تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

مشارکت در انتخابات؛ پشتوانه‌ای برای وحدت و انسجام ملی

مشارکت در انتخابات؛ پشتوانه‌ای برای وحدت و انسجام ملی
.

 

استان‌ها- روز شمار برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا درحالی آغاز شده است که مسوولان و صاحبنظران، مشارکت پرشور در انتخابات خردادماه ۱۴۰۰ را پشتوانه ای برای وحدت، انسجام ملی و راهکار موثری برای مقابله با تهدیدهای دشمنان نظام می‌دانند.

جمهوری اسلامی ایران با داشتن پشتوانه بزرگ مردمی و رای ۹۸ درصدی آنان به نظام در سال ۵۸ و با گذشت چهار دهه از حیات آن با وجود تمامی هجمه ها و تهدیدها همچون جنگ تحمیلی ، تحریم ها و فتنه ها توانسته است با تکرار حماسه حضور در همایش های سیاسی و اجتماعی در ادوار مختلف راه خود را با صلابت ادامه دهد و الگویی تمام عیار برای مسلمانان بویژه آزادیخواهان جهان باشد.

به اعتقاد کارشناسان امور سیاسی، انتخابات یکی از مهم‏ترین ارکان دموکراسی و از شاخص های مقبولیت و مشروعیت نظام به شمار می رود و شرکت گسترده در این رخداد سیاسی مهم با توجه به شرایط تحریم و کرونا علاوه بر فراهم ساختن زمینه توسعه و پیشرفت کشور عامل اصلی پایداری نظام جمهوری اسلامی و وحدت مردم در طول بیش از چهار دهه محسوب می شود.

برخی صاحبنظران افزایش اعتماد عمومی را راهکاری برای حل مشکلات کشور می‌دانند که بدیهی است با افول اعتماد عمومی، مشارکت مردم در فرآیندهای سیاسی همچون انتخابات نیز کاهش خواهد یافت ،به نظر می رسد یکی از راهکارهای افزایش اعتماد عمومی، ارتقا سطح خدمات رسانی دولت‌ها به مردم است که این خدمات رسانی منجر به امید آفرینی در جامعه می شود که در نهایت پیوندی ناگسستنی بین حکومت و مردم ایجاد می‌کند.

ملت ایران تاکنون در ۱۲ انتخابات ریاست جمهوری، ۵ انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، ۱۱ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنج دوره مجلس خبرگان رهبری حضور حداکثری و مشارکتی آگاهانه داشته و با رای مستقیم ، سکان مدیریت کشور را به وکلای خود واگذار کرده اند و این بار با وجود تحریم ها و شیوع کرونا یک بار دیگر برای انتخاب نامزد اصلح خود در ۲۸ خرداد در انتخابات حضوری گسترده خواهند داشت و با خلق زیباترین تصویر مشارکت سیاسی و مسئولیت پذیری اجتماعی، نقطه عطف دیگری را در گام دوم انقلاب به یادگار خواهند گذاشت.

مشارکت گستره و حضور پرشور مردم در صحنه های دفاع از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، از عوامل بسیار مهم تقویت و حفظ نظام محسوب می شود و هر اندازه این حضور از عمق و وسعت بیشتری برخوردار باشد، جایگاه نظام در ابعاد ملی و بین المللی تقویت می شود.

در طی سال های پس از انقلاب و فراهم شدن شرایط برای مشارکت مردم در انتخابات، معاندان نظام و رسانه های خارجی همواره تلاش داشتند تا فضای امید و نشاط در جامعه و شور انتخاباتی را تحت الشعاع مسائل خاص قرار دهند که همکاری تمامی نهادها، مسوولان و دست اندرکاران و حضور آگاهانه مردم در صحنه سبب شد تا شاهد برپایی انتخاباتی پرشور و سالم در دوره های مختلف باشیم .

در ادامه این پیوند مهمترین اظهارات مسوولان استانی در گفت وگو با خبرنگاران ایرنا که در خصوص ضرورت حضور حداکثری مردم در انتخابات پیش رو سخن گفته اند در ذیل آورده می‌شود:

استانداران و فرمانداران/ مشارکت در انتخابات پشتوانه ای برای پیشبرد راهبردهای نظام

استاندار همدان تاکید کرد: ملت فهیم و بابصیرت ایران اسلامی همچون ادوار گذشته با حضور پرشور و آگاهانه خود در انتخابات ۱۴۰۰ حماسه دیگری را در تاریخ سراسر افتخار ایران اسلامی خلق خواهند کرد.

