تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۳

تولید سالانه ۱۱ هزار تن سبزی و صیفی حاصل توسعه گلخانه‌ها در ایلام

تولید سالانه ۱۱ هزار تن سبزی و صیفی حاصل توسعه گلخانه‌ها در ایلام
ایلام - ظاهری زیبا، شکیل، یکدست و بدون کرم‌خوردگی، زدگی یا پوسیدگی از ویژگی‌های محصولات کشاورزی با روش پرورش گلخانه‌ای است که در بیشتر میوه فروشی‌ها عرضه می‌شود.

کشت گلخانه‌ای به صورت مدرن در سال‌های اخیر در نقاط مختلف کشور از جمله استان ایلام مورد توجه و توسعه قرار گرفته است.

در استان ایلام به مدد بهره‌مندی از شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، حاصلخیزی اراضی و زمین‌های مسطح مناسب کشت و زرع زمینه برای توسعه گلخانه‌ها فراهم و در سال‌های اخیر روند توسعه گلخانه‌ها به طور جدی پیگیری و اجرایی شده است.

نقش مهم و موثر در کاهش مصرف آب و استفاده بهینه آبی، کنترل عوامل محیطی دخیل در ایجاد محصول، افزایش راندمان تولید، افزایش اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و مزایای دیگر، باعث توجه جدی مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به موضوع گلخانه‌ها شده است.

در حال حاضر استان ایلام دارای سه مجتمع گلخانه‌ای بزرگ فعال به گستره ۳۰ هکتار و ۵۳۰ میلیارد ریال هزینه و اشتغال‌زایی قطعی ۳۰۰ نفر در شهرستان‌های هلیلان به مساحت ۱۰.۵ هکتار، صالحآباد از توابع مهران به وسعت ۱۰ هکتار و بدره نیز به گستره ۱۰ هکتار است که فاز اول گلخانه‌های بدره و هلیلان به بهره‌برداری رسیده و سه هکتار از شهرک گلخانه‌ای صالح‌آباد به زیرکشت رفته و مابقی آن نیز آماده بهره‌برداری است.

بنا بر گفته مسوولان سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام به ازای هر هکتار از اراضی گلخانه‌ای ۱۰ نفر به طور مستقیم مشغول به کار می‌شوند و همچنین حدود ۴۰ درصد در مصرف آب نیز صرفه‌جویی می‌شود و طبق پیش‌بینی‌ها سالانه ۱۱ هزار تن انواع محصولات گلخانه‌ای شامل سبزی، صیفی و ارقام گلخانه‌ای از این مجتمع‌ها تولید و روانه بازار مصرف خواهد شد.

افتتاح گلخانه هیدروپونیک مدرن مهران با حضور رییس جمهوری

پروژه گلخانه مدرن هیدروپونیک هلیلان استان ایلام ۲۱ اسفندماه سال ۹۹ از طریق ویدئوکنفرانس به دستور حضور رییس جمهوری و با حضور محمد نوذری استاندار ایلام افتتاح شد.

این طرح با محوریت محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال و تولید در شهرستان تازه تاسیس هلیلان افتتاح شد که اشتغال زایی ۴۱۸ نفر را در پی دارد.

پروژه گلخانه ای هلیلان با ارزش سرمایه گذاری ۷۵۰ میلیارد ریال و ظرفیت تولید یک هزار و ۶۷۲ تن انواع محصولات گلخانه ای احداث شده است.

این پروژه در زمینی به مساحت ۱۳ هکتار ساخته شده و فضای مساحت گلخانه بهره برداری شده نیز پنج هکتار است.

در گلخانه هلیلان یک هزار و ۶۷۲ تن انواع محصولات گلخانه ای تولید می شود و از محل تولید این محصولات از خروج ۲.۷ میلیون دلار ارز از کشور جلوگیری می شود.

