تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۲

خرد و کلان، آنچه در کنگره شهدای ایلام گذشت

خرد و کلان، آنچه در کنگره شهدای ایلام گذشت
.

ایلام – سال ۹۷ بود که اولین زمزمه‌های برگزاری کنگره سه هزار شهید استان ایلام از سوی استاندار وقت ایلام شنیده شد، در آن سال سلیمانی‌دشتکی به کرات در جلسات مختلف از مسوولان استان خواست برای برگزاری کنگره برنامه‌ریزی کنند و پیگیری‌های لازم را داشته باشند.

سال ۹۸ که از راه رسید و موضوع برگزاری کنگره جدی‌تر از همیشه در جلسات مطرح می‌شد اما به علت آماده نبودن زیرساخت‌های لازم، زمان قطعی برگزاری کنگره به خرداد سال ۹۹ موکول شد تا اینکه شیوع ویروس کرونا و همه‌گیری آن همه امورات را تحت شعاع خود قرار داد.

ویروس کرونا تمامی زندگی و سلامت افراد جامعه را به مخاطره انداخته بود و نجات جان انسان‌ها به اولویت و دغدغه اصلی همه مسوولان استان و کشور تبدیل شد و تمامی اقدامات و برنامه‌ریزی های مسوولان با محوریت مهار کرونا شکل گرفت.

سال ۹۹ به واسطه شیوع کرونا، استان ایلام سالی خاص را تجربه کرد و پیگیری برگزاری کنگره ملی شهدا در حاشیه قرار گرفت و کمرنگ شد چرا که هر بار موج‌های جدیدی از کرونا بروز و ظهور و افراد زیادی را به کام مرگ یا بستری‌های دراز مدت در مراکز بیمارستانی می کشاند.

اما با شروع سال ۱۴۰۰ و دستور صریح رهبر معظم انقلاب مبنی بر از سرگیری برگزاری کنگره های شهدا در استان های باقیمانده، مسوولان استان ایلام نیز جلسات اجرای کنگره را از سر گرفتند و طی جلسات متعددی چهارم آذرماه را برای برگزاری این کنگره انتخاب کردند.

اما هدف مسوولان فقط برگزاری چند همایش و اجلاسیه نبود، بلکه تعمیق بخشی نتایج کنگره در بطن زندگی مردم به ویژه نقاط محروم و دورافتاده بود که در این راستا با تشکیل کمیته های ۲۱ گانه ۴۳ خدمت همسو با کنگره تشکیل و وظایف هریک از کمیته ها مشخص و معین شد.

کمیته های تالیف و نشر، فرهنگی و تولیدات هنری، پشتیبانی و مالی، نظارت و ارزیابی، گنجینه ها و یادمان ها، اصناف و تشکل های مردمی، حفاظت و امنیت، ورزش، جمع آوری اسناد و آثار شهدا، امور بانوان، روابط عمومی و رسانه، دانش آموزی و فرهنگیان، تکریم خانواده ایثارگران، یادواره ها و امور شهرستان ها، علمی و پژوهشی، مراسمات و اجلاسیه ها، تبلیغات محیطی و فضاسازی، ایثارگران و عشایر، بهداشت و درمان، تولیدات فاخر هنری و محرومیت زدایی شکل گرفت.

برخی از این کمیته ها نظیر کمیته برگزاری یادواره های شهرستانی یا کمیته های جمع آوری آثار شهدا و چاپ کتب فعالیت های خود را از سال های قبل شروع کرده بودند ولی برخی کمیته ها مانند محرومیت زدایی یا بهداشت و درمان و ورزش خدمات رسانی ها به اسم کنگره شهدا از همان ابتدای سال جاری آغاز کردند.

اهدای بیش از سه هزار تبلت و گوشی هوشمند به دانش آموزان، افتتاح یا کلنگ زنی پروژه های عمرانی و زیرساختی به اسم شهدا، برگزاری مسابقات ورزشی به نام کنگره، اهدای بیش از سه هزار سری جهیزیه، آبرسانی به روستاییان، احداث یا مرمت جاده های بین روستایی و بین مزارع، اعزام چندین مرحله تیم های درمانی متخصص به برخی نقاط محروم و دورافتاده، خدمات رسانی رایگان برخی صنوف به مشتریان و مشارکت در ساخت مسکن محرومان تنها گوشه هایی از خدمات رسانی های کمیته های مختلف به اسم شهدا بود.

