ماسک در اختیار آنان که ماسک نزده بودند ماسک تحویل داد.

موسی نژاد مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان ایلام پس از شنیدن برخی درد دلهایشان در سخنان کوتاهی به آنان گفت: بخاطر شرایط سخت کرونایی و اینکه قشر کارگر از نیازمندترین افراد جامعه و در عین حال از زحمت کش ترین و شریف ترین اقشار هستند به هر یک از آنها یک هدیه نقدی را تقدیم خواهد کرد.

وی گفت: هدیه ای که امروز به هر یک از آنها تقدیم می شود کمکهایی است که با مشارکت کمیته امداد و کمکهای خیرین و نیکوکاران تهیه شده است. در ادامه به هریک از این کارگرها یک هدیه کارت ۳۰۰ هزار تومانی اهداء شد.

رئیس کمیته امداد منطقه ۲ ایلام که مدیرکل کمیته امداد را همراهی کرده است می گوید: در روزهای گذشته که به صورت نامحسوس این کارگرها را رصد کرده ، روزانه حدود ۳۰ تا ۵۰ نفر در این میدان برای کارگری حضور پیدا می کنند که معمولا افراد ثابتی هستند که هر روز در اینجا دیده می شوند و در سطح شهر تعداد این کارگرها به حدود ۱۵۰ نفر می رسد.

سالاری ادامه می دهد: این افراد که حتی افراد سالخورده هم در بین شان وجود دارد با حداقل دستمزد هم آماده کار هستند و بخاطر تأمین معیشت خانواده هایشان حتی خطرات کرونا را هم به جان خریده اند و معمولا در زمینه کارگری در پروژه های ساخت و ساز به امرار معاش مشغول می شوند.

یاسین که حدود ۶۰ سال سن دارد و از جمله این کارگرها است می گوید: در بسیاری از روزها از اول صبح تا حوالی ظهر برای رفتن به کارگری در اینجا حاضر می شوم اما بخاطر کم رونق بودن فعالیتهای ساخت و ساز در اغلب روزها دست خالی به خانه بر می گردیم.

او ادامه می دهد: ما قشر کارگر که نه درآمد ثابتی داریم و نه بیمه داریم از فراموش شدگان جامعه هستیم و کسی به فکرمان نیست. البته تعدادی تحت پوشش کمیته امداد هستند و مقداری مستمری از این نهاد می گیرند اما کفاف زندگی شان نیست و مجبورند بعضی روزها کارگری کنند آن هم اگر باشد، ولی امروز با کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومانی مدیرکل کمیته امداد واقعا غافلگیر شدیم و او با این هدیه همه ما را خوشحال کرد.

وی ادامه داد: این هدیه نه فقط برای ما ارزش مادی دارد بلکه به لحاظ اینکه یه مدیر برای قشر کارگر ارزش قائل شده و به فکر این قشر فراموش شده افتاده بیشتر برای ما ارزش دارد.

مدیرکل کمیته امداد اما ایلام در این بازدید که در نخستین ساعات صبح صورت گرفت به چند نقطه دیگر از محل تجمع کارگران روزمزد در شهر ایلام سرکشی کرد و به حدود ۱۵۰ نفر از این کارگران روزمزد کمک هزینه نقدی اهداء کردند.

کمکهایی که در این بازدیدها به کارگران ساختمانی و روزمزد ایلامی اهداء شد گرچه در مقابل مخارج سنگین امروزی ممکن است ناچیز باشد اما چنین توجهی به قشر کارگر قطعا در یاد و ذهن آنها خواهد ماند.

و چه خوب است که دیگر مدیران استانی و حتی افراد توانمند و نیکوکار هر چند وقت یکبار در یک صبح گاه به میدانهای شهر سر بزند و با حضور در جمع صمیمانه این کارگرها با اهدائ کمک این قشر فراموش شده را دریابند./گزارش: حشمت اله کرمی نژاد

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.