تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۱

۳۱ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ دیده شویم و اعتماد کنیم

انتخابات ۱۴۰۰؛ دیده شویم و اعتماد کنیم
استان ها - ایران ما از نعمت وجود جمعیت جوان برخوردار است. چیزی که باعث حسرت کشورهای زیادی به ویژه کشورهای پیشرفته صنعتی است. کشورهایی که از خدا می خواهند چنین نیروی انسانی پر توان و جوانی داشته باشند که ندارند.

اما باید ببینیم از نظر همین جوانی که مایه حسرت کشورهای صنعتی است، مسئولان با او چه کرده اند و چه توقعی از مسئولان دارد؟

امروز چند جوان کرمانی در میزگردی که خبرگزاری جمهوری اسلامی در کرمان ترتیب داده بود شرکت کردند و حرف دلشان را زدند . اینها معتقد بودند که جوان ها ناامیدند و باید به آنان بها داده شود و دیده شوند و ضمن اینکه جوانان به اندازه کافی هم حمایت نشده اند.

یکی از آنها احمد احمدی نژاد ، رییس مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان استان کرمان است که گفته است: جوانان قشر تاثیر گذاری در مسائل آینده و کلان کشور هستند و اگر بخواهیم جوانان در انتخابات پیش رو مشارکت بیشتری داشته باشند باید برای آنها انگیزه لازم ایجاد کنیم. باید دلایلی که جوانان را از مشارکت نا امید می کند، ریشه یابی و بررسی شود و تجربه نشان داده است که اگر جوانان ما انگیزه پیدا کنند، در حوزه های مختلف فعالیت های خوبی می توانند انجام دهند.

او همچنین اظهار داشته است: در دوره پیش رو استفاده از ظرفیت های جوانان باید از حالت شعاری گفتمانی بیرون بیاید و اقدام اساسی و عملی صورت گیرد.در صورتی که مردم وجوانان در همه عرصه ها احساس مشارکت کنند بویژه در پای صندوق های رای، می‌توانند به رفع و کم کردن مشکلات توسط رییس جمهوری منتخب کمک کنند.

وی ادامه می دهد: اگر مردم حس کنند که در چهار سال پس از انتخابات به آنها بها داده نمی شود، نسبت به مشارکت انتخاباتی بی تفاوت می شوند و لذا باید کاری کرد که بی اعتمادی بین ملت و دولت کم شود زیرا اگر مردم با دولت بعدی همراهی نکنند ، مشکلی حل نخواهد شد.

نباید جوانان را فراموش کنیم

رییس مجمع سازمان‌های مردم‌نهاد جوانان استان کرمان می گوید: انتظاری که از کاندیداهای ریاست جمهوری هست این است که نباید پس از انتخابات ، حضور جوانان فراموش شود و پس از چهار سال دوباره به فکر افزایش مشارکت بیافتیم. شاید عده ای کاهش مشارکت را فقط به مسائل اقتصادی ربط دهند، اما اقتصاد تنها دلیل مشارکت یا عدم مشارکت نیست، بلکه دیده نشدن و توجه نکردن جوانان است که باید این تصور تغییر کند.

احمدی نژاد همچنین به نامزدها و کسانی که در عرصه انتخابات داوطلب می شوند تاکید می کند که باید مشخص کنند بطور مشخص چه برنامه یا برنامه هایی برای نسل جوان دارند و در صورت انتخاب به آنها عمل می کنند. اصلا هر کسی که در عرصه ریاست جمهوری یا شورای شهر ‌کاندید شود باید شعارهایش بر پایه واقعیت باشد و مردم در این سالها بین شعارهای عملی و تخیلی تفاوت را متوجه شده اند.

البته احمدی نژاد در عین حال معتقد است که کمتر کاندیدایی در دوره های قبلی به نقش جوانان در اداره کشور در شعارهای خود پرداخته است.رییس جمهوری بعدی بهتر است شعار عملی اش بر استفاده از ظرفیت جوانان در مناصب دولتی و اداره جامعه باشد تا انگیزه این قشر برای مشارکت بالا برود.

از نظر این جوان کرمانی، ما در دوره قبل تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری دیدیم که اولویت ها مسائل خارجی، رفع تحریم ها و سایر موارد بود، اما کمتر به مسائل جوانان پرداخته شد و این نباید دوباره اتفاق بیافتد.