تلاش برای ایجاد بازارهای فروش بین المللی برای محصولات گلخانه ایلام

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی در مورد آخرین وضعیت گلخانه‌ها در استان ایلام گفت: افزون بر ۳۰ هکتار گلخانه موجود ۲ مجتمع بزرگ گلخانه‌ای در شهرستان مهران به وسعت ۱۱۵ هکتار در دست اقدام است.

بابک افراز یادآور شد: این ۲ مجتمع بزرگ در شهرستان مهران واقع شده‌اند و با تکمیل و شروع به فعالیت، برای ۸۰۰ نفر اشتغال‌زایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: فاز دوم مجتمع گلخانه‌ای هلیلان که توسط شرکت پیشگامان کوثر وابسته به سازمان بنیادشهید و امور ایثارگران ساخته شده‌، آماده بهره‌داری است.

وی در مورد اهمیت و لزوم احداث گلخانه‌ها افزود: افزایش تولید محصول یکی از مهمترین مزایای گلخانه‌هاست به گونه‌ای که میزان تولید محصول در محیط گلخانه ها ۱۰ برابر بیشتر از تولید محصول مشابه در اراضی کشاورزی فضای باز است.

افراز اضافه کرد: باتوجه به اینکه عوامل محیطی نظیر دما، کوددهی، آب، نور و سایر موارد موثر در تولید و رشد یک محصول در گلخانه ها کنترل شده است، بنابرین محصول تولیدی نهایی دارای کیفیت و مرغوبیت بالا و مناسب صادارات است.

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان ایلام گفت: بزرگترین بازار خرید محصولات گلخانه‌ای را روسیه و کشورهای حاشیه خلیج فارس تشکیل داده‌اند و باتوجه به مرغوبیت و کیفیت بالا و استاندارد محصولات گلخانه‌ای ایلام، رایزنی‌ها برای ایجاد بازار فروش در این کشورها و مناطق دیگر بر اساس تقاضای بازار توسط وزارت جهاد کشاورزی در حال انجام است.

وی تاکید کرد: در محصولات گلخانه ای استان ایلام برای دفع آفات عمدتا به جای سموم شیمیایی از تله ها و کارت های زرد برای مقابله و دفع آفات و حشرات استفاده می شود و در آنالیزها نیز محصولات تولیدی گلخانه ای ایلام در زمره محصولات سالم قرار دارد.

به گفته افزار برای جلوگیری از مخاطرات گرمای هوا در مناطق گرمسیری نظیر مهران و منطقه صالح آباد، گلخانه ها مجهز به سیستم پوشش پلاستیکی یو وی دار ضد اشعه ماورای بنفش هستند و از گلخانه داران نیز خواسته شده است سایه بان توری نصب کنند و همچنین در گلخانه ها سیستم کنترل دما از جمله پد و فن خنک کننده نصب شده است.

حمایت از گلخانه های کوچک مقیاس روستایی با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت

انواع فلفل های دلمه ای سبز و رنگی، گوجه فرنگی، خیار، توت فرنگی، لیمو ترش و دیگر محصولات سبزی، صیفی و جالیزی از جمله محصولات تولیدی در گلخانه های استان ایلام محسوب می شوند.

در سال های اخیر در کنار مجتمع های بزرگ، تعدادی گلخانه کوچک مقیاس به متراژ مجموع ۳۰۰ متر در نقاط مختلف عمدتا روستایی استان ایلام از طریق پرداخت تسهیلات کم بهره ایجاد شده است.

بدون شک این مجتمع های کوچک که در فضاهای کوچک روستایی ایجاد شده اند، نقطه عطفی در راستای اشتغال زایی و افزایش تولید محصولات کشاورزی و خودکفایی بیشتر استان در مناطق روستایی خواهد داشت.

جهاد کشاورزی اثبات کرده است که با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت با بهره بانکی پایین از همه متقاضیان احداث گلخانه های کوچک مقیاس روستایی حمایت می کند.

استان ایلام دارای بیش از ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی و نزدیک به هفت هزار باغات است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.