تاریخ انتشار : چهارشنبه ۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۵

خیز بلند دولت سیزدهم برای بازاریابی فرامرزی/ حرکت بخش صنعت در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها

خیز بلند دولت سیزدهم برای بازاریابی فرامرزی/ حرکت بخش صنعت در مسیر خنثی‌سازی تحریم‌ها
تهران- دولت سیزدهم در بخش صنعت، با اتخاذ رویکرد توجه به بازارهای منطقه‌ای توفیقات چشمگیری در زمینه خنثی‌سازی تحریم‌ها و افزایش حجم تجارت و صادرات کشور داشته است.

 

دولت سیزدهم در بخش سیاستگذاری صنعتی با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خنثی‌سازی تحریم‌ها و تبدیل تحریم به فرصت، توسعه دیپلماسی اقتصادی را مد نظر قرار داده است و سیاستگذاری‌ها، راهبردها و برنامه‌های تحولی و کلان خود را بر این مدار تعریف کرده است تا شعار صمت، پیشران پیشرفت ایران اسلامی را در عمل محقق سازد.

رهبرمعظم انقلاب دو راهبرد «خنثی کردن تحریم» و «رفع تحریم» را  ترسیم کرده و ضمن تاکید درست و استراتژیک مبنی بر اولویت خنثی‌سازی تحریم‌ها فرمودند: «البته نمی‌گویم دنبال رفع تحریم نباشیم؛ چرا، واقعا اگر بتوانیم تحریم را رفع کنیم، یک ساعت هم نباید تاخیر کنیم.»

ایشان با بیان این واقعیت که «رفع تحریم به دست دشمن است اما خنثی‌سازی آن به دست خودمان است»، گفتند: «بنابراین باید بیش از آنکه به فکر رفع تحریم باشیم بر خنثی کردن آن تمرکز کنیم.»

به دست آوردن بازار منطقه‌ای و تبدیل تحریم به فرصت

خنثی‌سازی تحریم، تبدیل تحریم به فرصت (آنگونه که مقام معظم رهبری بارها تاکید فرمودند) و سمت‌گیری به سوی جهش اقتصادی مستلزم به دست آوردن بازار منطقه‌ای است که به روی کالای ایرانی گشوده باشد و هم‌زمان مراودات اقتصادی و تجاری با همسایگان را جهش‌وار ارتقا دهد.

وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در طلیعه دوره تحولی خود و با لبیک به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص خنثی سازی تحریم‌ها و تبدیل تحریم به فرصت، توسعه دیپلماسی اقتصادی را مد نظر قرار داده است و سیاستگذاری‌ها، راهبردها و برنامه‌های تحولی و کلان خود را بر این مدار تعریف کرده است تا شعار صمت، پیشران پیشرفت ایران اسلامی را در عمل محقق سازد.

راهبردهای بخش صمت برای خنثی سازی فشارهای اقتصادی

با تأمل در راهبردهای بخش صنعت، معدن و تجارت برای حرکت از وضعیت موجود به مطلوب در دولت سیزدهم که در راستای تحقق اهداف و چشم اندازهای این بخش مبتنی بر اسناد بالادستی مانند بیانیه گام دوم انقلاب، سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی و سیاست گذاری های مربوط به نامگذاری های سالانه، ترسیم شده است، دغدغه جدی پیشگامان تولید و تجارت کشور یعنی خنثی سازی راهبرد بدخواهان نظام و انقلاب از دریچه فشارهای اقتصادی مشاهده می شود. راهبرد هایی که دربرگیرنده گسترش تعاملات بین‌المللی است و در قالب نقشه راه مشخص عملیاتی و اجرایی می شود و در دستور کار برای پیگیری قرار دارد که به نتایج مثمر ثمری نیز رسیده است.

پیش برد دیپلماسی اقتصادی متوازن توسط وزارت صمت

سفر پر دستاورد سید رضا فاطمی امین «وزیر صنعت، معدن و تجارت» به امارات، عمان و قطر، برگزاری موفقیت‌آمیز چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، بازرگانی، علمی و فنی ایران و ازبکستان و عزم راسخ برای گسترش روابط با همسایگان، بخشی از راهبرد مهم و عمل‌گرایانه وزارت صمت در دولت سیزدهم برای رفع و خنثی‌سازی تحریم‌ها و پیش برد دیپلماسی اقتصادی متوازن بوده است.

