تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۸:۴۱

تأثیر تورم بر حداقل دستمزد واقعی در اروپا/ کاهش قدرت خرید کارگران اروپایی

تأثیر تورم بر حداقل دستمزد واقعی در اروپا/ کاهش قدرت خرید کارگران اروپایی
تهران- از ماه سپتامبر (شهریور، مهر) سال ۲۰۲۲ میلادی، حداقل دستمزد واقعی در بیشتر کشورهای اروپا کاهش یافته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایرنا از وبگاه یورونیوز، با نگاهی به ۱۹ کشور (۱۷ کشور عضو اتحادیه اروپا + انگلیس و ترکیه) مشخص می‌شود حداقل دستمزد واقعی فقط در ترکیه (۱۵.۹ درصد)، فرانسه (۲.۳ درصد) و بلژیک (۱.۹ درصد) در مقایسه با ماه سپتامبر سال ۲۰۲۱ میلادی افزایش یافته است. اما حداقل دستمزد واقعی در ۱۶ کشور دیگر در سال گذشته میلادی کاهش یافته است. بیشترین کاهش در لتونی با ۱۸.۲ درصد رخ داده است. در بیشتر کشورها، کاهش سالانه بیش از ۵ درصد بود.

حداقل دستمزد مبلغی است که در برابر انجام کاری در زمانی مشخص به کارگران پرداخت می‌شود و کارفرما نمی‌تواند این میزان را کاهش دهد.

بر اساس اعلام سازمان همکاری و توسعه اقتصادی OECD، روش‌شناسی آماری ممکن است بر تغییرات سالانه گزارش‌شده در حداقل دستمزد واقعی در فرانسه و بلژیک تأثیر بگذارد؛ زیرا حداقل دستمزدها در این کشورها متفاوت است.

با نگاهی به روند حداقل دستمزد واقعی در یک دوره طولانی‌تر، درمی‌یابیم نوسانات در برخی کشورها چشمگیر است. با فرض اینکه حداقل دستمزد در ماه دسامبر (آذر، دی) ۲۰۲۰ میلادی، معادل ۱۰۰ واحد در همه کشورها باشد، نمودار زیر به وضوح نشان می‌دهد که چگونه هر ماه تا سپتامبر ۲۰۲۲ میلادی تغییر کرده است.

زمانی که تورم سالانه در اتحادیه اروپا در ماه ژانویه (دی، بهمن) ۲۰۲۲ میلادی، ۵.۶ درصد بود، حداقل دستمزد در ۱۰ کشور از ۱۹ کشور افزایش یافت. این تعداد در ماه آوریل (فروردین، اردیبهشت) سال ۲۰۲۲ میلادی به هفت کشور و در سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی به چهار کشور کاهش یافت. این چهار کشور عبارت‌اند از: ترکیه، فرانسه، بلژیک و اسلوونی. افزایش به جز در ترکیه در سایر کشورها بسیار ناچیز بود.

همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا + انگلیس و ترکیه حداقل دستمزدها را از ماه ژانویه سال ۲۰۲۱ میلادی تا ماه سپتامبر سال ۲۰۲۲ میلادی افزایش دادند؛ اما تغییرات در حداقل دستمزد واقعی نشان می‌دهد این افزایش‌ها اغلب کمتر از تأثیر تورم بوده است./ایرنا

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.