جوانان اعتماد خود را از دست داده اند؟

رامین عبدلی ، عضو مجمع جوانان استان کرمان و دبیر موسسه مردم نهاد کلبه آسمانی این اظهارات احمدی نژاد را جور دیگری منتها با همین مضمون گرفت.

او به عنوان مثال به مشکلات جوانان از جمله اشتغال آنان اشاره کرد که گفت: مشکل عمده نسل جوان در حال حاضر بحث اشتغال است، اما در میان کاندیداهای این دوره ما هنوز درباره این مساله مهم هیچ صحبتی نمی شنویم.

از نظر عبدلی دولت ها با اقدامات و فعالیت های خود نقش مهمی در تشویق افراد بویژه جوانان در شور انتخاباتی داشته اند، هر چند این حمایت ها در سالهای اخیر چه دردولت و چه در مجلس مثل قبل نبوده و کاهش پیدا کرده است.

رامین عبدلی می افزاید: جوانان در سالهای گذشته تا حدودی اعتماد خود را از دست داده اند و می توان نمونه آن را در کاهش میزان مشارکت در انتخابات مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال ۹۸ دید.

او هم معتقد است که برای اینکه اتفاق خوبی در کشور رخ دهد باید با بیان شاخص ها و اهمیت انتخابات جوانان را امیدوار و به سمت صندوق‌های رای و افزایش مشارکت ببریم. دست جوانان را در بحث های مدیریتی باز بگذاریم تا آینده روشنی برای کشور رقم بزنند.

به جوانان اعتماد کنید

وی ادامه می دهد: به جوانان در حوزه های مختلف اعتماد داشته باشیم و داوطلبان در انتخابات سیاست های خود را در حوزه های مختلف تبیین کنند تا انگیزه ها برای مشارکت بالا برود.

این گفته را آرمان سندگل ، دبیر موسسه کارآفرینان جوان امید بوتیا در کرمان نیزدر این میزگرد تایید می کند و می گوید: اعتماد عمومی مردم در این سالها به برخی نمایندگان دچار خدشه شده است و مشکلات بسیاری در این سلب اعتماد عمومی دخیل بوده که باید این موضوع کارشناسی و برای ادامه حمایت مردمی بررسی شود.

رابطه معنادار اعتماد با …

تا اینجا از جوانان گفتیم که به اعتماد داشتن جامعه و مسئولان به آنان اهمیت می دهند و تاکید می کنند. حال باید این مهم را از منظر یک فرد علمی هم بررسی کنیم ببینیم او چه نظری دارد و چه می گوید.

امروز نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در لارستان سر صحبت با یکی از استادان دانشگاه شیراز نشست. سید علی اکبر صفوی – استاد دانشگاه شیراز – به رابطه معنادار بین اعتماد و افزایش مشارکت اشاره می کند و چنین اعتمادی را معتقد است، وجود دارد .

او می گوید: رابطه معناداری بین اعتمادسازی و اقناع مردم و جامعه با مساله انتخابات و میزان افزایش و مشارکت آنها و ایجاد شورآفرینی در این صحنه حساس وجود دارد؛ بنابراین فراتر از ابزارها و روش های برگزاری باید روی موضوع اعتماد مردم تمرکز و سرمایه گذاری کرد.

حال ببینیم یکی از راه های تقویت اعتماد و انگیزه حضور مردم پای صندوق های رای از نظر صفوی چیست؟ او مطمئن است که یکی از راه های تقویت اعتماد و انگیزه حضور مردم ایجاد شرایط برای حضور همه افراد از همه سلایق و گروه های مختلف سیاسی درعرصه انتخابات است.با تحقق این مهم به نوعی خودکنترلی از سوی مردم نیز صورت می گیرد و حتی از این طریق نیز یک پشتوانه عظیم و همراهی جدی از سوی خود شهروندان برای صیانت از آرایشان و تضمین بیش از پیش سلامت و امنیت انتخابات شکل می گیرد.
وی با بیان اینکه ایجاد شور انتخاباتی بدون بازگشت حس اعتماد مردم به مسئولان تحقق نمی یابد یاد آور می شود : به نظر می رسد بیش از آنکه به دنبال اعمال و اجرای برخی سبک ها و شیوه ها برای اخذ رای از مردم باشیم باید روی موضوع ایجاد انگیزش و ترمیم و تقویت اعتماد مردم به نظام و مسئولان و مقامات باید تمرکز و سرمایه گذاری کرد.