سیدسعید شاهرخی گفت: حضور گسترده، پرشور، آگاهانه و حداکثری مردم در انتخابات پیش رو علاوه بر اعلام و اثبات مقبولیت و مشروعیت بالای نظام، بار دیگر توطئه ها و ترفندهای استکبار جهانی علیه ایران اسلامی را نقش بر آب خواهد کرد.

وی با اشاره به برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی، تاکید کرد: لازمه حضور حداکثری مردم در پای صندوق های رای فراهم کردن زمینه رقابت همه جانبه در انتخابات است.

استاندار کرمان هم با اشاره به اهمیت انتخابات خرداد ۱۴۰۰ گفت: با برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت بالا، هم رئیس جمهوری آینده با پشتوانه بالا انتخاب می‌شود و هم با ایجاد وحدت در جامعه در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی حل مسائل کشور بسیار روان‌تر و آسان‌تر خواهد شد.

علی زینی وند با اشاره به لزوم مشارکت بالا در انتخابات تصریح کرد: مسوولان و رسانه ها باید مشوقی برای مشارکت مردم در انتخابات باشند زیرا نظام ما مردمی است.

فرماندار خمین نیز انتخابات را نماد تجلی اراده مردم در تعیین سرنوشت خود و کشور دانست و گفت : مشارکت بالا و هدفمند مردم پشتوانه‌ای قوی برای پیشبرد راهبردهای نظام اسلامی محسوب می‌شود.

احمد طهرانی افزود: حضور پرشور و گسترده مردم در انتخابات نمونه بارزی از حماسه‌سازی ملت پر افتخار ایران در ۴۲ سال عمر با برکت جمهوری اسلامی است.
وی گفت: مشارکت حداکثری در انتخابات نقش بسزایی در تثبیت جایگاه و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در عرصه بین المللی دارد .

در همین ارتباط فرماندار اصفهان هم بر لزوم بسترسازی مناسب به منظور مشارکت حداکثری مردم در انتخابات تاکید کرد و افزود: باتوجه به شرایط فعلی کشور و توطئه های بسیار علیه انقلاب و نظام، مشارکت حداکثری مردم در عرصه های مختلف بالاخص انتخابات باعث حفظ و تقویت نظام و کشور شده و آن را در مقابل توطئه های شوم دشمنان بیمه می کند.

حسین سیستانی با بیان اینکه انتخابات دارای نقش مؤثری در توسعه کشور است، خاطرنشان کرد: انتخابات تجلی حضور مردم و تعیین سرنوشت خودشان است و از نقش و جایگاه والایی در پیشبرد امور و حل مسائل و مشکلات جامعه در ابعاد مختلف برخوردار است.

فرماندار دلگان در جنوب سیستان و بلوچستان هم با تاکید بر مشارکت حداکثری در انتخابات گفت : آنچه برای ما به عنوان مجریان انتخابات مهم است تحقق منویات رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری هر چه پرشورتر انتخابات و بر این اساس تمام تلاش خود را خواهیم داشت انتخابات با سطح مشارکت حداکثری را برگزار کنیم.

مجتبی شجاعی تاکید کرد که مسوولان و نخبگان با تاکید بر وجه اصلی انتخابات با عنوان مشارکت حداکثری در انتخابات با تکیه بر دانش، سلیقه و معیارهای مورد تاکید رهبر معظم انقلاب برای انتخاب افراد اصلح زمینه لازم برای حضور حداکثری و حماسه باشکوه را فراهم آورند.

فرماندار کرمان هم با اشاره به لزوم اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات گفت: به عنوان مجری قانون انتخابات تمامی کارها را شفاف انجام خواهیم داد و با رعایت اصل امانتداری و بی طرفی بستری امن را برای حضور مردم در این عرصه سالم فراهم می‌کنیم.

علی بابایی با اشاره به اینکه ما مسوولان باید شرایط را طوری فراهم کنیم تا مردم حضور جدی داشته باشند ادامه داد: انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ظرفیتی برای تعیین سرنوشت و میثاق عمومی و عرصه نمایش شور و شعور انقلابی و اقتدار ملی است.

