تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۸

مسوول فرهنگی کاروان سردار دل‌ها:

راهبرد فرهنگی کاروان پارالمپیک در مسیر مکتب شهید سلیمانی بود

راهبرد فرهنگی کاروان پارالمپیک در مسیر مکتب شهید سلیمانی بود
توکیو- مسوول فرهنگی کاروان ورزشی ایران در بازی‌های پارالمپیک توکیو با بیان اینکه سردار شهید حاج «قاسم سلیمانی» یک مکتب بود گفت: انتخاب هوشمندانه نامگذاری کاروان ورزشی ایران به نام «سردار دل‌ها» راهبرد ما را مشخص کرد.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا به توکیو، شانزدهمین دوره بازی‌های پارالمپیک در حالی به پایان رسید که کاروان فرهنگی ورزشی ایران با کسب ۱۲ مدال طلا، ۱۱ نقره و یک برنز توانست در رده سیزدهم جدول توزیع مدال‌ها قرار گیرد. در کنار افتخارآفرینی ورزشی اقدامات فرهنگی زیادی در جهت پاسداشت فرهنگ ایرانی – اسلامی انجام شد. اقداماتی که با تحسین مسوولان فرهنگی کشور روبرو شد.

حجت‌الاسلام «علی سرلک» استاد دانشگاه و مسوول فرهنگی کاروان اعزامی ایران در پارالمپیک توکیو روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کمیته ملی پارالمپیک با انتخاب نام سردار دل‌ها برای کاروان ورزشی کشورمان، هوشمندانه راهبرد فرهنگی این کاروان را مشخص کرد.

متن کامل صحبت‌های مسوول فرهنگی کاروان سردار دل‌ها در پارالمپیک توکیو را در زیر می‌خوانیم:

حاج قاسم یک مکتب است

مسوولان کمیته ملی پارالمپیک و زیرمجموعه‌های آن توجه خاصی به امور فرهنگی در کنار ورزش دارند. ورزشکاران و قهرمانان گذشته ما در این مجموعه از رزمندگان و ایثارگران بودند. این ورزش از فضای ایثار و ایثارگری دور نیست بلکه هنوز شمار زیادی از رزمندگان در امور مدیریتی آن فعالیت دارند. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در دوره‌های مختلف پارالمپیک انجام می‌شود انتخاب نام کاروان است.

در این دوره مسوولان هوشمندانه تصمیم گرفتند تا کاروان را مزین به نام  «سردار دل‌ها» باشد؛ نامی که یادآور رشادت و ایثار این فرمانده مردمی است. انتخاب این نام جهت‌گیری فرهنگی کاروان را مشخص کرد. در خلال مسابقات هم بعضی از ورزشکاران مدال خود را به این قهرمان محور مقاومت تقدیم کردند.  همچنانکه بعضی از ایشان مدالشان رابه مقام معظم رهبری و برخی دیگر به خانواده‌هایشان تقدیم کردند که این کار نشان از ریشه‌های دینی و ایرانی قهرمانان ملی ما دارد.

مقام معظم رهبری از حاج قاسم به‌عنوان یک مکتب یاد کرده‌اند. در بخش ورزش بیش از گذشته نیاز به ترویج این مکتب داریم زیرا سردار سلیمانی هم نماد مقاومت، ایثارگری، شجاعت، از خود گذشتی و پهلوانی است.

یامامورا با نشاط فراوان در کاروان حضور داشت

البته تمام اقدامات ما در بخش ترویج فرهنگ ایثار تنها به انتخاب نام کاروان منتهی نشد بلکه انتخاب «کونیکو یامامورا » مادر شهید بابایی به‌ عنوان سرپرست کاروان یک اقدام برجسته بود. کتاب مسافر سرزمین آفتاب که به زندگینامه این مادر شهید می‌پردازد نیز تهیه و در اختیار اعضای کاروان قرار گرفت. ایشان تنها مادر شهیدی هستند که ژاپنی هستند و «محمد بابایی» فرزندشان را در جبهه‌های جنگ تقدیم اسلام و انقلاب کردند. یامامورا  علیرغم کهولت سن با روی باز و نشاط فراوان در این کاروان افتخار همراهی به ما دادند.

همچنین در طول این سفر کتاب «کاهن معبد جینجا» اثر وحید یامین‌پور به اعضای کاروان داده شد.

