تاریخ انتشار : دوشنبه ۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۳

داستان “ربع سکه‌” در بازار ایلام؛ ضرورت نظارت مسئولان و آگاهی مردم

داستان “ربع سکه‌” در بازار ایلام؛ ضرورت نظارت مسئولان و آگاهی مردم
ایلام - آنچه در برخی طلا فروشی های شهر ایلام به فروش می رسد بیشتر ربع سکه های "غیر بانکی" است

که گاها به قیمت سکه “بانکی” فروخته می شود، اما نکته جالب توجه اینجاست که همین سکه های خریداری شده توسط مردم با قیمت سکه “غیربانکی” خریداری می شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، امروزه سکه به صورت مشخص‌ و با رصد دقیق بانک مرکزی هر کشور ضرب می‌شود، به صورت ساده به سکه‌هایی که توسط بانک مرکزی ضرب می‌شوند “سکه بانکی” و به آن‌هایی که توسط هر شخص دیگری تولید می‌شوند، “سکه غیربانکی” گفته می‌شود، سکه‌های غیر بانکی برخلاف سکه بانکی، تضمین شده نیستند و ممکن است از نظر ابعاد، شکل و وزن با یکدیگر متفاوت باشند.

سکه هایی در بازار طلا فروشان یافت می شود که شبیه “ربع سکه‌های ضرب شده” توسط بانک مرکزی هستند و با نگاهی گذار هیچ تفاوت خاصی بین سکه بانکی و غیر بانکی وجود ندارد و تنها افراد خبره و طلا فروشان از این موضوع مطلع هستند.

اما مردم از این موضوع که ۲ نوع سکه در بازار وجود دارد و آن هم سکه بانکی و سکه غیربانکی است، آگاهی چندانی ندارند، به طوری که این اتفاق در سطح شهر ایلام باعث نارضایتی برخی از مردم که اقدام به خرید “ربع سکه” از برخی طلافروشان کرده اند، شده است.

بر اساس گزارش های بدست آمده توسط خبرنگار ایرنا، آنچه در بازار شهر ایلام به فروش می رسد، بیشتر “ربع سکه های غیربانکی”( سکه امامی قبل از سال ۸۶) هستند که به قیمت “سکه بانکی” فروخته می شود اما نکته جالب توجه اینجاست که همین سکه های خریداری شده توسط مردم با قیمت سکه “غیربانکی” در سطح برخی طلافروشی ها، خریداری می شود.

با یک حساب سرانگشتی با کمک یکی از طلافروشان، قیمت خرید سکه های “غیربانکی” فقط معادل وزن طلای خالص موجود در سکه حساب می شود، یعنی ۲ گرم‌ و ۴۳۰ صوت و نه قیمتی که تابلوهای طلافروشی ها نشان می دهند، به عبارتی دیگر می توان گفت برخی طلافروشان سکه “غیربانکی” را نصف قیمت خریداری می کنند.

این امر باعث شده که این تفاوت قیمت، سبب زیان نزدیک به ۴۰ میلیون ریالی برای فروشنده و یک سود نزدیک ۵۰ میلیون ریالی برای طلافروش ها رقم زده شود، اتفاقی که اکثر مردم از آن بی خبرند و نارضایتی هایی را به دنبال داشته است.

امروز دوشنبه یکم آبان ماه در حالیکه تابلوی اعلام قیمت طلا فروشی ها، قیمت فروش هر قطعه ربع سکه را ۱۰۵ میلیون ریال و قیمت خرید را روی عدد ۹۵ میلیون ریال نشان می دهد، طلا فروش یا از خرید ربع سکه امتناع می کند و یا آن را به قیمت ۵۸ میلیون ریال می خرد به عبارتی دیگر می توان گفت که بانکی و غیر بانکی بودن ربع سکه تنها زمان خرید توسط فروشنده بیان می شود و زمان فروش خریدار آن نیز معلوم نیست.

یکی از شهروندان ایلامی در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: من چند وقت پیش یک “ربع سکه” از طلافروشی واقع در خیابان سمندری ایلام خریداری کردم، بعد از گذشت ۲ هفته با توجه به نیاز مالی قصد فروش سکه را داشتم و به طلا فروشی های سطح شهر مراجعه کردم.

وی که نخواست نامش ذکر شود، گفت: روی سردرب مغازه یکی از طلافروشی ها که نگاه کردم قیمت فروش هر سکه ۱۰۴ میلیون ریال و قیمت خرید هم ۱۰۰میلیون ریال درج شده بود، به داخل مغازه رفتم و گفتم که من قصد فروش ربع سکه را دارم.

این شهروند ایلامی افزود: در کمال ناباوری فروشنده قیمتی تعجب وار به من گفت که قیمت خرید این سکه، سکه بانک مرکزی نیست و غیربانکی است و قیمت آن ۷۰ میلیون ریال است که من می توانم آن را بخرم.

این شهروند گفت: واقعا برایم بسیار جای تعجب بود که مگر می شود سکه هم چندین نوع داشته باشد و بگویند بانکی و غیر بانکی است اصلا ما باید از کجا بدانیم سکه بانکی و غیر بانکی وجود دارد، این چه سیستمی است که شخصی سکه ای بخرد بعد از گذشت ۲ هفته نصف قیمت خرید آن هم آنرا نخرند.

