تاریخ انتشار : جمعه ۱۹ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷

به بهانه روز پرستار؛ فرشتگانی که آلام دردهایند

به بهانه روز پرستار؛ فرشتگانی که آلام دردهایند
ایلام - شب از نیمه گذشته و همه در خواب، صدای جیرجیرک‌ها فضای شهر را پر کرده و ماه بیدار است اما دو چشم پرفروغ فرشته ای با لباس سپید اتاق به اتاق بیمارستان را برای سرکشی بیماران طی می کند.

 

در این دو سالی که کرونا نفس مردم جهان را به شماره انداخته است، انسان های از جان گذشته و مهربانی در لباس فرشته، تیماردار و پرستار بسیاری از بیمارانی بودند که حتی عزیزترین کسانشان حاضر به نزدیک شدن به آنان نبودند.

پرستاران، بهیاران، بهورزان و همه پرسنل درمان که در صف مقدم مبارزه با این بیماری از جان گذشتند و حتی بعضی از آنها در این راه جان خویش را از دست دادند.

آن زمان که درد تا تک تک یاخته های وجودت رخنه کرده و دستت به جایی بند نیست، دندان هایت را از شدت بی‌قراری و دردی استخوان سوز به هم می فشاری و صدای ضعیف آه و ناله ات آنچنان دردناک و سوزناک است که دل هر کسی را به درد می آورد و در این وانفسای تب و لرز که هیچ کس هیچ کاری از دستش برای تسکین وجودت بر نمی آید، تنها پرستاران و کادر درمان هستند که حتی سخنانشان آلام بخش وجودت می شود ‌و کمی آرام می گیری.

بی گمان بارها و بارها هر کدام از ما درد و رنج بیماری برای خود و عزیزانمان را شاهد بوده و تجربه کرده ایم و تنها پناه و تسکین دردهایمان بیمارستان و مراکز درمان بوده و انسانهای خدمتگزار و مهربانی به نام پزشک و پرستار که  به بهترین نحو برای تسکین دردها تا آخرین لحظه در کنار ما بوده اند.

احساس مسئولیت و وظیفه تنها مختص  به زمان کرونا نبوده و نیست زیرا پرستان در همه حال همواره همراه همیشگی ما بوده اند.

روزهای جنگ و بمباران و خمپاره که بیمارستانها جای سوزن انداختن نبود، روزهای زلزله و آوار خانه روی سر مردم که هر کسی در آن وانفسا در فکر حفظ جان خویش بود، روزهای شیوع کرونا که تمام وجودت از درد بی قرار می شد، همه آن لحظات سخت و در هر شرایط که یک انسان نیاز به تسکین درد داشته باشد، نقش اساسی و حساس پرستاران بیش از هر زمانی رخ نمایی می کند.

شاید به جرات می توان گفت که پرستاران تنها کسانی هستند که برای انجام وظیفه از خواب و خوراک و فرزند و خانواده خویش بارها و بارها در طول زمان خدمت خود می‌گذرند تا به جای گریه و آه و ناله لبخند و آرامش را به وجود ما انسانها میهمان کنند.

این اتفاقات را همواره کدام از ما در طول زندگی خویش در مراجعه به مراکز بیمارستانی دیده ایم و شاهد تلاش و تکاپوی پرستاران برای زدودن درد و رنج از وجود یک بیمار بوده ایم.

پرستاران چه در عمل و چه در حرف با انتخاب این شغل با از خودگذشتگی قدم در راه اسوه واقعی خویش حضرت زینب (س) گذشته اند و فرا تر از وظیفه اداری خویش به خاطر انسانیت در کنار ما بوده اند تا درد و رنج بیماری را تاب بیاوریم.

فعالیت هزار و ۳۱۲ پرستار در ایلام

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با تبریک هفته ملی پرستار گفت: شعار این هفته تامین حقوق مردم، رفع موانع خدمتی و ارتقا سلامت جامعه است.

محبوب رستمزاد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امروز در کشور با حضور رییس جمهور و همراهی وزیر بهداشت و در استان ها به ریاست استاندار مراسم تجلیل از پرستاران منتخب برگزار شد.

وی افزود: در استان ایلام ۸۵۸ نفر زن و ۴۵۴ نفر مرد در مجموع یک هزار و ۳۱۲ نفر در شغل مقدس پرستاری اعم از رشته های پرستاری، هوشبری، اتاق عمل، فوریتهای پزشکی، بهیار و کمک بهیار فعالیت می کنند.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: تعداد بیمارستانهای ایلام شامل ۹بیمارستان دولتی، دو بیمارستان خصوصی و یک بیمارستان تامین اجتماعی است.

رستمزاد اظهار داشت: همچنین بیمارستان ۳۷۶تختخوابی رازی مرکز استان در حال احداث است.

وی تعداد تخت های فعال بیمارستانها ی دولتی را شامل ۷۸۴تخت فعال، ۲۶۶تخت ستاره دار و ۱۴۹تخت معمولی و در مجموع یک هزار و ۱۹۹تخت بیمارستانی برشمرد.

وی با قدردانی از همه مجاهدت ها و ایثارگری پرستاران و کادر درمان به ویژه در دو سال اخیر مبارزه با کرونا که شبانه روز برای حفظ سلامت مردم تلاش کردند، افزود: در این مدت علاوه بر شهادت چند پزشک عزیز سه پرستار به نامهای جهاندار رستم خانی، بهروز غلامی و منصور جاوید در استان ایلام به دلیل ابتلا به کرونا به شهادت رسیدند.

رستمزاد گفت: با وجود همه مشکلات، کمبودها، نارسایی های دارویی و درمانی و حتی ماسک و لباس محافظتی در برهه ای از زمان به دلیل شرایط کشور اما پرستاران لحظه ای سنگر خدمت را خالی نکرده اند و با حضور فعال و چشمگیر خود در هر جا که نیاز بود برای خدمت به مردم استان پای کار بودند.

وی با قدردانی از همه از خودگذشتگی ها و ایثار کادر درمان یادآور شد: بدون شک اگر همراهی و حضور همیشگی آنها در کنار مردم نبود، تحمل این درد ‌وبیماری کار سختی بود.

مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: هیچ پرستار وکادر درمانی در این مدت جا نزد و همواره همگی آماده باش در هر لحظه همراهی و تسکین دهنده رنج مردم بودند.

رستمزاد اظهار داشت: چه روزهایی که ما شاهد اشک ریختن و بی‌قراری کادر درمان در هنگام فوت مردم عزیز در بیمارستانها بودیم و این نشان از روح بزرگ این عزیزان دارد.

وی افزود: بدون شک پرستاران با مسایل و مشکلاتی نظیر عدم دریافت بعضی پرداختی ها، کمبود نیرو و تجهیزات و امکانات رفاهی مواجه اند که رییس دانشگاه علوم پزشکی در تلاش برای رفع آنها بوده و همواره به کوچکترین مسایل این عزیزان رسیدگی کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: با همراهی مردم، افزایش پوشش واکسیناسیون، زدن ماسک، رعایت پروتکل ها هرچه زودتر زنجیره انتقال کرونا قطع شود و فشار کاری پرستاران و کادر درمان این بخش کاهش یابد./ایرنا

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.