تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۲

رییس دانشگاه علوم پزشکی:

ایلام وارد پیک چهارم کرونا شد

ایلام وارد پیک چهارم کرونا شد
ایلام - رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: ایلام وارد پیک چهارم کرونا شده و تعداد بستری ها و مبتلایان روند افزایشی دارد و با توجه به سهل انگاری مردم در صورت ادامه این وضعیت تعداد فوتی ها نیز افزایش می یابد.

دکتر محمد کریمیان روز شنبه در نشست ستاد کرونا استان ایلام اظهار داشت: میزان بستری ها نسبت به بهمن ماه در استان ۱۰ برابر شده است و با ادامه این روند با کمبود تخت مواجه خواهیم شد.

وی با بیان اینکه بیشترین میزان سرعت ابتلا در روزهای اخیر بوده است، افزود: شهرستان های آبدانان و دهلران هر کدام با ۹ نفر بیشترین بستری ها را به خود اختصاص داده اند و میزان بستری ها در شهرستان های ایلام، چرداول و ایوان نیز در حال افزایش است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: روند بستری ها به شدت افزایشی است و ماندگاری بیماران بدلیل بدحالی نیز افزایش یافته و مراکز درمانی دچار چالش شده اند.

دکتر کریمیان گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۱ ابتلا جدید به کرونا در استان ثبت شده و مجموع مبتلایان به ۲۸ هزار و ۷۷۰ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه مجموع بهبودیافتگان در استان ۲۶ هزار و ۱۱۵ نفر است، افزود: طی ۲۴ ساعت گذشته یک فوت ناشی از کرونا در استان ثبت شده و مجموع فوتی ها تا این لحظه ۶۷۷ نفر است و در صورت ادامه سهل انگاری میزان فوتی ها نیز افزایش خواهد یافت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایلام تصریح کرد: شهرستان ایوان نیز پس از ایلام، چرداول و دره شهر در وضعیت نارنجی قرار گرفت و آبدانان و دهلران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارند.

دکتر کریمیان ادامه داد: ۳۰ بستری جدید ناشی از کرونا در مراکز درمانی بستری هستند و مجموع بستری ها به ۱۴۶ نفر افزایش یافته که نگران کننده و زنگ خطری برای کمبود تخت بیمارستانی است.

وی در خصوص افزایش نمونه گیری های نیز اظهار داشت: امروز ۷۵۳ نمونه گیری صورت گرفته این در حالی است که روز گذشته هزار و ۱۱۰ نمونه گیری در یک روز انجام گرفته است.

وی در بخش دیگیر از سخنانش گفت: با توجه موج جدید کرونا در کشور عراق و خطر ورود و خروج مسافران به استان باید هر گونه تردد غیر ضروری توسط افراد جلوگیری شود چرا که آلودگی این ویروس شدید بوده و برای استان خطرناک است.

دکتر کریمیان اضافه کرد: برخی از افرادی که از کشور عراق وارد استان شده بودند با وجود در دست داشتن تست منفی اما با انجام نمونه گیری مجدد تست آنها مثبت بوده است.

استفاده از ماسک در ایلام به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز در این نشست گفت: بدلیل سهل انگاری و عدم رعایت پروتکل ها در استان میزان استفاده از ماسک به کمتر از ۲۰ درصد کاهش یافته است.

جمیل صادقی فر اظهار داشت: یکی از دلایل عدم رعایت پروتکل ها توسط مردم کاهش میزان فوتی هاست که سبب ایجاد چالش بزرگی شده چرا که ویروس جدی تر شده و در صورت ادامه چنین وضعیتی بطور قطع فوتی ها نیز افزایش خواهد یافت.

وی با بیان اینکه در وضعیت آبان ماه قرار گرفته ایم، افزود: ابتلای درون خانوادگی افزایش یافته و عواملی که در ۲ هفته اخیر سبب شده از وضعیت پایدار وارد پیک چهارم شویم، تجمعات در مکان های مختلف از جمله چادرنشینی، عروسی و عزا است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در شهرستان های آبدانان و دهلران روزانه ۱۰ مراسم عروسی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار شده است.

وی به تردد در مرز مهران اشاره کرد و گفت: ۸۶ رپیدتست در ۱۲ فروردین ماه صورت گرفته، ۷۱ ورودی ایرانی و ۱۵ ورودی خارجی و ۷۸ خروجی ایرانی و ۱۶ خروجی غیرایرانی در استان ثبت شده است.

صادقی فر به طرح بسیج سلامت نوروزی نیز اشاره کرد و گفت: از ۲۵ اسفندماه تا ۱۳ فروردین، پنج هزار و ۴۵۹ بازرسی در استان صورت گرفته است که ۱۰۸ مورد به مراجع قضایی معرفی شده اند.

وی ادامه داد: ۱۵۶ واحد صنفی در استان پلمب و ۲ هزار و ۴۰۰ کیلوگرم مواد غذایی نیز جمع آوری شد.

صادقی فر اضافه کرد: از اول تا ۱۳ فروردین ۹۲ نفر از شاغلین در استان به کرونا مبتلا شده اند که از این تعداد ۷۷ نفر مربوط به ادارات، بانک ها و شرکت ها، ۱۱ نفر بخش درمان و چهار نفر نیز در بخش بهداشت بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام تاکید کرد: چنانچه پروتکل های بهداشتی رعایت نشوند و روند افزایشی بستری و ابتلا ادامه یابد، وضعیت تا ۲ هفته آینده از کنترل خارج می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.