تاریخ انتشار : جمعه ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۹:۴۴

در هفته‌ای که گذشت به بهره‌برداری رسید؛

دستاوردی برای تبدیل ایران به مرکز تبادل انرژی منطقه

دستاوردی برای تبدیل ایران به مرکز تبادل انرژی منطقه
تهران- بهره‌برداری از دیسپاچینگ ملی از وعده‌های وزارت نیرو در قالب ۲۰ برنامه ویژه صنعت برق بود که هفته گذشته تحقق یافت که با استفاده از آن، کشورمان توانایی تبدیل شدن به چهار راه انرژی منطقه را دارا خواهد بود.

اردیبهشت ماه پارسال وزارت نیرو اقدام به انتشار گزارشی تحت عنوان «اولین های برقی ایران» کرد که در آن دستاوردهایی که برای نخستین بار در صنعت برق کشور در سال ۱۳۹۸ محقق شده بود را معرفی کرد.

در این گزارش ضمن تشریح دستاوردهای جدید صنعت برق در سال ۱۳۹۸، اجرای برنامه‌های ویژه ۲۰ گانه صنعت برق در سال جدید در قالب پویش #هر هفته الف_ب_ایران مورد تاکید قرار گرفته بود. یکی از این وعده ها به مدار آوردن دیسپاچینگ پیشرفته ملی کشور بود.

در نهایت این طرح ملی بر اساس وعده‌ای که داده شده بود، در هفته ای که گذشت در قالب پویش #هرهفته الف_ب_ایران به سرانجام رسید.

«رضا اردکانیان» وزیر نیرو در مراسم بهره برداری از این طرح ملی آن را حرکت به سمت تبدیل ایران به چهارراه انرژی منطقه دانست و گفت: مرکز دیسپاچینگ ملی پیشرفته کشور از امنیت بسیار بالایی برخوردار است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که برای آن شده است نقش ارزنده‌ای در بهبود و توسعه تبادل انرژی کشورمان به عنوان چهارراه انرژی منطقه با کشورهای همسایه خواهد داشت.

وی ادامه داد: افتتاح این طرح یکی از بزرگترین اقدام های صنعت برق است که پس از ۳۰ سال فعالیت مرکز قبلی، این مرکز جدید در مدار قرارگرفت.

وزیر نیرو گفت: دیسپاجینگ ملی جدید (وظیفه جمع آوری و پردازش اطلاعات توسط کامپیوترهای اصلی و پیش پردازنده ها) با استفاده از آخرین فناوری های روز و پس از ۱۱ سال تلاش بی وقفه در امر ساخت آن امروز در مدار بهره برداری قرار گرفت و نقش بسیار مهمی در مدیریت بهتر و موثرتر شبکه برق خواهد داشت.

اردکانیان ادامه داد: مرکز دیسپاچینگ ملی پیشرفته کشور از امنیت بسیار بالایی برخودار است و با توجه به سرمایه‌گذاری‌های زیادی که برای آن شده است نقش ارزنده‌ای در بهبود و توسعه تبادل انرژی کشورمان به عنوان چهارراه انرژی منطقه با کشورهای همسایه خواهد داشت.

پیش از این نیز وزیر نیرو با اشاره به اینکه کشورمان با همه کشورهایی که مرز خاکی دارند تبادل انرژی دارد، گفته بود مهمترین کشوری که در حال حاضر در تبادل انرژی برق با ایران حضور دارد عراق است.

دیسپاچینگ، راهبری کل شبکه برق را در همه بخش‌های آن شامل نیروگاه‌ها، خطوط انتقال و پست‌ها برعهده دارد. این مرکز جدید با آخرین فناوری های روز جهانی ساخته شده و ظرفیت پردازش و دریافت اطلاعات آن نسبت به مرکز قبلی ۱۰ برابر شده است.

استفاده از فن‌آوری‌های روز جهان در زمینه ارتباطات و سیستم‌های SCADA/EMS/WAMs، ساخت ۲ مرکز کاملا مشابه با قابلیت‌های یکسان و تحت مدیریت یکپارچه و یک مرکز سوم برای شرایط اضطراری، فعال بودن توامان هر سه مرکز در هر لحظه، استفاده از سرویس‌های پر سرعت و پُرظرفیت فیبر نوری به عنوان محیط ارتباطی بین مراکز کنترل، پست‌ها و نیروگاه‌ها، امکان پایش و راهبری شبکه انتقال برق کشور از طریق سه مرکز و قابلیت اداره شبکه انتقال برق کشور توسط یک مرکز در هر زمان، از جمله ویژگی‌های مهم این پروژه است.

ظرفیت راهبری و پایش شبکه‌ای برای ۳۰ سال آینده، امکان تامین داده‌ها به هر ۲ روش مستقیم و سلسله مراتبی از طریق مراکز منطقه‌ای، افزونه بودن مرکز ملی با وجود مرکز پشتیبان و مرکز اضطراری، اختصاصی بودن شبکه مخابرات دیسپاچینگ، اتخاذ راهبردهای جدید در راهبری شبکه و تغییرات فناورانه در ابزار فرماندهی و کنترل شبکه و امکان مدیریت راهبری شبکه فرا ملی به عنوان هاب منطقه، از مزایای راه‌اندازی این مرکز محسوب می‌شود.

همچنین این مرکز به فناوری wams مجهز شده است است که قابلیت رصد حوادث شبکه را به صورت لحظه‌ای دارد.

دیسپاچینگ ملی جدید برق کشور، ظرفیت تبدیل شدن ایران به چهار راه تبادل برق منطقه را فراهم می‌کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.