در این راستا، وزیر صمت به همراه رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران و برخی از نمایندگان دستگاه های دولتی در رأس هیات بزرگ تجاری از بخش خصوصی به امارت سفر کرد تا با زمینه سازی برای گسترش مناسبات تجاری با کشورهای همسایه گام عملی برای تحقق توسعه دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم برداشته شود.

معرفی یکصد برند برتر ایرانی به اماراتی‌ها

در جریان برنامه‌ها و ملاقاتهای این سفر، یکصد برند برتر ایرانی که تمایل به فعالیت در بازار بزرگ امارات را دارند به فعالان اقتصادی و مقامات این کشور معرفی شد. همچنین تجار ایرانی فعال در دبی نیز در ملاقات‌های خود مهمترین چالش‌ها و دغدغه‌های تجارت با امارات را مطرح کردند و وزیر صمت نیز قول پیگری های لازم را داد.

برگزاری موفق نشست فعالان تجاری ایران و امارات با بیش از ۱۲۰ شرکت کننده

همچنین نشست فعالان تجاری ایران و امارات با بیش از ۱۲۰ شرکت کننده با موفقیت برگزار شد که نخستین گام عملیاتی برای فعال سازی مرکز تجاری ایران در امارات خواهد بود. با توفیقاتی که در سفر اخیر وزیر صمت به امارات متحده عربی در راستای دیپلماسی فعال اقتصادی صورت گرفت، به زودی شاهد حضور هیات سرمایه گذاری اماراتی در ایران نیز خواهیم بود.

برگزاری نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های ایران و عمان

همچنین، وزیر صنعت، معدن و تجارت از ۱۹ بهمن ماه به منظور شرکت در کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در رأس یک هیات دولتی و خصوصی متشکل از بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، به عمان سفر کرد.

دو کشور در جریان نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در زمینه‌های اقتصادی و تجاری، صنعتی و معدنی، بانکی، مناطق آزاد، کشاورزی و شیلات، حمل و نقل، نفت و گاز و پتروشیمی، آب و برق، گردشگری، ورزش و جوانان، فرهنگی، استاندارد، گمرکی، بهداشت و درمان، در قالب پنج کمیته تخصصی، مذاکرات لازم را انجام دادند.

امضای ۱۰ سند همکاری میان دو کشور ایران و عمان

در این اجلاس ۱۰ سند همکاری میان دو کشور ایران و عمان در حوزه‌های مختلفی از جمله استاندارد، گمرکی، تجاری، حمل و نقل و ورزشی مورد بررسی و توافقات لازم قرار گرفت.

همچنین نتیجه مذاکرات در اختتامیه نوزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و سلطنت عمان در قالب یک صورتجلسه همکاری به امضای وزیر صمت کشورمان و وزیر صنعت، تجارت و توسعه سرمایه‌گذاری سلطنت عمان رسید.

این اجلاس گام دیگری برای توسعه دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم بوده است و با نتایج مثبتی که به دنبال دارد در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با سلطنت عمان خواهیم بود.

فصل جدید روابط ایران و ازبکستان با گام‌های بلند اقتصادی

ازسوی دیگر چهاردهمین اجلاس کمیسیون مشترک ایران و ازبکستان با حضور سید رضا فاطمی امین «وزیر صمت کشورمان» و عمر زاق اف «معاون نخست وزیر و وزیر سرمایه گذاری و تجارت خارجی ازبکستان» با موفقیت برگزار شد و علاوه بر امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک، ۲ سند همکاری متقابل دیگر به امضای طرفین رسید.

امضای یادداشت تفاهم کمیسیون مشترک و ۲ سند همکاری متقابل

این یادداشت تفاهم(پروتکل اجلاس چهاردهم) در حوزه‌های اقتصادی، مناطق آزاد، سرمایه‌گذاری مشترک، گمرکی، حمل و نقل، انرژی، بهداشت، علمی و فناوری، فرهنگی و گردشگری و کشاورزی بوده است.