شهید سلیمانی پهلوان میدان مقاومت بود

شهید سلیمانی را تنها نمی‌شود در بُعد نظامی تعریف کرد بلکه او جوانمرد و پهلوان میدان مقاومت بود و سابقه حضور در ورزش باستانی و پهلوانی را در کارنامه داشت. وی تا آخرین روزهای زندگی مبارکشان بدن خود را آماده نگه داشت. جذابیت تفکر حاج قاسم تنها برای مردم ایران مطرح نیست بلکه در محور مقاومت و سطح جهان در حال گسترش است.

پوشش کاروان متناسب با ماه محرم بود

همزمانی اعزام کاروان سردار دل‌ها به توکیو با ایام سوگواری سرور شهیدان موجب شد تا ما حتی لباس کاروان را متناسب با عاشورا طراحی کنیم. لباسی که تداعی‌گر سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) بود.همچنین در دهکده بازی‌ها پس از نماز صبح هر روز زیارت عاشورا برپا شد.

پوشش پرچم‌دار ایران نماد فرهنگی کشور بود

در مراسم اختتامیه پارالمپیک توکیو «ساره جوانمردی» بانوی طلایی کشورمان که در دنیای تیراندازی نام‌آور است با حجاب کامل اسلامی و چادر، پرچم ایران را حمل کرد و این یعنی یکی از نمادهای فرهنگ کشور ما در برابر جهانیان به نمایش گذاشته‌ شد.

هیجان بازی‌ها قهرمانان را از فرهنگ اسلامی دور نکرد

بازیکنان و مربیان والیبال نشسته در سالن ماکاهوری بعد از قهرمانی به مادر شهید بابایی با احساس خاصی سلام نظامی دادند و گل مخصوص مدالشان را به این بانوی بزرگوار تقدیم کردند و این یک کار ارزشمند است و نشان می‌دهد که هیجان مدال و بازی‌ها، ورزشکاران ایرانی را از فرهنگ اسلامی دور نکرده بلکه برخی از ورزشکاران نیز مدال خود را به مقام معظم رهبری، شهدای مدافع حرم، مردم ایران و خانواده‌های شهدا تقدیم کردند.

کاروان ایران لقب سرافراز گرفت

بعد از افتخارآفرینی‌های تاریخی در توکیو مقام معظم رهبری در پیامی لقب «سرافراز» به کاروان ایران دادند. قاعدتا منظور ایشان از این عنوان، افتخاراتی بود که در بخش ورزش به دست آمد اما بدون شک اگر گزارش اقدامات فرهنگی خدمت رهبر انقلاب تقدیم کنیم از این کارها بیش‌ از پیش خشنود خواهند شد. البته در تلاشیم تا کاروان به دیدار مقام معظم رهبری برود تا بچه‌ها، خدا قوت را از زبان معظم‌له بشنوند همچنین تلاش بر این است که دیداری با خانواده شهید سلیمانی داشته باشیم.

مردم از عملکرد کاروان راضی‌اند

در این چند روز پیام‌های زیادی از مردم عزیز ایران دریافت کردیم که از عملکرد ورزشی و فرهنگی کاروان راضی هستند و این مهم‌تر از هر عنوانی است. ورزشکاران ما نشان دادند معلولیت محدودیت نیست بلکه از این مشکل یک فرصت ساختند تا پرچم کشورمان را در بزرگ‌ترین آوردگاه ورزشی جهان به اهتزاز درآورند.

اقدامات فرهنگی مطلوب است ولی کافی نیست

اگر بخواهم ارزیابی کلی از فضای فرهنگی کاروان داشته باشم باید بگویم که این اقدامات مطلوب اما کافی نیست. همان‌گونه که در بخش ورزشی می‌توانستیم جایگاه بهتری را در پارالمپیک داشته باشیم در بخش فرهنگی نیز می‌شود کارهای بیشتر و بهتری را انجام داد. امیدوارم در دولت سیزدهم و در دوره «سید حمید سجادی» وزیر ورزش و جوانان اقداماتی انجام شود تا روح فتوت و ایثار در ورزش ما بیش‌ از پیش جاری شود و البته امکانات و زیرساخت های متناسب نیر بیشتر از گذشته فراهم شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.