این استاد دانشگاه شیراز تاکید می کند: هرچه دایره انتخاب مردم تنگ تر شود به همان میزان سلب اعتماد و بروز مشکلات و حتی تحمیل فشارهای خارجی نیز بر ملت افزون تر و بحران ها جدی تر خواهد شد.

مردم دوست دارند صدایشان شنیده شود

خبرگزاری جمهوری اسلامی امروز در دیار آذربایجان سر صحبت با جواد علی پور ، استاد علوم سیاسی دانشگاه تبریز نشست . علی پور نیز همچون صفوی به وجود سلیقه های مختلف بین مردم و اینکه مردم دوست دارند براساس سلیقه های خودشان ، نامزد مورد نظر را در انتخابات داشته باشند و به او رای بدهند ، معتقد است . اتفاقا علی پور در این خصوص چنین اعتقادی را دارد و می گوید:چون ما در کشورمان حزب به معنای واقعی نداریم بلکه حزب های فصلی وجود دارد؛ پس باید اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند و از بین نامزدها فرد مورد نظر را انتخاب کنند.

او می افزاید: قشرهای مختلف نگاه می‌کنند که آیا نمادی در انتخابات دارند یا نه؟ زمانی که افراد مختلفی از آحاد جامعه نامزد مورد علاقه شان را در بین کاندیداها ببینند رغبت بیشتری برای مشارکت در انتخابات خواهند داشت چون مردم نماینده ای در صحنه می‌بینند که حرف آنها را می‌زند. مردم ما امروز سیاسی شده اند و مسائل سیاسی را درک می‌کنند و می‌دانند که راه به کرسی نشاندن حرف شان از صندوق رای می‌گذرد؛ مردم دوست دارند صدایشان شنیده شود به همین دلیل به دنبال فردی می گردند که حرف آنها را بزند به علاوه باید عملکرد دستگاه حاکمیت را نیز نگاه کنیم چون ما حزب به معنای واقعی نداریم عملکرد سیستم حاکم و موفقیت ها و شکست هایش در کل به پای نظام حاکمیتی نوشته می شود.

البته این استاد دانشگاه تبریز یک چیز دیگر هم گفت که جای تامل دارد . از نظر او معمولاً هر چهار سال یکبار به نخبگان و دانشگاهیان مراجعه می‌شود و از آنها در مورد اهمیت انتخابات پرسیده می شود؛ ما نباید رای مردم را صرفاً برای انتخاب کارگزاران برای چهار سال بعد ببینیم بلکه برای تایید عملکرد یک جناح و یک گروه هم باید به مردم مراجعه کنیم.

این استاد دانشگاه همچنین این هشدار را هم می دهد که اگر مطالبات مردم مورد توجه قرار نگیرد مردم انتخابات بعدی را تحریم می‌کنند. اگر جناح پیروز مطالبات مردم را ببوسد و کنار بگذارد مردم در دوره بعدی قطعاً شرکت نخواهند کرد و یا مشارکت بسیار پایین خواهد آمد؛ هر کاندیدایی باید برنامه داشته باشد و آن را در اختیار رسانه‌ها و کارشناسان قرار دهد و مردم درباره برنامه‌ها تصمیم می‌گیرند و به نظرم باید هیات‌های اجرایی و نظارت نیز در ارائه صلاحیت کاندیداها داشتن برنامه را مد نظر قرار دهند.

تصور فرمایشی و نمایشی بودن انتخابات

از مورد توجه قرار نگرفتن مطالبات مردم گفتیم . باید ببینیم که یکی از پیامدهای آن از نظر امیر طاهری، دبیرکل حزب عدالت و آزادی ایران اسلامی در اصفهان چیست؟ طاهری هم گله از عدم پاسخگویی برخی از مسئولان دارد و از عواقب آن می گوید مبنی بر اینکه این مُدل عملکرد ضعیف برخی از مسوولان که گمان می‌رود هیچ مسوولیت و پاسخگویی در برابر مردم قائل نیستند باعث می‌شود که این نگرانی، دلخوری، کدورت و فاصله بین بدنه جامعه، دولت و قوای مستقر در کشور بیشتر شود.