ایلام هرچه به زمان برگزاری کنگره نزدیک تر می شد، انجام این فعالیت ها و جلسات کمیته ها برای ارائه گزارش نیز شتاب بیشتری به خود می گرفت و اعضای کمیته ها سعی داشتند وظایف محوله به خود را با بهترین شکل در سریع ترین زمان ممکن به سرانجام برسانند و هرکدام گوشه ای از کار را بگیرند تا کنگره ایلام باشکوه تر و در شان شهدا و استان ایلام باشد.

مسوولان کنگره برای ماندگارتر کردن این برنامه فرهنگی ، معنوی سه هزار تابلوفرش مزین به تصاویر شهدا را بافته و به خانواده های آنها تقدیم کردند و همچنین یک تابلوفرش نماد کنگره و استان ایلام نیز بافته و به رهبر معظم انقلاب تقدیم و نیز تابلو ۴۳ خدمت کمیته های کنگره نیز تهیه و به محضر ایشان ارائه شد.

طبق برنامه ریزی های انجام گرفته، کنگره شهدای استان ایلام شامل هشت اجلاسیه، هشت شب فرهنگی با برگزاری نمایش با موضوع دفاع مقدس و برگزاری ۲ نمایشگاه رزمی و دستاوردی در محل برگزاری اجلاسیه ها بود که این برنامه ها از سوم تا ۱۱ آذرماه به طول می انجامید.

از همان آبان ماه نقاط مختلف استان رنگ و بوی کنگره را به خود گرفت و اِلمان های کنگره یکی پس از دیگری در ورودی برخی شهرها نصب و جانمایی و یادواره های شهدا در تمام شهرستان ها و با محوریت ایلات مختلف و حضور مسوولان استانی و کشوری برگزار شد و در آستانه برگزاری کنگره ۱۲ یادواره (هر شهرستان یک یادواره) در استان انجام گرفت.

شهرداری ایلام پرچم های بزرگ و متعددی را در نقاط شهر ایلام برافراشت، ۱۰ روز مانده به شروع رسمی کنگره تابلوهای تعدادی از شهدای شاخص استان در پیاده راه آیت الله طالقانی هسته مرکزی شهر به طور موقت جانمایی شد و مسیر جاده منتهی به محل کنگره با نصب بنر شهدا مزین گشت.

در بلوار شهید سلیمانی (خلیج فارس) تابلو تعدادی از شهدای شاخص استان به صورت دائمی نصب شد و هنرمندان در هسته مرکزی شهر به طور مداوم تئاترهای خیابانی با موضوعیت دفاع مقدس برگزار می کردند و سربرگ های اداری و پورتال تمام ادارات به نام کنگره شهدا تغییر کرد.

قبل از شروع رسمی کنگره، دست اندرکاران این رویداد مهم فرهنگی یک یادواره بزرگ را در تهران و با حضور ایلامیان مقیم تهران و کرج در محل باغ موزه دفاع مقدس پایتخت با حضور مسوولان کشوری و لشکری برگزار کردند و با فرا رسیدن آذرماه و پیش از آغاز به کار کنگره، اعضای آن یک دیدار و ارائه گزارش کار با رهبر معظم انقلاب داشتند.

تلاقی هفته بسیج با کنگره اهمیت خاصی را به این همزمانی و تقارن داد و گردهمایی بسیجیان در سوم آذرماه با موضوع کنگره در محل مصلی شهر ایلام و با حضور جمعیت زیادی از بسیجیان برگزار شد و در عصر همان روز اولین اجلاسیه با موضوع شهدای ورزشکار در زمین فوتبال عدالت واقع در مجتمع ورزشی شهدای قلاویزان با حضور رییس فدراسیون ورزش های همگانی و رژه و هنرنمایی سه هزار ورزشکار رشته های مختلف برگزار شد.

پنجشنبه چهارم آذرماه اجلاسیه عشایر و ایلات با مشارکت ۲ ایل بزرگ ملکشاهی و شوهان در شهرستان ملکشاهی با مشارکت ایلات و طوایف مختلف استان و با برگزاری مراسم ستنی چَمَر و با حضور سردار احمد حق طلب رییس سازمان حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه پاسداران اجرا شد.

