تاریخ انتشار : دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۸

وضعیت داوریِ لیگ برتر در شرایط اضطرار؛ سوت‌های کَرکننده

وضعیت داوریِ لیگ برتر در شرایط اضطرار؛ سوت‌های کَرکننده
تهران- اشتباهات داوریِ هفته‌ شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر آیینه‌ای تمام‌نما از وضعیت اسفناک داوری در فوتبال ایران است.

 

شانزدهمین هفته‌ رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی به اتمام رسید که بازهم شاهد اشتباهات تاثیرگذار داوران بودیم که نتایج خیلی از مسابقات را نامطلوب کرد. اشتباهاتی که میزان آن مدتهاست از حالت عادی خارج شده و به شرایط اضطرار رسیده است.

بارها در گزارش‌های مختلف به مربیان، بازیکنان و مدیران انتقاد داشته‌ایم که میزان اعتراضات آنها به مسائل داوری بسیار زیاد و حالت بهانه و فرار رو به جلو به خود گرفته است اما بد نیست کمی زاویه‌ دوربین را تغییر دهیم!

در این هفته‌ها شاهد اشتباهاتی از سوی تیم‌های داوری هستیم که گذر کردن از کنار آنها به سادگی، امکان‌پذیر نیست. داوران حاضر در لیگ مرتکب اشتباهاتی می‌شوند که شاید در سطوح پایین هم شاهد آنها نباشیم.

همانطور که جامعه‌ فوتبال معتقد است وجود فناوری کمک داور ویدئویی/VAR و امکاناتی مانند سیستم رادیویی چیزهایی است که باید در اختیار داوران قرار داشته باشد و آنها با توجه به فشاری که تحمل می‌کنند، دستمزدی بسیار ناچیز دریافت می‌کنند، اما نمی‌توان چشم‌ها را به روی اشتباهات فاحش آنها بست. کافیست نگاهی به اشتباهات رخ داده در هفته‌ اخیر بیندازیم.

دیدار تیم‌های مس رفسنجان و نساجی مازندران در حالی با تساوی یک بر یک به اتمام رسید که اگر اشتباهات تیم داوری در کار نبود، می‌توانست با برتری ۲ بر صفر میزبان خاتمه پیدا کند. ابتدا رضا حیدری، کمک‌داور مسابقه در نیمه‌ نخست گل سالم کریم‌زاده، بازیکن مس را آفساید و مردود اعلام کرد.

تصاویر آهسته اما نشان می‌داد که مدافع راست نساجی حدود یک متر آفساید را پر کرده و با چشم غیر مسلح هم می‌شد این مساله را تشخیص داد.

در ادامه کمیل غلامی یک پنالتی بحث‌برانگیز را برای تیم میهمان گرفت و نساج‌ها در دقیقه‌ ۸۷ نتیجه‌ بازی را یک بر یک کردند تا ۲ امتیاز حساس از چنگ مس رفسنجان در برود.

در دیدار تیم‌های هوادار و آلومینیوم نیز سید رضا مهدوی اشتباه مهلکی را مرتکب شد. این داور باتجربه در اواخر نیمه‌ نخست یک پنالتی‌ برای تیم میزبان گرفت که تصاویر آهسته نشان می‌داد خطای مذکور، مشخصا بیرون محوطه‌ جریمه رخ داده است. مهدوی در ادامه مهدی رحمتی را به دلیل اعتراض از کنار زمین اخراج کرد.

در مسابقه‌ بین پرسپولیس و ذوب‌آهن، داور بازی یعنی وحید کاظمی، به راحتی از کنار خطای هند مدافع ذوب‌آهن گذشت. این بازیکن از دست خود برای جلوگیری از عبور ضربه‌ ایستگاهی امید عالیشاه کمک گرفت. داور در این صحنه می‌توانست یک پنالتی برای سرخ‌پوشان تهرانی اعلام کند.

در دیدار سپاهان و استقلال طبق نظر اکثر کارشناسان شهریار مغانلو به دلیل خطای شدید باید از بازی اخراج می‌شد اما حسن اکرمی به یک کارت زرد بسنده کرد.

این‌ها بخش قابل توجه اشتباهات بزرگ داوران در هفته‌ شانزدهم رقابت‌های لیگ برتر بود که به آن پرداخته شد.

صحنه‌های دیگری نیز بودند که قضات میدان می‌توانستند تصمیمات بهتری را بگیرند اما اینطور نشد. به نظر می‌رسد کمیته‌ داوران و مسئولان فدراسیون فوتبال باید تصمیمی جدی درباره‌ وضعیت کیفی داوران اتخاذ کنند.

بدون شک با حضور VAR دُز این اشتباهات کم‌تر خواهد شد اما نمی‌توان به تمام شدن آنها دل بست. موضوع مشخص این است که اکثریت داوران حال حاضر فوتبال ایران از لحاظ کیفی در شرایط خوبی به سر نمی‌برند و همین مساله باعث افزایش جنجال‌ها شده است./ایرنا

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.