تاریخ انتشار : یکشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴

تلخکامی ایلامی ها از مرگ‌های غریبانه کرونایی

تلخکامی ایلامی ها از مرگ‌های غریبانه کرونایی
ایلام - کرونا از همان ۱۸ ماه قبل که وارد ایران شد روح و روان همه را به هم ریخت اما حالا ثبت مرگ‌های غریبانه، دردناک و خانوادگی در نخستین روزهای شهریور ۱۴۰۰، کام ایلامیان را تلخ‌تر از همیشه کرده است.

 

ایلامیان این روزها شاهد مرگ‌های دردناکی کرونایی هستند که همه را در بهت و حیرت فرو برده است؛ از مادری که چشمانش هیچگاه به روی نوزاد تازه متولد شده‌اش باز نشد تا پدری که قامتش از داغ مرگ ۲ فرزندش به فاصله یک روز، خمیده شد.

اینکه کرونا روز به روز سرکش‌تر شده، جولان می‌دهد و برای همه روزهای سخت را ایجاد کرده است دیگر برایمان تازگی ندارد، ابتلاهای خانوادگی اگرچه در گذشته نیز وجود داشت اما اکنون با شیوع نوع جهش یافته دلتا سرعت و شدت بیشتری گرفته و همین روند، سرعت ابتلا و مرگ‌های خانوادگی و دردناک را در پیک پنجم کرونا افزایش داده است.

آمار مرگ‌هایی که اگرچه بر خلاف روزهای نخست ورود کرونا اکنون برایمان تا حدی عادی شده اما نحوه فوت همنوعان دل هر انسانی را به درد می‌آورد، مصداق آن روزهای نخست شهریورماه است که تلخ‌ترین و دردناک‌ترین مرگ‌های دوران کرونا از ابتدا تاکنون در این استان به ثبت رسیده است.

مرگ دو برادر در کمتر از یک روز

یکی از تلخ‌ترین مرگ های چند روز اخیر در ایلام فوت ۲ برادر در فاصله کمتر از یکروز و حدود ۱۸ساعت است، خانواده‌ای که چند نفر آنها شامل برادر، خواهر، مادر و نوه درگیر کرونا شده و پسر بزرگ و یکی از دختران این خانواده به علت درگیری بالای ریه در بیمارستان بستری می‌شوند.

پسر کوچکتر این خانواده با وجود ابتلا اما پیگیر کارهای درمانی و تهیه دارو برای خواهر و برادرش است، وی پس از اطلاع از وضعیت وخیم برادر،  بعد از ظهر روز پنجشنبه هفته گذشته دار فانی را وداع می‌گوید و در مراسم خاکسپاری وی به خانواده اطلاع می‌دهند که پسر بزرگشان نیز به علت درگیری بالای ریه جانش را از دست داده است.

دیدن اعلامیه فوت این ۲ برادر در کمتر از یک روز تمام استان را در شوکی عجیب فرو برد، خاکسپاری ۲ برادر در دو نوبت صبح و عصر روز جمعه انجام شد و در آرامگاه ابدی در کنار یکدیگر آرام گرفتند.

اینکه این خانواده بویژه مادر آنها با وجود ابتلا به کرونا با فوت دو فرزندش در کمتر از یکروز در چه حالی قرار دارد را هیچ قلمی نمی‌تواند بیان کند، اما تاسف‌بارتر از آن خواهر این ۲ برادر سفر کرده است که همچنان بدون اطلاع از فوت برادرانش در بیمارستان بستری است و به دعای مردم نیاز دارد.

نوزادی که آغوش گرم مادر را حس نکرد

حادثه تلخ دیگری که در روزهای اخیر رقم خورد فوت مادری است که پس از زایمان به علت ابتلا به کرونا از فرزندش دور نگه داشته شد، درگیری این مادر به کرونا آنقدر زیاد بود که به کما رفت و بعد از مرگ مغزی و در نهایت خونریزی مغزی شامگاه پنجشنبه گذشته چشم از دنیا فرو بست.

از این مصیبت سنگین نوزاد دخترش می‌ماند، بدون اینکه قطره‌ای از شیر مادر چشیده باشد و یا آغوش گرم او را حس کرده باشد، اگرچه این نوزاد این روزها فارغ از این غم سنگین گاهی خنده و گاهی گریه دارد اما این حادثه تلخ هم قلب مردم این دیار بویژه مادران را بسختی فشرد.

روایت ابتلای این مادر و ندیدن اولین فرزندش موجی از ناراحتی را بین مردم ایجاد و قلب‌های زیادی را جریحه‌دار کرد بطوریکه خبرگزاری ایرنا مرکز ایرنا اوایل هفته گذشته با انتشار گزارشی از وضعیت این مادر از عموم مردم خواست تا برای او دعا کنند.

فوت پدر و پسر در یک هفته

یکی دیگر از حوادث دردناک هفته گذشته فوت پدر و پسر اهل یکی از شهرستان‌های استان ایلام است، ابتلای خانوادگی آنها به کرونا و شدت ابتلا موجب شد، ابتدا پدر این خانواده چشم از دنیا ببندد و با فاصله چند روز پسر این خانواده نیز دار فانی را وداع بگوید.

تصویر خاکسپاری پسر به عنوان دومین قربانی کرونا از این خانواده در کنار پدرش و مادری که با کوله باری از غم خاک مزار همسر و فرزندش را بر روی سر می‌ریخت، دل هر بیننده‌ای را به درد آورد.