از شب پنجشنبه چهارم آذر تئاتر سینمایش رقص پرچم با حضور هنرمندانی از استان ایلام و تهران در ۲۰ پرده و با موضوع دفاع مقدس بر روی صحنه رفت و این نمایش که از عوامل حرفه ای و جلوه های ویژه جدید بهره می برد تا چهارشنبه دهم آذرماه برگزار و از سوی مخاطبان و بینندگان استان مورد استقبال قرار گرفت.

جمعه پنجم آذرماه و همزمان با سالروز تشکیل بسیج مستضعفان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه ایلام سردار جمال شاکرمی فرمانده سپاه امیرالمومنین (ع) استان ایلام بود که به تشریح اهمیت تشکیل بیسیج و برگزاری کنگره ملی سه هزار شهید استان ایلام برای نمازگزاران پرداخت.

شنبه ششم آذرماه اجلاسیه شهدای دانشجو و اساتید در محل دانشگاه ایلام و با حضور علیرضا کیخا جانشین رییس سازمان بسیج دانشجویی کشور برگزار شد و در همان روز هم آیین کاشت سه میلیون اصله نهال به نیابت هر شهید سه هزار نهال با حضور معاون جنگل های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور در دشت چنگوله شهرستان مهران آغاز شد.

از روز یکشنبه اجلاسیه ها در مکان برگزاری کنگره واقع در محل نمایشگاه های دائمی بوستان جنگلی چغاسبز با حضور مسوولان ارشد کشور و مهمانان استانی برگزار شد و اولین اجلاسیه متعلق به زنان و کودکان شهید و با حضور سردار عباس نیل فروشان معاون عملیات ستاد کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود.

مهمانان روز دوشنبه برای اجلاسیه دانش آموزان و فرهنگیان امیر سرتیپ ستاد ابراهیم گلفام جانشین معاونت فرهنگی و تبلیغات دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح، روز سه شنبه اجلاسیه طلاب و روحانیون آیت الله محمدحسن اختری رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت (ع) و رییس کمیته حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین ریاست جمهوری و روز چهارشنبه اجلاسیه ایثارگران سردار غلامرضا سلیمانی رییس سازمان بسیج مستضعفان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بودند.

برگزاری سرود، اجرای بخش های کوتاهی از سینمایش رقص پرچم، تشییع پیکر شهدای گمنام، تقدیر از خانواده های ایثارگر مرتبط با هر اجلاسیه، قرائت بیانیه و دلنوشته از جمله برنامه هایی بود که در این همایش ها به شیوه های مختلف و متنوع توسط دست اندرکاران هر اجلاسیه برگزار می شد.

اما مهمترین بخش کنگره برگزاری اجلاسیه نهایی بود که این اجلاسیه با حضور سردار سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران، جمعی از فرماندهان ارشد سپاه و یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش برگزار شد و در این اجلاسیه اجرای سرود پنج زبانه ( فارسی، کردی فیلی، لری، عربی و انگلیسی)، رونمایی از تمبر و تابلوفرش شهدا انجام گرفت.

در حاشیه اجلاسیه نهایی اهدای ۵۰۰ سری جهیزیه با حضور سردار حزنی دبیر قرارگاه محرومیت زدایی و جهادسازندگی به یاد شهدا به نوعروسان نیازمند، آزادسازی ۳۱ زندانی جرائم غیر عمد و رونمایی از نماد کنگره انجام شد.

در محوطه مکان برگزاری اجلاسیه ها نیز ۲ نمایشگاه دایر شده بود که یک نمایشگاه مربوط ادوات جنگی و نظامی بود که حضور ۲ سامانه موشکی قدر و قیام متعلق به سازمان هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مهمترین بخش های این نمایشگاه بود و همچنین نمایشگاهی دیگر در قالب دستاوردهای کنگره‌ شامل غرفه هایی چون صنایع دستی، محصولات فناورانه، اقلام و نوشت افزار مذهبی، کتب، فرآورده های کشاورزی و … بود.

به گزارش ایرنا، کنگره ملی شهدا در مدت برگزاری اجلاسیه ها با حضور گسترده و کم نظیر آحاد مردم، خانواده های شهدا و ایثارگران، نسل جوان و نوجوان و مسوولان استانی و ملی به مدت هشت شبانه روز در قالب اجلاسیه ها و نمایش شبانه برگزار و بار دیگر تداعی گر دوران دفاع مقدس در شهر و دیار استان جنگ دیده ایلام شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.