تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۹ - ۸:۰۵

جنگ تجاری آمریکا و چین، تعیین کننده آینده جهان است

جنگ تجاری آمریکا و چین، تعیین کننده آینده جهان است
تهران- «احسان چلونگر» دکتری اقتصاد کاربردی در مقاله ای نوشت: نگاهی به تاریخ صد ساله اخیر و تجزیه تحلیل رفتار ابرقدرت ها نسبت به یکدیگر، نشان می دهد جنگ تجاری بین آمریکا و چین ادامه دار خواهد بود و نتیجه این جنگ، آینده جهان را تعیین خواهد کرد.

این دانش آموخته دانشگاه شانگهای در مقاله ای که برای ایرنا نوشته است، بر اساس برنامه بلند مدت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، سیاست مقابله آمریکا با چین در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت و بایدن ضمن ترمیم روابط با متحدین آمریکا، جبهه ای متعهد در برابر چین تشکیل خواهد داد به طوری که در بخش انتقال علم و فناوری به چین سخت­گیری ­ها تشدید می­ شود، اما در زمینه­ های غیراستراتژیک مانند فرهنگ، آموزش، بهداشت عمومی و مهاجرت بر اساس گفت و گوهای تجاری بین آمریکا و چین محدودیت­ ها کاهش خواهد یافت.

متن کامل مقاله «احسان چلونگر»، دکترای اقتصاد کاربردی دانشگاه به شرح ذیل است:

«جو بایدن» رییس جمهوری منتخب آمریکا که قرار است چند روز دیگر کار خود را آغاز کند بر اساس برنامه هایی که در سایت رسمی اش منتشر کرده است «مبارزه با کرونا و تقویت اقتصاد آمریکا» را هسته اصلی طرح هایش اعلام کرده است موضوعی که نشان می دهد سیاست مقابله با چین در سال ۲۰۲۱ نیز ادامه خواهد یافت. بر اساس این اطلاعات، بایدن استفاده از ماسک را اجباری خواهد کرد، قوانین فاصله­ گذاری اجتماعی سخت­گیرانه­ تر خواهد شد و واکسیناسیون سرعت بیشتری خواهد یافت و سیاست­ های پولی و محرک­ های مالی بیشتری برای تقویت اقتصاد اعمال خواهد کرد. از شرکت های بزرگ و ثروتمندان مالیات بیشتری خواهد گرفت و معافیت خانواده های کارگری اجرا خواهد شد.

از زمان شروع همه گیری کرونا برابر اطلاعات منتشره از سوی فدرال رزرو در ابتدای سال ۲۰۲۰، این نهاد بطور متوالی نرخ بهره را کاهش داد تا به صفر رسید، همچنین سیاست پولی (تسهیل کمی QE) را نیز بطور گسترده استفاده کرد و پایه پولی را افزایش داد، با توجه به ادامه همه گیری کرونا، در سال ۲۰۲۱ نیز انتظار می رود همان سیاست ها ادامه یابد و نرخ بهره پایین حفظ شود.

ادامه تقابل آمریکا با چین در سال ۲۰۲۱

بر اساس برنامه بلند مدت دو حزب جمهوری خواه و دموکرات، سیاست مقابله آمریکا با چین در سال ۲۰۲۱ ادامه خواهد یافت و بایدن ضمن ترمیم روابط با متحدین آمریکا، جبهه ای متعهد در برابر چین تشکیل خواهد داد به طوری که در بخش انتقال علم و فناوری به چین سخت­گیری ­ها تشدید می­ شود، اما در زمینه­ های غیراستراتژیک مانند فرهنگ، آموزش، بهداشت عمومی و مهاجرت بر اساس گفت و گوهای تجاری بین آمریکا و چین محدودیت­ ها کاهش خواهد یافت.

اقتصاد چین از مارس ۲۰۲۰ پس از مواجه با تبعات اقتصادی همه­ گیری ویروس کرونا رو به بهبود بوده و این روند در سال ۲۰۲۱ ادامه می­ یابد. هم گام با سیاست های کمیته مرکزی حزب کمونیست در برنامه ۵ ساله چهاردهم توسعه، سیاست های پولی و مالی، آغاز پروژه های بزرگ زیر­ساختی و سرمایه ­گذاری در املاک مهمترین محرک ­های اقتصادی حال حاضر چین خواهند بود در کنار آن افزایش تقاضای داخلی و رشد صادرات به اروپا و امریکا نیز شرایط رشد اقتصادی را مساعد نموده است.

روند کند بهبود اقتصاد چین

با این حال روند بهبود اقتصاد کند است. بازگشت کامل تقاضا داخلی و خارجی (صادرات) و همچنین میزان سرمایه­ گذاری به میزان پیش از آغار همه گیری کرونا بعید به نظر می رسد.

بر اساس گزارش های دفتر ملی آمار و بانک مرکزی چین، وضعیت اشتغال در این کشور نامساعد است، کسب و کارهای کوچک و متوسط با مشکلات زیادی مواجه هستند، درآمد کاهش یافته به تبع آن مصرف نیز نزولی است نرخ بیکاری در شهرها ۵ درصد و شاخص مدیران خرید (PMI) در بنگاه های کوچک ۴۹ درصد است.

تورم کلی متوسط است و شاخص بهای تولید کننده (PPI) با رشد توام بوده اما پیش بینی می شود با بهبود اقتصاد در سال ۲۰۲۱ قیمت ها به طور متوسط افزایش یابد.

چالش ­های بلند مدت اقتصاد چین

۱- اصطکاک و تقابل بلند مدت آمریکا با چین

۲- پیرشدن جمعیت، کاهش تولد و بحران جمعیت.

در سال ۲۰۲۲ پنجره جمعیتی چین بسته و جامعه به سوی پیری خواهد رفت به طوری که جمعیت ۶۵ سال به بالا ۱۲ درصد جمعیت این کشور را تشکیل خواهد داد پیری جمعیت باعث افزایش مصرف، کاهش پس انداز و سرمایه گذاری و کاهش نرخ رشد اقتصادی می شود. رشد اقتصادی چین از ۱۰ به ۶ درصد کاهش یافته و بزودی دوران رشد اقتصادی ۵ درصد و کمتر هم آغاز خواهد شد.

۳- بازدهی کم دولت های محلی، افزایش هزینه شرکت ها و مشکلات تامین مالی بنگاه های کوچک و متوسط

استراتژی های چین در مقابل آمریکا

۱- آغاز زیرساخت های جدید، موتور محرک اقتصاد خواهند بود، در کوتاه مدت تقاضای موثر افزایش می یابد و در بلند مدت رشد اقتصادی و اجتماعی را تضمین خواهد کرد.

۲- تشویق و ترویج شهرنشینی

۳- تغییر در قانون تک فرزندی و تشویق فرزند آوری

۴- تغییر و بهینه سازی قوانین پولی، مالی و مالیاتی

با نگاهی به تاریخ صد ساله اخیر و تجزیه تحلیل رفتار ابرقدرت ها نسبت به یکدیگر، جنگ تجاری بین آمریکا و چین ادامه دار به نظر می رسد، جنگی که بین دو ابرقدرت بر سرمنابع مالی، پولی، منابع زیرزمینی و طبیعی، تکنولوژی و مدیریت جهانی است نتیجه این جنگ، آینده جهان را تعیین خواهد کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.