فرماندار گناباد نیز از نخبگان جامعه در حوزه‌های گوناگون فرهنگی، اجتماعی و سیاسی درخواست کرد تا با همراهی مردم نسبت به گرم شدن فضا و ایجاد شور و شوق انتخاباتی سهم خود را ادا نمایند.

حامد قربانی با اشاره به تلاش دشمنان و عوامل آنها برای ایجاد ناامیدی در مردم و کمرنگ کردن حضور آنان در انتخابات، افزود: معاندان و استکبار جهانی در دوره های گذشته و به خصوص در این مقطع با ایجاد فضاهای مسموم و تبلیغات سوء خود به دنبال کاهش شرکت مردم در انتخابات هستند ولی در این ترفندها مانند گذشته نه تنها به اهداف خود نمی رسند بلکه آحاد مختلف جامعه با شرکت باشکوه و حداکثری بار دیگر حمایت خود را از آرمانهای نظام جمهوری اسلامی نشان می دهند.

فعالان سیاسی و استادان دانشگاه/ افزایش مشروعیت سیاسی با مشارکت بالا

احزاب به واسطه مردمی بودن نقش مهمی درانتخابات دارند که می توانند با برنامه ریزی شهروندان را به مشارکت و حضور پرشور در شعبه های اخذ رای دعوت و تنور انتخابات را گرم کنند تحقق این امر مستلزم آن است که دولت زیرساخت های لازم را برای فعالیت موثر احزاب ایجاد کند. به نظر می رسد معرفی نامزدهایی که در بین مردم محبوبیت دارند از سوی احزاب می تواند منجر به افزایش میزان مشارکت شهروندان شود.

بسیاری از استادان و فعالان سیاسی مشارکت سیاسی گسترده در انتخابات پیش رو را زمینه‌ساز ارتقا و اقتدار روز افزون جمهوری اسلامی می دانند .

استاد حوزه علمیه اصفهان در این خصوص می گوید: حضور مردم در انتخابات و مشارکت باشکوه در این امر سیاسی و ملی می‌تواند نقش بسزایی در پشتیبانی از حکومت داشته باشد و زمینه مخالفت هر چه بیشتر با دشمنان را فراهم کند.

حجت الاسلام و المسلمین محیی‌الدین آزادمنش اصفهانی با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ یعنی «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» افزود: از سوی دیگر به پای صندوق‌های رای رفتن نقش شایانی در تحقق شعار سال خواهد داشت و در پشتیبانی از تمام ارکان موثر خواهد بود.

فعال سیاسی و روزنامه‌نگار ارومیه‌ای هم معتقد است مشارکت سیاسی گسترده در انتخابات، زمینه‌ساز ارتقای اقتدار در کشور بوده و می‌تواند قدرت روزافزون ایران اسلامی را موجب شود.

هوشنگ عطاپور می افزاید : انتخابات یکی از عرصه های مشارکت سیاسی شهروندان در تعیین سرنوشت خویش است و به هر میزان این مشارکت بالا باشد، مشروعیت نظام سیاسی هم بالا می رود.

حمید رشیدی عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه لرستان و فعال سیاسی معتقد است که اعتمادسازی در جامعه و عمل کردن به شعارهای انقلاب موجب افزایش مشارکت در انتخابات می‌شود.

دبیر جمعیت زنان نواندیش مسلمان مازندران نیز با تاکید بر ضرورت حضور و مشارکت تمامی آحاد جامعه در عرصه انتخابات گفت: ثبات نظام کشورمان با حضور حداکثری در انتخابات تضمین می‌شود و می‌تواند پشتوانه خوبی برای نظام در همه عرصه‌ها به خصوص حوزه بین‌الملل باشد.

ماه‌سلطان کاشی با اشاره به اینکه فراهم کردن مشارکت مردم نیاز به پیش نیازها و بسترسازی دارد ، ادامه داد : فراهم کردن زمینه حضور تمامی گروه ها و سلیقه ها در عرصه انتخابات از جمله پیش نیازهای لازم برای رقم خوردن یک مشارکت حداکثری مردم است.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی هم در گفت وگویی در ساری از انتخابات به عنوان مظهر حاکمیت مردم سالاری دینی در نظام اسلامی نام برد و گفت : احزاب ، جریان‌ها و گروه‌های سیاسی با مشارکت فعالانه باید زمینه حضور بیشتر مردم در انتخابات سال ۱۴۰۰ را فراهم کنند.