وی اظهار می دارد: هرچه این فاصله بیشتر شود زمین بازی را برای دشمنان و کسانی که علاقه‌مند نیستند که مردم ما شرایط بهتری داشته باشند فراهم می‌کند تا بتوانند بازیگری بهتر و تاثیرگذاری بیشتری داشته باشند و به نوعی آسیب‌پذیری انتخابات و جامعه در پی این کدورت‌ها و فاصله‌ها بیشتر، خطرناکتر و آزاردهنده‌تر می‌شود.

به گفته این فعال سیاسی، بعضی وقتها مُدل برخوردی در جامعه، این نگاه را القا می‌کند که تصور از انتخابات یک برنامه بطور کامل فرمایشی و صرف نمایشی است و چیزی بالاتر از آن را دنبال نیستیم و این است که جای نگرانی را بیشتر می‌کند.

طاهری با تاکید بر ایجاد امکان برای حضور پررنگ‌تر احزاب در عرصه سیاست و به‌ویژه انتخابات گفت: امروزه احزاب پس از گذشت ۴۰ سال از برقراری نظام جمهوری اسلامی و تثبیت آن و گذراندن مقاطع سخت و مشکل، باید صاحب قدرت و نظر باشند و بتوانند بازیگران قدرتمندی در سطح جامعه و عرصه سیاست باشند.

وی تصریح کرد: نباید رفتارهایی از سوی افراد یا برخی مسوولان صورت گیرد که در عین حالی که نقض‌کننده انتخابات پرشور و مشارکت حداکثری است باعث شود که احزاب روز به روز ضعیف‌تر و از قدرت کمتری برخوردار باشند و ما در هر انتخاباتی نگران باشیم که مشارکت بالا یا پایین است.

این فعال سیاسی تاکید کرد: اگر نظام به گونه‌ای عمل کرده باشد که ارکان دموکراسی و مردمسالاری قدرت گرفته باشد و توانمند باشد جای نگرانی نیست، زیرا وقتی که مردم نظام و در پی آن دموکراسی و انتخابات را از خودشان بدانند و احساس کنند این انتخابات می‌تواند نقش جدی و اساسی در زندگی آنها داشته باشد خودشان بدون نیاز به تبلیغات رسمی، تلویزیونی و روزنامه‌ای، پرشور و توانمند به پشتوانه احزاب می‌توانند در انتخابات شرکت کنند و در آن زمان هیچ دشمن و رسانه بیگانه‌ای هم برای مایوس کردن مردم، کاری از پیش نخواهد برد.

مردم در نبود احزاب به که رای می دهند؟

بیایید یک بار دیگر به سلایق مختلف در جامعه بازگردیم. از طرفی به نظر می رسد که حزب درست و حسابی آنطور که در ادبیات و تعاریف جهانی امده است هم نداریم اما مطمئنیم که مردم با همدیگر فرق دارند . حال در نبود احزاب ، مردم چگونه باید رای بدهند؟ این را علی پور استاد دانشگاه تبریز جواب می دهد.

او می گوید: در دموکراسی‌ها رابطه مستقیمی بین انتخابات و دموکراسی حاکم است و باتوجه به اینکه در کشور ما تحزب جا نیفتاده است مردم به افراد رای می دهند اما در کشورهای با دموکراسی پیشرفته احزاب وجود دارد و مردم از ابتدا تکلیفشان را با یکی از احزاب مشخص می کنند و در گام دوم تکلیف همه کاندیداها را مشخص می‌کنند اما چون ما در کشورمان حزب به معنای واقعی نداریم بلکه حزب های فصلی وجود دارد؛ پس باید اجازه دهیم مردم خودشان تصمیم بگیرند و از بین نامزدها فرد مورد نظر را انتخاب کنند.

بد نیست در این میان به اظهارات امام جمعه اهل سنت گنبدکاووس ، آخوند عبدالباسط نوریزاد هم اشاره کنیم که امروز به ایرنا گفت: حضور نامزدها با سلایق متنوع سیاسی عامل مشارکت بیشتر واجدین شرایط در این انتخابات است.

آخوند نوریزاد همچنین به اعضای شورای نگهبان پیشنهادمی کند با در نظر گرفتن شرایط سیاسی کشور و نیز توانمندی‌ نامزدها برای تصدی بالاترین مدیریت اجرایی کشور، تلاش کنند تا حتی المقدور از همه گروه‌ها و سلایق سیاسی در انتخابات ۲۸ خرداد امسال، نامزدی حضور داشته باشد.

نتیجه آنکه سلایق را همه می گویند . تفاوت ها را همه درک می کنند . باید دید بعد چه می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.