تاریخ انتشار : جمعه ۷ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۵

نماز با جمعه زیباتر است  ✍️ اسلام انصاری فر

نماز با جمعه زیباتر است  ✍️ اسلام انصاری فر
نگاه اقتصاد - اسلام انصاری فر/

 

نـمـاز در لـغت به معناى پرستش، بندگى و اطاعت و سجود بـراى اظـهـار بـندگى و اطاعت است. آن گاه که بر درگاه لطف و عنایتش قرار می گیریم تا عاشقانه های دل را با زبان نیاز در محضر نامتناهی اش با معشوق بی همتا نجوا کنیم.

نـماز سر فرود آوردن و تعظیم کردن به نشانه احترام و داروى نسیان و خطاست. آن گاه که عاجزانه و ملتمسانه در قنوت ربنایش رو به پنجره های رحمتش می ایستیم تا غبار گناه را از آینه ی دیدگان و دلهای زمینی مان بزداید و با دستان کریمانه اش دستمان را بگیرد تا در انبوه پیچ و خم های غفلت گم نشویم.

نماز دل کندن از مـادیـات و پـرواز دادن روح است تا در بیکران خداوندی اش بال بگشائیم و اندوه دل را به باد بسپاریم و آرام و رها روح زخم خورده را التیام بخشیم.

نماز آن هنگام که با جمعه بیاید، اهمیتش دوچندان می شود و در این مهم روایات بسیاری بر زبان آمده است. امام صادق (ع) می فرماید: “ما مِنْ قَدَمٍ سَعَتْ الَی الْجُمُعَهِ الَّا حَرَّمَ اللَّهُ جَسَدَها عَلَی النَّارِ” هیچ کس نیست که به سوی نماز جمعه گام بردارد مگر آن که خداوند سبحان آتش جهنم را بر او حرام گرداند.».

شاید برای بسیاری این سوال پیش آمده باشد که چگونه نمازجماعت به ” نماز جمعه” نامگذاری شده است و جواب آن در این روایت آمده که مسلمانان مدینه پیش از آن که پیامبر (ص) هجرت کند در مورد نماز جماعت یهودیان در روز شنبه و نصاری ها در روز یکشنبه با هم به بحث و گفتگو پرداختند و قرار شد تا روز قبل از شنبه را که در آن زمان “یوم العروبه” نامیده می‌شد، گرد یکدیگر جمع شده و با معبود خویش به راز و نیاز بپردازند و از آن به بعد آن روز، روز جمعه نامیده شد، چون روز اجتماع مسلمین بود. آنان در آن روز گوسفندی را ذبح کردند و این نخستین نماز جمعه در اسلام بود.

امروز از پس سالیان دراز، کماکان میعادگاه های نماز جمعه محل حضور خیل عظیم مسلمانان در سراسر جهان است. هنگامی که صدای اذان نماز جمعه بلند می شود، مردم کسب و کار خود  را رها کرده و به سوی نماز می شتابند.

در قرآن آمده است: “هنگامی که نمازهای یومیه برپا شود برای شرکت در نماز ندوید، و با آرامش گام بردارید”، اما در مورد نماز جمعه آیه فوق می گوید: ” فَاسْعَوا” یعنی بشتابید و این، اهمیت فوق العاده نماز جمعه را نشان می‌دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.