مصطفی سوادکوهی با اشاره به مشکلات اقتصادی کشور، افزود : احزاب و گروه‌های سیاسی با برخورداری از بینش باز سیاسی باید با معرفی افراد متخصص ، شرایطی را فراهم کنند تا مردم در انتخابات سال آینده مشارکت حداکثری داشته باشند.

عضو دبیرخانه نخبگان علمی، سیاسی مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگویی در اراک گفت: انتخاب مردم در اداره کشور نقشی مهم ایفا می‌کند که همین امر عامل مهم تحقق مردم سالاری دینی در کشور است و برای افزایش مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باید دانش و نگرش مردم نسبت به انتخابات را ارتقا دهیم.

هلیا واحدی افزود: با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب، مشارکت حداکثری مردم یکی از مهمترین مسائل در کشور به شمار می‌رود که تمام جریانات، دلسوزان و احزاب کشور باید برای تحقق آن نقش‌آفرینی کنند.

یک فعال سیاسی اصلاح طلب درگچساران هم با بیان اینکه قهر با صندوق های رای مشکلی را حل نمی کند، افزود: نیاز است تا همه برای تعیین سرنوشت آینده کشور در انتخابات بیست و هشتم خرداد امسال مشارکت داشته باشند.

محمد ناصح فرد با اشاره به نقش احزاب در داغ شدن تنور انتخابات افزود: معرفی نامزدهایی که در بین مردم محبوبیت دارند از سوی احزاب می تواند منجر به افزایش میزان مشارکت شهروندان شود.

این فعال سیاسی اصلاح طلب مشارکت در انتخابات ریاست جمهوری را با توجه به شرایط کنونی کشور بسیار مهم ارزیابی کرد و افزود: حضور داوطلبان در همه طیف های سیاسی منجر به افزایش اعتماد مردم و ایجاد رغبت برای مشارکت حداکثری هموطنان خواهد شد.

دبیر جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی در استان کرمان هم معتقد است که حضور مردم در انتخابات و مشارکت حداکثری در تعیین سرنوشت کشور موجبات تقویت اقتدار نظام جمهوری اسلامی در سطح ملی و بین الملل را فراهم می‌کند.

غلامعباس باخانی‌پور افزود: حضور مردم در انتخابات بیانگر این است که نظام جمهوری اسلامی ایران همچنان پرقدرت در صحنه های مختلف با پشتوانه عظیم و غنی مردم حضور دارد.

نمایندگان مجلس / انتخابات ۱۴۰۰ عرصه خلق حماسه مشارکت سیاسی است

نمانیده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در مورد حضور حداکثری مردم در انتخابات گفت: مردم باید افق روشن و دورنمای مثبت در برابر خود ببینند تا انگیزه برای ورود به عرصه انتخابات داشته باشند.

حجت الاسلام نصرالله پژمانفر افزود: سوء مدیریتها و ضعف در مدیریتها باعث کاهش مشارکت در انتخابات می‌شود و اگر مردم افق روشن در برابر خود نبینند یا حداقل مایحتاج اولیه آنها تامین نشود و مشکلات اساسی آنها رفع نگردد مشارکت خوبی در انتخابات پیش رو نخواهند داشت.

وی ادامه داد: امروز عملکرد شوراهای شهر و روستا و رضایت مردم از آنها و همچنین عملکرد دولت در خدمات رسانی به مردم از عوامل تاثیرگذار در افزایش مشارکت سیاسی است.

نماینده سابق مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی هم گفت: همه دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی به صحنه انتخابات ورود کنند تا شاهد مشارکت چشمگیر مردم در عرصه انتخابات باشیم.

یحیی کمالی پور با بیان اینکه تمام دنیا چشم به انتخابات ایران دوخته اند، افزود: امروز حفظ نظام از اوجب واجبات است لذا همه دلسوزان و افرادی که دچار دلخوری شده اند برای حفظ این واجب در انتخابات ورود کنند.

