تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۰:۲۸

سرپرست اداره‌ کل بهزیستی استان ایلام:

۴۴ درصد معلولیت‌ها در ایلام از نوع جسمی، حرکتی است

۴۴ درصد معلولیت‌ها در ایلام از نوع جسمی، حرکتی است
ایلام- سرپرست اداره‌ کل بهزیستی استان ایلام گفت: از مجموع ۱۶ هزار و ۴۲۹ فرد دارای معلولیت در این استان بیشترین تعداد به میزان ۴۴ درصد از نوع جسمی، حرکتی است.

 

حسین نورعلیوند عصر روز یکشنبه در نخستین نشست ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی و شورای سالمندان در سال جاری در استانداری ایلام افزود: این درصد به تعداد هفت هزار و ۲۵۴ نفر بوده که ضرورت مناسب سازی فضاهای عمومی برای تردد این افراد را دوچندان می کند.

وی مناسب سازی را ایجاد محیط‌های بدون مانع و با تسهیل دسترسی برای همه به عنوان یکی از راهکارهای ارتقا کیفیت زندگی برای کلیه افراد جامعه بویژه افراد دارای معلولیت دانست.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان ایلام ادامه داد: در این زمینه کلیه دستگاه های اجرایی مشمول به تعداد ۶۴ دستگاه در مناسب سازی معابر و امکان همه ساله در جشنواره شهید رجایی مورد ارزیابی قرار می گیرند.

نورعلیوند چهار شاخص ارزیابی شده در این زمینه را شامل مناسب سازی ورودی، رمپ، آسانسور و فضای سرویس‌های بهداشتی عنوان کرد و گفت: مجموع این اقدام ها با هدف سهولت در تردد افراد دارای معلولیت، جانبازان، سالمندان و سایر افراد کم توان جسمی انجام می شود.

وی از اجرای طرح شهر بدون مانع در شهرهای ایوان و بدره خبر داد و گفت: این طرح سال گذشته در راستای تحقق شهر بدون مانع برای معلولان در این دو شهر به صورت پایلوت با اختصاص اعتبار برای مناسب سازی دستگاه های اجرایی در دستور کار قرار گرفت که در این راستا دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برای هریک از این شهرها اختصاص یافته است.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان ایلام یادآور شد: در راستای تحقق برنامه جامع حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، دستگاه­ های متولی صدور مجوز مربوط مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط، ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری برای افراد دارای معلولیت و استانداردهای مناسب­ سازی را در شرایط و الزامات صدور مجوز لحاظ کنند.

نورعلیوند با اشاره به اینکه کلیه موسسات و نهادها، دستگاه های اجرایی و شرکت های دولتی، فرودگاه و پایانه ها و فضاهای شهر، معابر و مراکز عمومی مشمول قانون مناسب سازی هستند، تصریح کرد: در مراکز استان ها کمیته مناسب سازی به ریاست استاندار و با حضور مدیران کل استانی و در شهرستان ها کمیته با ریاست فرماندار و روسای ادارات متناظر دستگاههای اجرایی تشکیل می شود.

وی با بیان اینکه در سال گذشته بازدید از ۶۴ دستگاه اجرایی در سطح استان انجام شده است که ۶ دستگاه اجرایی در این زمینه توانسته اند رتبه برتر را کسب کنند، ابراز کرد: بنیاد شهید و امور ایثارگران، پزشکی قانونی، بیمه سلامت اداره پست و شرکت گار استان ایلام، راه و شهرسازی و استاندارد از دستگاه های برتر در راستای مناسب سازی بوده اند.

سرپرست اداره کل بهزیستی استان ایلام بیان کرد: بر اساس قانون جامع حمایت از حقوق معلولان دستگاه های اجرایی موظفند در یک برنامه سه ساله مدون از زمان تصویب و ابلاغ آئین نامه، هر ساله ۳۰ درصد از معابر ساختمان های عمومی را برای معلولان مناسب سازی کنند.

نورعلیوند همچنین از عدم مناسب سازی خودپردازهای بانکی که مورد نیاز و استفاده ضروری افراد دارای معلولیت، جانباز و سالمند مانند سایر افراد عادی جامعه هستند، گلایه کرد.

وی همچنین با اشاره به روند پیری جمعیت گفت: نرخ جمعیت سالمندی اکنون ۹ درصد بوده که پیش بینی می شود در سال ۱۴۲۵ به ۳۰ درصد افزایش یابد.

سرپرست اداره کل بهزیستی ایلام با اشاره به حمایت این اداره کل از ۶ هزار سالمند گفت: یکی از اقدام‌های بهزیستی در حمایت از سالمندان استان راه اندازی بنیاد فرزانگان بوده که در این مرکز خدمات مختلف فرهنگی، هنری، تفریحی برای سالمندان اجرا می شود.

وی از دستگاه های مختلف استان خواست برای خدمات دهی به سالمندان و بازنشستگان برنامه های متناسب با این قشر پیش بینی و اجرایی کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.