تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۰ - ۹:۱۱

محرمت همیشه غوغاست آقا

محرمت همیشه غوغاست آقا
ایلام – حسین نامیست با مظلومیت دیرینه برای ما شیعیان، عشقی است که حرارت گرمای آن همیشه در قلبهایمان جاریست، جنونی است که از کودکی عشقمان با آن گره خورده و پناهگاهی است برای دلهای شکسته و بی پناه.

 

محرم را با برپایی علم ها، سیاهپوش کردن خیابان ها و منازل و برپایی محافل روضه خوانی و سوگواری سرور و سالار شهیدان می شناسیم، ماه حزن و اندوه همه ما شیعیان.

خیزش هیات ها، برپایی علم و کتل در حسینه ها و مساجد، پوشیدن رخت سیاه، برپایی محافل عزاداری در مساجد و منازل تا پاسی از شب، ایجاد ایستگاه های نذری و رونق گرفتن پخت و توزیع نذورات عمده ترین و مهمترین برنامه ها در طول ماه محرم در مناطق مختلف کشور است.

در استان ایلام نیز تا دو سال گذشته که خبری از کرونا نبود محافل عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله(ع) با آیینهای خاص و ویژه ای همراه بود.

هیاتهای مذهبی که هر کدام مزین بنام یکی از اهل بیت(ع) است با شروع ماه محرم رونق خاصی می گرفتند، بسیاری از مردم خودجوش در برگزاری محافل مشارکت داشتند، عزاداران به مجالس فراخوانده می شدند و محافل ۱۰ شب اول محرم بصورت ویژه و مداوم برگزار و در روزهای تاسوعا و عاشورا به اوج می رسید.

سیاهپوشان حسینی که از اقشار مختلف مردم اعم از پیر و جوان و زن و مرد با ارادتی که به امام حسین(ع) و اهل بیتش داشتند در این مجالس شانه به شانه می ایستادند و در محفلی معنوی در غربت مظلومیت فرزند حضرت زهرا(س) اشک می ریختند و به سر و سینه می زدند.

یکی از جلوه های این مجالس پخت نذورات بود، بسیاری از مردم بصورت داوطلبانه نذورات خود را به هیاتها اهدا می کردند تا بین عزاداران حسینی پخش کنند.

پخت حلیم، آش رشته، شله زرد و شربت عمده ترین نذوراتی بود که به همت هیاتهای مذهبی پخت و از عزاداران در حین و پس از پایان مراسم پذیرایی می شد.

حضور معاودان عراقی ساکن استان ایلام نیز یکی از جلوه های ویژه آیین های محرم بود که توسط این قشر برگزار می شد، این افراد با تجمع در چند حسینیه متعلق به عرب های ساکن در ایلام با زبان عربی و شیوه ای خاص مظلومیت شهادت اباعبدالله(ع) را به سوگ می نشستند.

اما در پی شیوع ویروس کرونا از اواخر سال ۹۸، محرم و آیینهایش در این استان تغییر کرد و محافل نیز رنگ و جلوه ای نو بخود گرفت.

هیاتهای مذهبی به عدم برپایی محافل در مساجد دعوت شدند، متولیان و مسئولان حوزه بهداشت و درمان از سالمندان و افراد بیمار که همه ساله دلخوش به حضور در مجالس ماه محرم برای شفا گرفتن بودند درخواست ماندن در خانه کردند.

مجالس باید در فضاهای باز برگزار می شد، عزاداران نه شانه به شانه بلکه بدور از هم دستها را به سینه می زدند و اشکهای مظلومیت حسین(ع) از پشت ماسکها پنهانی صورتها را خیس می کرد.

مردم با تاسی از رهبر معظم انقلاب که تنهایی در مجلس سوگواری اباعبدالله(ع) حضور می یافتند ملزم به رعایت پروتکل ها شدند.

امسال دومین سال است که ماه محرم با کرونا همراه است، مجالس حسینی در فضاهای باز برگزار می شود، خبری از دسته روی هیاتها نیست و مردم همچنان به دور بودن دعوت می شوند.

کرونا خللی در عشق و ارادت مردم به امام حسین(ع) و شور این محافل ایجاد نکرده، هیاتها با رعایت پروتکل ها محافل را اداره می کنند و این مجالس با همکاری مردم بر اساس دستورالعمل های بهداشتی در حال برگزاری هستند.

زدن ماسک، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و برگزاری محافل در فضاهای باز با سقف زمانی دو ساعت از جمله مواردی است که عمده هیاتها در تبعیت از رعایت پروتکل ها آنها را رعایت می کنند.

اما با توجه به تاکید بر عدم حضور سالمندان و افراد دارای بیماری زمینه در این محافل به همت شماری از هیاتهای مذهبی این مجالس بصورت آنلاین از طریق شبکه های مجازی پخش و عموم مردم می توانند از این طریق بصورت مجازی در این مجالس حضور داشته باشند.

همچنین با توجه به تاکید ستاد استانی کرونا مبنی بر عدم برپایی ایستگاه های صلواتی از عزاداران خواسته شده نذورات خود را بصورت خشک و یا در قالب اقلام بهداشتی نظیر ماسک در اختیار عزاداران و یا نیازمندان قرار دهند.

مجموع این برنامه ها با نظارت سازمان تبلیغات اسلامی برای هیاتها تبیین و در این زمینه فعالیت آنها رصد تا این مجالس با اولویت سلامت مردم برگزار و خللی در غوغای ماه محرم برای عزاداری سالار شهیدان ایجاد نکند.

مشارکت ۶۰۰ هیات مذهبی در برگزاری محافل ماه محرم

مدیر کل تبلیغات اسلامی ایلام در این خصوص گفت: محافل عزاداری ماه محرم با رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی توسط ۶۰۰ هیات مذهبی در سراسر استان در حال برگزاری است.

حجت الاسلام محمد فتاحی افزود: بر اساس دستورالعمل وزارت کشور برگزاری محافل در فضاهای مسقف باید دارای فاصله شش متری تا سقف بوده و در ایلام دو مکان شامل مصلی و مسجد جامع این شرایط را داشته و مابقی محافل در ۲۰ مدرسه و در فضای باز برگزار می شود.

وی با ذکر اینکه برخی هیات ها نیز در خیابان محافل عزاداری را برگزار می کنند، گفت: با توجه به قرار گرفتن در پیک کرونا تبلیغاتی برای دعوت از حضور مردم در این محافل اعلام نشده و افراد مسن و دارای بیماری زمینه ای نباید در این آیین ها حضور داشته باشند.

مشارکت ۳۰ هیات در پخش مجازی محافل عزاداری

مدیر کل تبلیغات اسلامی ایلام ادامه داد: همچنین از ظرفیت فضای مجازی نیز استفاده شده و محافل عزاداری ۳۰ هیات مذهبی بصورت آنلاین از شبکه های اجتماعی پخش می شود و مردم می توانند بصورت مجازی در این محافل حضور داشته باشند.

وی تاکید کرد: سلامت عزاداران حسینی در اولویت قرار دارد و بر اساس هماهنگی انجام گرفته با هلال احمر در هیات های شاخص استان تیم سلامت هلال احمر مستقر شده و سوگواران‌ مورد تب سنجی قرار می گیرند.

با وجود اینکه محافل عزاداری سالار شهیدان امسال نیز متاثر از کرونا بوده ولی بی شک در غوغا و شور ماه محرم و ارادت شیعیان به اباعبدالله(ع) تاثیری نخواهد گذاشت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.