وی تاکید کرد: یکی از موارد حفظ نظام ،حفظ اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی است و تحقق این مهم را با مشارکت و شور بیشتر مردم در انتخابات و ایجاد دموکراسی میسر می شود.

نماینده مردم اراک ، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی هم گفت: انتخابات ۱۴۰۰ عرصه خلق حماسه مشارکت سیاسی ملت ایران و ناامید کردن دشمنان اسلام و انقلاب است.

محمدحسن آصفری افزود: ملت ایران همواره ثابت کرده اند که در بزنگاه‌های تاریخی وهنگامه مشارکت حداکثری آگاهانه پای انقلاب بودند و این مهم در انتخابات سال ۱۴۰۰ نیز پرشور تر از گذشته خواهد بود.

وی ادامه داد: اهمیت حضور مردم در انتخابات پیش رو بیشتر از آزمون‌های سیاسی قبلی است چرا که دشمنان انقلاب اسلامی گمان می‌کنند مردم به دلیل مشکلات اقتصادی از مسیر انقلاب اسلامی خارج شده‌اند اما مردم مومن و هوشیار ایران این بار نیز با رای آگاهانه دشمنان را ناامید می‌کنند.

امامان جمعه/ حضور مردم در انتخابات مظهر اقتدار ملی

امام جمعه اهل سنت ارومیه گفت: رقابت سالم انتخاباتی فارغ از مرزبندی‌های قومیتی و مذهبی است زیرا شعارهای قومیتی موجب تفرقه در جامعه می شود.

ماموستا مامد کلشی‌نژاد افزود: اعتمادسازی، مهمترین اصلی است که باید در انتخابات رعایت شود زیرا دشمن از بی اعتمادی مردم به عنوان اهرم استفاده می کند.

وی افزود: در ۴۲ سال اخیر، هرسال یک انتخابات در کشور برگزار شده و در تاریخ با وحود دسیسه های دشمنان و به کارگیری شیوه‌های خصمانه برای عدم حضور مردم در انتخابات، ملت ایران با پیروی از فرمایشات مقام معظم رهبری و صلاحدید بزرگان در انتخابات مختلف شرکت کرده اند.

امام جمعه سرپل‌ذهاب نیز گفت: حضور مردم در انتخابات و مشارکت حداکثری در عرصه تعیین سرنوشت کشور باعث تقویت اقتدار نظام جمهوری اسلامی در سطح بین الملل می‌شود.

حجت الاسلام جواد فاطمی‌نسب افزود: مشکلاتی که امروز خصوصا در بخش اقتصادی کشور وجود دارد بخشی از آن به دلیل وجود تحریم ها است و دشمن از این مشکلات سو استفاده کرده و به دنبال دلسرد کردن مردم و عدم شرکت آن ها در انتخابات است از این رو مسوولان وظیفه دارند که برای ترغیب مردم جهت حضور در انتخابات تلاش کنند. مردم در هر میدانی حضور یافته اند مهر تاییدی بر جمهوری اسلامی زدند و در انتخابات آینده نیز مشارکت حداکثری خواهند داشت.

امام جمعه ملایر هم با اشاره به اهمیت انتخابات ۱۴۰۰، گفت: حضور و مشارکت در انتخابات را نباید با تنگناهای اقتصادی و مشکلاتی از این دست گره زده و آن را بهانه‌ای برای شرکت نکردن در انتخابات قرار دهیم.

حجت الاسلام محمدباقر برقراری اظهار داشت: بدون شک با حضور حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰، می‌توان دشمن را ناامید و ذلیل کرد، چراکه دشمن در حال توطئه برای این انتخابات با هدف کمرنگ کردن حضور و مشارکت مردم است.

وی با تاکید بر اینکه باید با امید به آینده در انتخابات حضوری پرشور داشته باشیم، مشارکت در انتخابات را یک وظیفه شرعی و قانونی دانست و تاکید کرد: همه ما زیر پرچم ولایت فقیه نفس می‌کشیم و باید طبق منویات رهبر معظم انقلاب در انتخابات مشارکت حداکثری داشته باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان هم با تاکید بر اهمیت انتخاب فرد اصلح و رعایت وحدت در انتخابات آینده گفت: باید مراقب باشیم با دو قطبی‌های کاذب، وحدت ملی مخدوش نشود و عرصه انتخابات پشتوانه ای برای وحدت جامعه باشد.

