تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۶ دی ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۳

پیشنهاد پذیرش دانشجوی پزشکی از کارشناسی تصویب شد

پیشنهاد پذیرش دانشجوی پزشکی از کارشناسی تصویب شد
تهران- قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور گفت: بر اساس یکی از مصوبات نقشه جامع علمی، مقرر شد حداقل درصدی از کل پذیرش رشته‌های پزشکی از مقطع کارشناسی صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، منصور کبگانیان سه شنبه در حاشیه نشست شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور که در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد، اظهار داشت: در این جلسه چهارمین سیاست از سیاست های جدایی سنجش از پذیرش دانشجو که به پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی اختصاص داشت، مورد بررسی قرار گرفت چرا که آسیب ها و نکاتی منفی در خصوص پذیرش دانشجو در رشته های پزشکی وجود دارد.

ستاد نقشه جامع علمی کشور هشت سیاست جدید برای تغییر در نحوه برگزاری آزمون سراسری در دست تدوین دارد. شورای عالی انقلاب فرهنگی در تلاش است علاوه بر جدایی سنجش از پذیرش، افزایش تعداد آزمون ها به بیش از یک بار در سال را نهایی کند.

کبگانیان که در جمع خبرنگاران سخن می گفت ادامه داد : در جلسه امروز ، این موضوع به تایید رسید که حداقل درصدی از کل پذیرش رشته های پزشکی از مقطع کارشناسی صورت بگیرد.

وی افزود: اولویت اجرای این مصوبه دانشگاه های برتر در نظر گرفته شده است.

کبگانیان با بیان اینکه ‌اطلاع از رشته های مختلف کم است توضیح داد: بر اساس مصوبه امروز، دانشجویان باید در مقطع کارشناسی یکی از رشته های علوم پایه یا مهندسی، تحصیل کرده باشند و بعد وارد رشته پزشکی شوند؛ البته وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف به تدوین آیین نامه این مصوبه ظرف مدت زمان معینی شد.

قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، افزود: این موضوع به عنوان یک سیاست به تایید رسید اما برای اجرا شدن، آیین نامه های خاص و برنامه های ویژه ای خواهیم داشت؛ اعضای ستاد به دلیل اهمیت موضوع کل سیاست های کنکور، پیشنهاد نهاییسازی این سیاست ها را در صحن شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حضور روسای سه قوه مطرح کردند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: این سیاست مصوب درخصوص پذیرش رشته های پزشکی هم باید ابتدا به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.

کنکوری های ۱۴۰۰ نگران نباشند
وی درباره زمان اعمال سیاست های جدایی سنجش از پذیرش دانشجو، تاکید کرد: در جلسات گذشته شورای ستاد نقشه جامع علمی کشور، پیشنهاد برگزاری بیش از یک آزمون در سال برای سنجش و پذیرش داوطلبان مطرح شد.
به گفته کبگانیان، این سنجش باید مدت دار و معتبر باشد؛ به این معنا که اگر داوطلب در شهریورماه نمره قابل قبولی برای ورود به دانشگاه دریافت کرد، مجبور نباشد همان لحظه رشته و دانشگاه را انتخاب کند بلکه در یک بازه زمانی مدت دار، این سنجش برای انتخاب رشته و دانشگاه اعتبار داشته باشد.
قائم مقام شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور، ‌اعمال این سیاست را به سال های بعد از کنکور ۱۴۰۰ موکول کرد و اظهار داشت: هنوز زمان اعمال این سیاست ها اعلام نشده است و داوطلبان کنکور ۱۴۰۰ هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشند.

ارتقای ۱۰ پله ای رتبه علمی ایران
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به دیگر دستور جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اشاره کرد و گفت: با استناد به مجموعه اسکوپوس، متوسط رتبه جهانی استناد نرمال شده کشور در مقالات از مرتبه ۲۳ به ۱۳ در بین ۲۵ کشور جهان ارتقا یافت.
کبگانیان تاکید کرد: این موضوع پاسخی برای منتقدانی است که کیفیت تولیدات علمی کشور را زیر سوال برده بودند. ایران در حالی به این جایگاه دست یافت که در سال ۲۰۰۵ میلادی، میزان استنادات به مقالات ایران ۷۴ صدم درصد بود و اگر استنادات نرمال شده زیر یک درصد باشد، آسیب هایی وجود دارد.
وی ادامه داد: ایران از این یک درصد عبور کرد و الان متوسط جهانی استناد نرمال شده کیفیت مقالات در سال ۲۰۲۰ به ۱.۲۵ درصد رسیده است.

سهم ناچیز پژوهش از بودجه ۱۴۰۰
قائم مقام شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور درباره نگرانی اعضای این نقشه در خصوص سهم اندک پژوهش از بودجه ۱۴۰۰ اظهار داشت: سهم پژوهش در بودجه ناخالص داخلی نگران کننده است؛ این میزان در سال های گذشته به هفت دهم و ۶ دهم می رسید اما این بار در قانون بودجه شاهد اختصاص رقم ۳دهم درصد هستیم.
کبگانیان اظهار امیدواری کرد که سازمان برنامه و بودجه در این زمینه توضیحاتی ارائه دهد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.