تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۸

عضو جامعه روحانیت مبارز:

نامزدها بدانند نیازی به افشاگری و اتهام‌زنی نیست

نامزدها بدانند نیازی به افشاگری و اتهام‌زنی نیست
تهران- سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز با تاکید بر اینکه در انتخابات نباید منافع عمومی را فدای هدف‌های سیاسی و جناحی کنیم، تاکید کرد: نامزدهای انتخابات باید بدانند که آنها برای خدمت به کشور و مردم وارد صحنه شده‌اند و به همین دلیل نیازی به جدل، اتهام‌زنی و افشاگری نیست.

به گزارش ایرناپلاس، کمتر از سه هفته دیگر به زمان انتخابات ریاست جمهوری باقی است؛ در این روزهای که دامنه تبلیغات شدت یافته،‌ برخی نامزدها در کنار ارائه برنامه، به تخریب و اتهام‌زنی علیه دولت یا نامزد دیگر از طیف مقابل خود پرداخته‌اند. آن هم در حالی که رهبر معظم انقلاب چند روز پیش در دیدار تصویری با رئیس و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خطاب به کاندایداهای انتخابات ریاست جمهوری، نامزدها را از تبدیل کردن انتخابات به «صحنه جنگ قدرت و برخوردهای اهانت‌آمیز» مشابه آنچه در آمریکا و بعضی کشورهای اروپایی معمول و مایه آبروریزی آنهاست، برحذر داشتند و گفتند: در گذشته نیز هرگاه در مناظره‌ها و برنامه‌های انتخاباتی از اینگونه روش‌های تخریبی، تهمت‌زنی و ترساندن مردم از رقیب استفاده شد، کشور ضرر کرد.

ایشان تأکید کردند: میدان انتخابات میدان مسابقه خدمت و سبقت گرفتن در خیرات است و باید از نفرت‌پراکنی و اتهام‌زنی پرهیز شود. رهبر معظم انقلاب همچنین با تأکید بر پرهیز از شعارهای غیر واقع‌بینانه و فریبنده، افزودند: نامزدها با توجه به امکانات و واقعیات کشور، شعار و وعده بدهند. «رعایت جدی ملاحظات اخلاقی» و «خودداری از هنجارشکنی و شکستن خطوط اصلی نظام» توصیه بعدی رهبر انقلاب به کاندیداها بود.
ایشان خاطرنشان کردند: رعایت اخلاق اسلامی در مناظره‌ها و مصاحبه‌ها، موجب سرریز شدن آن در جامعه و الگوگیری مردم خواهد شد.

سیدرضا اکرمی عضو جامعه روحانیت مبارز در همین رابطه، پاسخگوی پرسش‌های ایرناپلاس بود.

ایرناپلاس: باتوجه به تاکیدات رهبری، در این دوره از انتخابات، چه اقداماتی باید انجام داد تا این عرصه، فرصتی برای اعتلای نظام باشد؟
اکرمی: ما در طول چهل و چند سالی که از نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد، انتخابات پر شماری برگزار کرده‌ایم که خوشبختانه بیشتر آنها انتخاباتی با تاثیرگذاری مثبت در راستای اعتلای نظام بودند. این دوره هم ان‌شاءالله به سلامتی امر انتخابات انجام می‌شود و کشور در ادامه مسیرش به پیشرفت می‌رسد.
اما در پاسخ به سئوال شما باید بگویم، در ابتدا داوطلبان و همه باید به این تصمیم برسیم که به مصلحت ملی توجه کنیم و خدای ناکرده منافع عمومی را فدای هدف‌های سیاسی و جناحی نکنیم. در واقع کشور به همه گروه‌ها و اقشار تعلق دارد و به همین دلیل برای بهتر برگزار شدن انتخابات باید همتی همگانی صورت گیرد. به هر حال کشور با شرایط دشواری دست‌وپنجه نرم می‌کند و کافی است، کوتاهی‌ها و ندانم‌کاری‌ها مشاهده شود تا وضعیت مردم بدتر شود.

ایرناپلاس: وظایف نامزدهای انتخاباتی در این شرایط چیست و باید چه رفتاری از خود نشان دهند؟
اکرمی: نخستین نکته‌ای که باید مورد توجه نامزدهای ریاست جمهوری قرار گیرد، چیزی جز این نیست که باید بدانند همه آنها برای خدمت به کشور و مردم وارد صحنه شده‌اند و به همین دلیل نیازی به جدل، اتهام‌زنی و افشاگری نیست. مساله مهم دیگر اینکه، باید شناخت کاملی از شرایط پیدا کنند و همه مسایل روز را به طور جدی بررسی کرده تا بتواند برای کاهش مشکلات به راه‌حل‌های درست برسند زیرا اگر درد را نشناسند، نمی‌توانند به درمان برسند.