حجت الاسلام حسن علیدادی سلیمانی افزود: مهمترین و حساس ترین اتفاق سال ۱۴۰۰ انتخابات ریاست جمهوری است و شرکت در انتخابات به عنوان وظیفه‌ مهمی که در سال جدید بر عهده ملت فهیم ایران است تا با حضور در پای صندوق های رای نقشه های دشمن را خنثی کنند.

کلام آخر

در اصل ششم قانون اساسی جمهوری اسلامی بر اهمیت انتخابات و تاثیرات آن تاکید شده است و انتخاب رییس جمهوری، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، اعضای شوراها و خبرگان رهبری از طریق انتخابات و همه پرسی و با رای عمومی مردم انجام می شود.
بسیاری از صاحب‌نظران سیاسی معتقدند ، مشارکت گستره و حضور پرشور مردم در صحنه های دفاع از اهداف نظام مقدس جمهوری اسلامی، از عوامل بسیار مهم تقویت و حفظ نظام محسوب می شود و هر اندازه این حضور از عمق و وسعت بیشتری برخوردار باشد، جایگاه نظام در ابعاد ملی و بین المللی تقویت می شود.

حضور گسترده، پرشور و حداکثری مردم در انتخابات ۱۴۰۰ نیازمند اعتماد سازی و امیدآفرینی در سطح جامعه است که تبیین خدمات و دستاوردهای مهم و ارزشمند نظام و دولت برای مردم نقش مهمی برای تحقق این امر دارد.

تقویت اعتماد و روحیه امید و خودباوری نیز از عوامل موثر برای ترغیب و تشویق حضور گسترده و حداکثری مردم در پای صندوق های رای از وظایف مهم قانونی و دینی دست اندکاران برگزاری این رخداد است که همه مسوولان و افراد دارای تریبون و همچنین رسانه ها باید در این راستا و با هدف برگزاری انتخاباتی پرشور تلاش کنند و مجریان برگزاری انتخابات نیز به عنوان امانت‌دار آرای مردم وظیفه دارند با رعایت قانون و اصل بی ‌طرفی، شرایط حضور حماسی مردم را در این رویداد مهم سیاسی فراهم کنند.

آشنایی کامل نسبت به قانون اساسی اساسی، مدنی و مقررات اجرایی کشور و داشتن اخلاق انتخاباتی از الزامات حیاتی برای نامزدهای ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی به شمار می رود، عمل به قانون و پرهیز از شعاردادن و دادن وعده های بی فرجام و خدمت صادقانه به مردم باید در اولویت برنامه های آنان قرار بگیرد.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان ‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی در ۶ حوزه، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری در چهار حوزه انتخاباتی و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در یکهزار و ۳۷۲ شهر و چهل هزار و ۶۲۰ روستا و تیره عشایری، ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می‌شود که مردم بار دیگر با مشارکت پرشور خود در این همایش سیاسی بر اقتدار ایران اسلامی خواهند افزود.

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی روستا و تیره‌های عشایری نیز از روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه در سراسر کشور آغاز شده است و تا ۲۲ ماه جاری به مدت هفت روز ادامه خواهد داشت .

پیش از این نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر ۲۰ تا ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۹ انجام شد که ۵۱ هزار و ۲۲۰ داوطلب در این انتخابات نام‌نویسی کردند.

نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از هشت تا ۱۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۰ برای تعیین تکلیف ۶ کرسی خالی قوه مقننه در حوزه‌های انتخابیه “تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس”، “تفرش، آشتیان و فراهان”، “بهار و کبودرآهنگ”، “گچساران و باشت”، “آستانه اشرفیه” و “میانه” انجام ‌شد که ۸۷۷ داوطلب در این انتخابات نام‌نویسی کردند.

همچنین نام‌نویسی از داوطلبان انتخابات دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری از ۱۳ فروردین‌ماه در استان‌های تهران، خراسان رضوی، قم و مازندران آغاز شد و تا ۱۹ فروردین‌ماه ادامه دارد؛ ۶ کرسی مجلس خبرگان رهبری در این انتخابات تعیین تکلیف می‌شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.