تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳

«عزم ملی» برای مقابله با کرونا؛ از ضرورت تا چگونگی اجرا

«عزم ملی» برای مقابله با کرونا؛ از ضرورت تا چگونگی اجرا
تهران- جولان سویه دلتای ویروس کرونا در کشور همچنان ادامه دارد و متاسفانه هر روز شاهد مرگ‌های بیشتر و ثبت رکوردهای جدیدتر در میزان ابتلا و بستری‌ها هستیم؛ در شرایطی که مدتهاست اعلام شده ظرفیت بخش مراقبتی و بهداشتی کشور تکمیل و کادر ایثارگر درمانی به مرز فرسایش رسیده است.

 

به گزارش ایرناپلاس، رهبر معظم انقلاب روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، با درک حساسیت موضوع کرونا و مشکلات دامن‌گیر مردم، آن را موضوع اول و فوری کشور دانستند و رهنمودهایی برای مردم و مسئولان ارائه کردند.
در این نوشتار کوتاه قصد داریم ضرورت‌ها و الزامات یک بسیج گسترده و یک «عزم ملی» واقعی و اجرایی را تبیین کنیم تا به دور از هرگونه شعارزدگی، دریچه‌ای به افق مبهم پیش روی سلامت کشور، بگشاییم.

عزم ملی چیست و چه ضرورتی دارد؟
در ۴۲ سال گذشته، دوران مختلفی بوده که مردم و مسئولان در تنگنای خاصی قرار گرفته‌اند و نیازمند بسیج همه امکانات کشور برای افق‌گشایی بوده‌اند؛ با وجود گذشت بیش از سه‌دهه از پایان جنگ تحمیلی ۸ ساله، تجربه دفاع مقدس همچنان بزرگترین و ارزشمندترین تجربه ملی، میهنی و دینی مردم ایران بوده و افتخار آن در پیشانی تاریخ معاصر ثبت است؛ در سال‌های اخیر اگرچه بارها از عبارات عزم ملی، بسیج ملی یا حرکت ملی، نام برده شده، اما عمدتا بدون هرگونه تبیین عملی، در ادامه راه رها شده و نتایج آنچنانی نداشته است.

در موضوع کرونا و بویژه در موج پنجم همه‌گیری آن، اوضاع به قدری بغرنج است که تنها یک عزم و اراده ملی و همگانی با بسیج همه امکانات کشور راهگشاست و امیدها به شکست این ویروس چموش را زنده نگاه می‌دارد؛ در شرایط وقوع مرگ‌های روزانه بالای ۵۰۰ نفر، ابتلاهای چند ده‌هزار نفری و موج روز افزون بستری‌های اورژانسی، کشور دچار یک دوره انتقالی قوه مجریه و همزمان محدودیت‌های ناشی از تحریم‌های جنایتکارانه غرب است.

همچنان که در دوران دفاع مقدس، مردم با استفاده از همه امکانات موجود برای حراست از کیان و ناموس خود وارد میدان شدند، در این اوضاع کرونایی نیز لازم است آحاد مردم روستایی، شهری، فقیر، غنی، متخصصان، دلسوزان، دانشمندان، ورزشکاران، چهره‌های مشهور و … وارد کارزار مبارزه با این ویروس شده و همه امکانات اقتصادی، حاکمیتی، دولتی، عمومی، انتظامی، نظامی و فرهنگی و رسانه‌ای بسیج شوند تا با یک حرکت  ملی، چاره‌ای برای کاهش مرگ‌ومیرها و ابتلاها اندیشیده و از آن مهمتر به سرعت اجرایی شود.
به نظر می‌رسد با توجه به دستورهای رهبر معظم انقلاب برای حضور همه نیروهای نظامی کشور، اکنون مقدمات اصلی کار فراهم شده و در درجه نخست لازم است ترکیب ستادهای ملی و استانی مقابله با کرونا، به روز و کارآمد شده و از ظرفیت‌های مغفول نهادهای مردمی داوطلب، بدون درنگ استفاده شود.
از طرفی با شروع به کار رئیس‌جمهوری جدید و همگرایی مهمی که میان سه قوه اصلی کشور و دیگر نهادهای حاکمیتی ایجاد شده، بهترین فرصت برای مهار ویروس کرونا و پایان دادن به شرایط ناگوار کنونی است.