همچنین لازم است از همان شروع به کار، اراده و انگیزه لازم را در خود به وجود آورند تا بتوانند هم در کوتاه‌مدت و هم در درازمدت مشکلات ریز و درشت را برطرف کنند. به هر حال همه باید این را در نظر بگیریم که مردم ایران در دشوارترین برهه‌ها پشت نظام ایستاده‌اند و حالا نوبت مسئولان است که خدمتگزاری برای آنها را برای خود اوجب واجبات بدانند.

ایرناپلاس: برخی نامزدها و حامیان‌شان به جای ارائه برنامه، رویکرد سیاه‌نمایی و ترویج فضای تخریب را دنبال می‌کنند. در این زمینه چه باید کرد؟
اکرمی: اینگونه مسایل مربوط به وزارتخانه‌های کشور، اطلاعات و دیگر نهادهای امنیتی است که نگذارند، برخی از این طریق، فعالیت خرابکارانه انجام دهند. البته گروه‌های سیاسی و داوطلبان انتخابات و هوداران آنها با در نظر گرفتن اینکه این دورره از انتخابات، بسیار مهم و حیاتی است، فقط روی برنامه‌های خود تمرکز کنند و از هر رفتاری که باعث بروز و ظهور تنش می‌شود، جلوگیری کنند.

ما در کشور واقعا مشکلات زیادی داریم که آرامش را از مردم گرفته است. به همین دلیل کمترین اشتباه یا ندانم کاری احتمالی، فضای انتخابات را خدشه‌دار کرده و در نتیجه کشور را در شرایط بحرانی، به خسران دچار خواهد کرد. پس لازم است، همه در طول انتخابات به‌گونه‌ای عمل کنند تا در مطلوب برگزار شدن امر مهم انتخابات سهمی چشمگیر داشته باشند.

ایرناپلاس: کاندیداهای انتخابات چگونه برنامه‌های خود را ارائه کنند تا مردم بتوانند براساس آن تصمیم‌گیری کنند؟
اکرمی: ما قانونی نداریم که آنچه داوطلب می‌گوید را درست بداند یا غلط؛ یا دستگاهی نیست که بتواند صحت ادعای مطرح شده را بسنجد و به اطلاع مردم برساند. در حقیقت باید نامزدهای انتخاباتی بدانند که اگر قرار بر وعده است، روزی صحت حرف‌ها مشخص می‌شود. به همین دلیل باید حواس‌شان را جمع کنند تا چیزی نگویند که بعدا نتوانند انجام دهند؛ چون در این صورت هم کارها روی زمین می‌ماند و هم اینکه جامعه به دست اندرکاران بی‌اعتماد می‌شود.

ایرناپلاس: نقش رسانه‌ها در این زمینه چیست؟
اکرمی: رسانه‌ها نیز طبق قانون باید بی‌طرفانه نظرها و دیدگاه‌های کاندیداها را منعکس کنند. همچنین صداوسیما و سایر رسانه‌های تصویری و مطبوعات باید همه تلاش خود را به کار گیرند تا اهمیت رای را به مردم تفهیم کنند تا از این طریق جامعه بتواند به این تشخیص برسد که شرکت کردن در انتخابات مواهب زیادی دارد و قهر با صندوق رای، نه تنها هیچ فایده‌ای نمی‌تواند داشته باشد، بلکه نظام را با چالش مشروعیت مواجه خواهد کرد.

ما اکنون در حال مذاکره با دنیا هستیم و اگر مشارکت پایین باشد، مذاکره‌کننده‌ها نمی‌توانند با دست بالا با طرف‌های خارجی وارد چانه‌زنی شوند. همچنین اگر دولت سیزدهم با رای‌هایی کمی روی کار بیاید، به همان مقتدار از اقتدارش کاسته خواهد شد و عملا نمی‌تواند کارایی لازم را برای کاهش مشکلات داشته باشد.
البته این برای نخستین‌بار نیست که کشور می‌خواهد انتخابات را برگزار کند و به همین دلیل اگر منطقی رفتار کنیم، به راحتی می‌توانیم انتخاباتی پرشور و تاثیرگذار داشته باشیم. همچنین باید این را در نظر گرفت، اگر شرکت مردم بالا باشد کسی که رای می‌آورد، با توانایی لازم می تواند به مدت ۴ سال امور کشور را به جلو ببرد. در عین حال، انتخابات زمانی می‌تواند مثبت باشد که رابطه‌ای مطلوب و توام با اعتماد بین مردم و نظام برقرار شود./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.