دو سند همکاری دیگر نیز در حوزه های سرمایه گذاری مشترک میان دو کشور و همکاری های فرهنگی متقابل به امضای مسئولین مربوطه دو کشور رسید.

عزم تهران – تاشکند برای مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری با محوریت وزارت صمت

دو کشور، این اجلاس را نقطه عطفی برای ارتقای روابط اقتصادی با همدیگر دانستند و عزم تهران – تاشکند را برای مبادلات تجاری یک میلیارد دلاری با محوریت وزارت صمت اعلام کردند.

با توجه به اهمیت تقویت پیوند بخش‌های خصوصی دو کشور در حاشیه اجلاس مذکور، همایش فرصت‌های تجاری دو کشور نیز در خلال این اجلاس در محل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برگزار شد.

اجلاسی که سرآغاز جهش در روابط اقتصادی ایران و ازبکستان می‌شود

ازبکستان به عنوان یکی از کشورهای مهم و هدف صادراتی ایران بوده و صادرات به این کشور، در ماه های اخیر، روند رو به رشدی داشته است. در این سفر نیز هیات ۴۰ نفره ازبکستانی شامل معاون نخست وزیر، سه وزیر و پنج معاون وزیر به ایران آمدند تا اجلاس چهاردهم سرآغاز یک جهش در روابط اقتصادی میان دو کشور شود.

سفر پربار وزیر صمت به قطر

وزیر صمت همچنین در چارچوب برنامه‌های دولت سیزدهم به منظور توسعه دیپلماسی اقتصادی و تجاری با کشورهای منطقه به ویژه همسایگان جنوبی ایران به قطر سفر کرد تا بر اساس رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان توسعه تجارت ایران در زمینه فراهم کردن هر چه بیشتر بسترهای لازم برای فعالیت بخش خصوصی ایران در کشورهای همسایه، مسائل و مشکلات این بخش را در قطر مورد پیگیری قرار دهد تا با افزایش فعالیت‌های حوزه دیپلماسی اقتصادی و تجاری کشور، در آینده شاهد رشد مبادلات اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران با این کشور عربی حاشیه خلیج همیشه فارس باشیم.

موافقت قطر با ایجاد مرکز تجاری ایران در دوحه

در این سفر در خصوص ایجاد مرکز تجاری ایران در قطر به منظور مدیریت و پیگیری مسائل و مشکلات تجار و برنامه ریزی برای ارتباط صحیح تاجران برتر دو کشور رایزنی های لازم انجام گرفت و قرار شد که مرکز تجاری با همکاری طرف قطری ایجاد شود.

سفر قریب الوقوع هیات سرمایه‌گذاری قطر به ایران

در جلسات و نشست‌هایی که در قطر برگزار شد، پروژه‌های صنعتی و دانش بنیان ایرانی با استقبال طرف قطری مواجه شد و با توجه به مذاکرات انجام شده، هیات سرمایه گذاری این کشور طی ماه های آتی به منظور بازدید از برخی پروژه‌ها به ایران سفر خواهد کرد.

در این دیدارها همچنین در خصوص پیگیری صادرات مجدد و ترانشیپمنت، توسعه همکاری های دو کشور در زمینه های استاندارد و گمرک، مشارکت قطر در توسعه ظرفیت برخی صنایع ایرانی، راه اندازی کارگو و حمل هوایی بار به قطر و تجاری سازی حوزه های دانش بنیان نتایج خوبی به دست آمد.

صمت پیشران پیشرفت ایران

اما سفرهای خارجی وزیر صمت در راستای توسعه دیپلماسی اقتصادی همچنان تداوم خواهد داشت تا با همت جهادی و عزمی راسخ، راه ورود قدرتمند کشورمان به بازارهای جهانی بیش از پیش هموار گردد و صمت پیشران پیشرفت ایران شود.

بی شک با هموارسازی و تسهیل ورود ایران به بازارهای منطقه ای و فراتر از بازارهای جهانی راهبرد «خنثی سازی تحریم‌ها» در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری محقق خواهد شد، هدف والایی که تحقق آن را وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در طلیعه دوره تحولی خود با تمام قوا دنبال می‌کند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.