ثبت سومین فوت عضو یک فامیل در یک هفته

یکی دیگر از  وقایع تلخ روزهای اخیر فوت سومین عضو یک فامیل در یکی از شهرستان‌های حوزه جنوب استان ایلام است، خانواده‌ای که پس از ابتلای اعضایشان، ابتدا عروس و داماد فوت می‌شوند و در نهایت در روزهای پایانی هفته گذشته پسر این خانواده نیز بر اثر ابتلا جان خود را از دست می‌دهد.

بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام در طول هفته گذشته ۴۱ نفر از مردم این استان بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست داده و این تعداد خانواده عزادار شده اند اما روایت فوت این افراد تکان دهنده‌تر از فوت‌هایی بوده که تاکنون ثبت شده است.

ماجرا زمانی دردناک‌تر می شود که این خانواده‌ها در این روزهای بسیار سخت سخت و با وجود غم سنگین و مضاعف از دست دادن عزیزانشان به علت شرایط خاص ناشی از کرونا و با وجود نیاز به همدردی و حضور اقوام و دوستان، غریبانه و تنها به سوگ و عزا نشستند.

روند رشد ابتلاها و مرگ‌های خانوادگی، هشداری است که این روزها مسئولان بر آن تاکید دارند اما این در حالی است که با وجود افزایش آمار ابتلا، بستری و فوتی، ساده‌انگاری و عادی‌انگاری مردم نسبت به کرونا روز به روز بیشتر شده و به گفته استاندار ایلام نرخ رعایت پروتکل‌ها به ۴۰ درصد کاهش یافته است.

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی کرونا در ایلام زیر ۴۰ درصد است

استاندار ایلام گفت: میزان رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی و استفاده از ماسک در استان از ۸۰ درصد به کمتر از ۴۰ درصد رسیده است.

به گفته محمد نوذری، مهمترین ابزار مهار کرونا رعایت کردن دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم است که در این زمینه شمار زیادی از مردم رعایت نکرده و موجب شیوع گسترده کرونا و بحرانی شدن وضعیت استان شده‌اند.

عبور از پیک پنجم کرونا نیازمند استقبال مردم از واکسیناسیون است

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام نیز گفت: عبور از بحران کرونا و پیک پنجم این بیماری منحوس نیازمند اهتمام همگانی مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استقبال از تزریق واکسن است.

جهانگیر رستم‌زاد، شرط رهایی از بحران کرونا را منوط به همراهی مردم در اجرای دستورالعمل‌ها و رعایت پروتکل‌ها عنوان کرد و افزود: با برنامه‌ریزی دستگاه‌ها، فراهم آوردن تجهیزات و امکانات و همراهی رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و اقناع عمومی می‌توانیم بر روند افزایشی ویروس کرونا فائق شویم.

وی با اشاره به اهمیت واکسیناسیون در کنترل شیوع کرونا، خواستار همکاری دستگاه‌ها در تجهیز مراکز و همراهی مردم(گروه‌های هدف) در انجام واکسیناسیون شد.

به گفته وی، ایلام با توجه به تعداد بالای فوتی و بستری‌ها وارد وضعیت بحرانی کرونا شده و بطور قطع روزهای سخت‌تری با ورود نوع جدید لامبدا در پیش خواهد داشت.

رستم‌زاد اظهار داشت: ستادهای کرونای هر شهرستان باید از اجتماع مردم در آرامستان‌ها با جدیت ممانعت کنند چرا که اجتماعات مهم‌ترین راه انتشار ویروس در جامعه است.

افزایش ۱۲ نفری فوتی‌های کرونای ایلام در هفته گذشته

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: در طول هفته گذشته ۴۱ نفر بر اثر ابتلا به کرونا جان خود را از دست دادند که این رقم در طول هفته ماقبل آن ۲۹ نفر بوده و ۱۲ نفر افزایش یافته است.

محبوب رستم‌زاد اظهار کرد: شهرستان ایلام با ۱۸ نفر دارای بیشترین تعداد فوتی بوده و مابقی شهرستان‌ها در ردیف‌های بعدی قرار دارند.

وی با اشاره به صعودی بودن روند ابتلا، فوت و بستری در استان، یادآور شد: تعداد مبتلایان هفته گذشته استان ۲ هزار ۳۳۳ نفر بوده که این رقم در هفته ماقبل آن ۲ هزار و ۲۰۷ نفر بوده است.

وی همچنین آمار بستری مبتلایان استان در هفته گذشته را ۷۶۲ نفر و هفته ماقبل آن را ۷۴۰ نفر اعلام کرد و گفت: هم اینک بیش از ۸۰ بیمار در آی‌سی‌یو بستری که ۵۰ درصد آنها بد حال هستند.

رستم‌زاد تاکید کرد: عمده‌ترین علت بستری و فوت بیماران در این استان مراجعه دیرهنگام است بنابراین مردم باید به محض مشاهده علایم بیماری برای تسریع در بهبودی و روند درمان به مراکز درمانی مراجعه کنند.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی ایلام، سه شهرستان هلیلان، ملکشاهی و سیروان از امروز از وضعیت زرد کرونایی به نارنجی تبدیل شدند و شهرستان‌های ایلام، دهلران، دره‌شهر، مهران، آبدانان، بدره، چرداول، ایوان و چوار نیز در وضعیت قرمز قرار دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.