یکی دیگر از شروندان ایلامی به خبرنگار ایرنا گفت: چند وقت پیش به یکی از طلافروشی های سطح شهر ایلام مراجعه کردم و یه ربع سکه خریداری کردم.

وی افزود: امروز که بعد از گذشت چند روز که قصد فروش ربع سکه را داشتم به سطح شهر رفتم و چند نفر از طلا فروشی ها مراجعه کردم که قیمتی بسیار پایینتر را به من گفتند، دلیل این کار را هم این بیان کردند که این سکه “غیر بانکی” است.

خبرنگار ایرنا با حضور در سطح شهر و با مراجعه به چند طلافروشی از صحت و سقم این ماجرا در ایلام اطمینان حاصل کرد، همچنین تماس با رییس اتحادیه طلافروشان ناموفق بود، سپس در این خصوص با معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت ایلام گفت و گویی انجام شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: برای پیشگیری از این موضوع و اینکه مردم در این خصوص آگاهی کامل داشته باشند طی نامه ای به اتحادیه طلافروشان اعلام شده است که برای فروش هرگونه “سکه” به خریداران، باید در همان زمان فاکتور صادر شود.

“مهدی کاکاخانی” با اشاره به اینکه در این خصوص نیز نشستی با حضور مسئولان اتحادیه طلافروشان استان برگزار شده است، افزود: خرید سکه از فروشندگان توسط طلافروشان نیز باید بر اساس همان قیمت روز و مطابق با فاکتور ارائه شده از سوی فروشنده باشد و خارج از این تخلف محسوب شده و به طور قطع با افراد خاطی برخورد قانونی خواهد شد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام بیان کرد: هرسکه بانکی و غیربانکی باید اصالت و شناسه داشته باشد و فروش و خرید آن با قیمتی که بازار(روزانه) تعیین می کند انجام خواهد شد.

وی یادآور شد: قبلا در کشور طرح وجود داشت که در راستای کنترل بازار و قیمت سکه، برخی طلافروشان با اخذ مجوزات لازم می توانستند سکه ضرب کرده و در بازار توزیع کنند که این موضوع باعث ایجاد حباب قیمت بین سکه بانک مرکزی(بانکی) و سکه غیربانکی می شد و در واقع ارزش سکه غیر بانکی به میزان طلای کار شده در آن بود که با قیمت سکه بانکی تفاوت فاحشی داشت که در حال حاضر چنین طرح در کشور وجود ندارد و قیمت سکه بر اساس قیمت روز است.

کاکاخانی یادآور شد: در سامانه جامع تجارت در حال حاضر این امکان فراهم شده است که همه ورود و خروج طلا در طلافروشان ثبت شده و تا کنون ۶۰ واحد طلافروشی در استان در این سامانه ثبت نام کرده اند و لازم است که همه واحدهای طلافروشی استان در این سامانه ثبت نام کنند.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام با تاکید بر اینکه مهلت لازم به همه واحدهای طلافروشی استان برای به روز رسانی سامانه جامع انبارها و سامانه جامع تجارت داده شده و اگر نسبت به این موضع اقدام نکنند، تخلف محسوب شده و به عنوان کالای قاچاق با این واحدها برخورد خواهد شد.

در پایان و با توجه به این که در بازار فروش سکه آن هم به صورت خاص”ربع سکه” که دارای ۲ نوع بانکی و غیربانکی است، می طلبد همشهریان ایلامی هنگام خرید سکه را از مراکز معتبر همراه با فاکتور ارائه شده از سوی واحد طلا فروشی، خریداری کنند، چرا که چون فقط در صورتی که سکه را از طلافروشی‌های تحت نظارت اتحادیه‌ طلافروشان خریداری کنند، امکان پیگیری شکایات خواهند داشت.

یعنی اگر سکه را گران خریده یا از اصالت آن مطمئن نباشید، می‌توانید این موضوع را گزارش کنید تا پیگیری شود، اما اگر از فروشگاه‌های متفرقه سکه بخرید، برای شکایت دستتان به جائی بند نخواهد بود.

همینطور ذکر این نکته نیز ضرورت دارد و مردم باید بدانند که بهتر است سکه‌ بانکی بخرند، در واقع سکه های بانکی به سکه‌ای گفته می‌شود که در ضرابخانه‌ بانک مرکزی ضرب شده است.

همچنین یکی از قواعد فروش سکه این است که حتما سکه‌های “وکیوم‌ شده” بخرید، چرا که زمان فروش می‌توانید سکه را به همان مغازه‌ای که خریده‌اید، با قیمت مناسب‌تری بفروشید و تقریباً بیشتر طلافروشی ها، از خرید سکه‌های غیر پلمپ خودداری می‌کنند چرا که از اعتبار، عیار و اصل بودن آن مطمئن نیستند.

در پایان می طلبد مسئولان مرتبط ضمن رسیدگی به این موضوع و اطلاع رسانی در مورد سکه های بانکی و غیربانکی با این گونه سودجویان برخورد قانونی کنند تا حقی از مردم که اطلاع چندانی در این خصوص ندارند، ضایع نشود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.