تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۱

منتقد سینما و تلویزیون با اشاره به نرسیدن سریال «رعد و برق» به آنتن سیما:

برخی مدیران تلویزیون روی میزشان تقویم ندارند

برخی مدیران تلویزیون روی میزشان تقویم ندارند
تهران- کیوان کثیریان، منتقد سینما و تلویزیون گفت: دیررسیدن و یا نرسیدن سریال‌های مناسبتی به آنتن نشان می‌دهند که احتمالا برخی مدیران تلویزیون روی میزشان تقویم ندارند. شاید هم شک دارند که امسال ماه رمضان داشته باشیم یا نه.

روز گذشته روابط عمومی شبکه پنج سیما اعلام کرد: علیرغم برنامه ریزی در بیش از یکسال گذشته برای پخش سریال رعد و برق، به دلیل سنگینی پروژه و حجم زیاد جلوه های ویژه، عوامل سازنده رعد و برق موفق نشدند این سریال را به موقع و در زمان تعیین شده به آنتن برسانند، لذا این مجموعه تلویزیونی از کنداکتور (جدول پخش) ماه رمضانی شبکه پنج سیما حذف شد.

کیوان کثیریان، منتقد سینما و تلویزیون امروز یکشنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در واکنش به این اتفاق اظهار داشت: پخش کردن یک قسمت از یک سریال و متوقف کردن بقیه آن نشان از بی‌برنامگی و ضعف ساختاری دارد. این اتفاق در هر رسانه دیگری در دنیا بیفتد، اعتبار آن رسانه زیر سوال می‌رود.

آماده شدن فقط یک قسمت، خنده‌دار است

وی افزود: اگر سریال آماده نبود پس چرا پخش کردید؟ معمولا چند قسمت از یک سریال باید باشد تا پخش را شروع کنند. در شبکه نمایش خانگی هم روال کار همین است. این که بگویند فقط یک قسمت آماده شده، خیلی خنده‌دار است. سریال برای پخش یا باید کامل شده باشد یا حداقل پنج قسمتش آماده باشد.

برنامه‌ریزی‌ها در صداوسیما کوتاه مدت است

صاحب امتیاز پایگاه خبری «سینماسینما» ضعف برنامه‌ریزی را علت اصلی دیر رسیدن سریال‌ها به آنتن دانست و توضیح داد: هر ساله برنامه ریزی برای سریال‌های ماه رمضان و نوروز خیلی دیر اتفاق افتاد. از ماه شعبان امسال می شود برای رمضان سال بعد برنامه ریزی داشت. اما برنامه ریزی‌ها در صداوسیما کوتاه مدت است. چون مشخص نیست تا آن زمان مدیر شبکه یا فیلم و سریال عوض بشود یا نه. به همین خاطر برنامه ریزی موقعی اتفاق می افتد که به مناسبت نزدیک شده ایم و در آن شرایط انجام دادن کار با کیفیت مشکل می شود.

وی با بیان این که سریال‌سازی برای عید و رمضان تبدیل به یک جور رفع تکلیف شده است تاکید کرد: سریال‌هایی هم که به آنتن می‌رسند، کیفیت و جنس شان عوض شده است. در حوزه سریال‌های رمضانی از سریال ارزشمندی مثل صاحبدلان به این سریال های الان رسیده ایم و کیفیت افت شدیدی کرده است.

کثیریان مسائل مالی را در این اتفاق دخیل ندانست و توضیح داد: تلویزیون به لحاظ آگهی دستش پر است و می‌تواند هزینه ها را تامین کند. بعید می دانم آقای افخمی برای سریال‌سازی مشکل مالی داشته باشد. چون او بلد است که بودجه‌های قابل توجه را جلب کند. در تلویزیون بیش از مشکل مالی ضعف ساختاری وجود دارد.

به گزارش ایرنا، سازندگان رعد و برق امروز، یکشنبه درباره توقف پخش سریال، اطلاعیه‌ای صادر و اعلام کردند: این اتفاق هر چند اتفاقی نادر در تلویزیون است، اما تنویر افکار عمومی درباره بخشی از دلایل آن بی تردید به رفع ابهامات کمک شایانی می کند.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: نظارت گسترده و دقیق روی پروسه پیچیده پسا تولید از جمله آماده سازی نسخه نهایی باکیفیت ۴k و تغییر نهایی ناگزیر به HD به دلیل محدودیت های سیستم پخش تلویزیون، موجب شد تا سازندگان به فرصت بیشتری نیاز پیدا کنند. بدیهی است این فرصت برای افزایش کیفیت خروجی سریال و ارج گذاری به سلیقه و شأن مخاطبان سیما طلب شده و چه بسا اگر این دغدغه نبود، می‌شد با وسواس کمتر و سر هم بندی و تساهل، به تداوم پخش سریال رضایت داد! نکته ای که اتفاقاً نشان از تکاپوی بی شائبه و نگاه ایدالیستی سازندگان سریال دارد؛ نه به قول غیر منصفانه برخی، «عدم موفقیت» در رساندن به پخش!

رعد و برق پنجمین سریال تلویزیونی است که بهروز افخمی آن را کارگردانی می‌کند و روایتی از مناطق سیل زده‌ای است که نوروز سال گذشته درگیر سیل شدند.

شهرام قائدی، محمد فیلی، مهران رجبی، مختار سائقی و شهین تسلیمی از جمله بازیگران این سریال هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.