مهمترین اولویت‌ها چیست و چه باید کرد؟   
بعد از روزآمدکردن و احیانا اصلاح ترکیب ستادهای مقابله با کرونا، کشور نیاز به یک تلاش جمعی حتی با استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور دارد تا در بالاترین حد ظرفیت، واردات واکسن فراهم و در کنار آن هرچه سریع‌تر تولیدات داخلی واکسن وارد بازار مصرف شود.
تاکید رهبر معظم انقلاب بر تولید و واردات گسترده واکسن، فوری‌ترین نیاز کنونی کشور است زیرا تجربه بسیاری از کشورها نشان داده، واکسیناسیون گسترده در حال حاضر تنها راه ایمنی بخشی جمعی و کاهش مرگ‌ومیرهاست.

همزمان با موضوع واکسن، همه ظرفیت‌های کشور برای تامین حداکثری داروها و تجهیزات پزشکی مورد نیاز کووید-۱۹ باید به فعلیت برسد و از طریق واردات و تولید داخل، امکانات درمانی گسترش یابد تا شاهد صحنه‌های غم‌انگیز کنونی در بیمارستان‌ها و داروخانه‌ها نباشیم. استفاده از ظرفیت‌های بزرگ نیروهای نظامی و افزودن بخش‌های دیگر همچون سالن‌های ورزشی، نمازخانه‌های مدارس و ده‌ها امکان بالقوه دیگر مورد تاکید است.

از سویی دیگر، در شرایطی که ۱۸ ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، همچنان ضعف آشکار در تدوین و الزام به اجرای سفت و سخت محدودیت‌ها و مقررات کرونایی قابل مشاهده است؛ اگر تعطیلی مشاغل در شرایط اقتصادی کنونی، باعث ضربه بیشتر به کسب‌وکارها و معیشت مردم می‌شود، حداقل می‌توان از همه ظرفیت‌های قانونی و اختیارات حاکمیتی برای اجرای با ضمانت شیوه‌نامه‌ها و پروتکل‌ها بهره برد تا بیش از این شاهد گسترش ابتلا و مرگ نباشیم.

اکنون که با اذن رهبری و تذکر ایشان به مردم برای مراعات شیوه‌نامه ها شرایط برای مراعات حداکثری فاصله‌گذاری اجتماعی فراهم است، باید هرچه سریع‌تر جرایم و مجازات‌های خاصی حداقل برای عدم استفاده از ماسک در اماکن عمومی تدوین و با قدرت اجرایی شود؛ استفاده از ظرفیت نیروهای انتظامی، بسیج، داوطلبان هلال احمر و ده‌ها ارگان مردمی دیگر می‌تواند ضامن موثری برای تحقق ۹۰ درصدی مراعات و مراقبت‌های پیشگیرانه باشد.

سخنی با هیات‌های مذهبی و عزاداری
در پایان لازم است به موضوع محرم و ایام سوگواری اباعبدالله الحسین به صورتی ویژه پرداخت؛ تجربه محرم سال ۹۹ نشان می‌دهد بعد از پایان عزاداری‌ها، آمار گرفتاران کرونایی کشور رشدی محسوس داشت و از آن رهگذر، بسیاری از خانواده‌ها متحمل خسارات روحی و جسمی شدند؛ رهبر معظم انقلاب در تذکرات‌شان از همه هیات‌های عزاداری خواستند، شیوه‌نامه‌های بهداشتی را در بالاترین سطح و بیشترین شدت مراعات کنند تا زمینه برای ابتلای بیشتر مردم به بیماری و سوءاستفاده دشمن فراهم نشود.

بانیان، برگزارکنندگان، مداحان و آحاد مردمی که در این روزهای باقیمانده تا عاشورای حسینی قصد برپایی علم عزای حسین(ع) و یارانش را دارند، لازم است توجه کنند که مراعات «حداکثری و شدید» پروتکل‌ها و التزام به اجرای دقیق آن، نه تنها یک دستور بهداشتی و عقلانی است، بلکه تخطی از آن، سرپیچی از دستور ولی فقیه و موجب ضمان شرعی و اخلاقی است؛ چنانچه از دل هیات‌های عزاداری که دستورالعمل‌ها را رعایت نمی‌کنند، خسارتی جانی، مالی، روحی و روانی متوجه فرد، خانواده او و کل جامعه شود، مسئولیت مستقیم آن متوجه برگزارکنندگان است و به طور قطع در پیشگاه خدواند و روح بلند امام حسین(ع) نه تنها مقبول نخواهد بود، بلکه مردود و گناه شرعی است.

امید است با رعایت حداکثری موازین بهداشتی و پرهیز از رفتارهای غیرشرعی و ساختارشکن، همگی از ثمرات معنوی و اثرات مبارک این مراسم بهره‌مند شویم و هیچ دینی بر گردن‌مان باقی نماند./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.