تاریخ انتشار : دوشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۲

حاشیه‌ای بر دربی ۱۰۰ و تکرار اعتراض به داوری؛ سوت‌هایی که نیاز به VAR دارد

حاشیه‌ای بر دربی ۱۰۰ و تکرار اعتراض به داوری؛ سوت‌هایی که نیاز به VAR دارد
تهران- با توجه به افزایش سوت‌های بحث‌برانگیز که در دربی ۱۰۰ هم ادامه پیدا کرد، فدراسیون فوتبال باید سرعت بخشیدن به روند ورود کمک داور ویدئویی را در اولویت اصلی برنامه‌هایش قرار دهد.

 

به گزارش ایرنا، دربی ۱۰۰ با تمام حساسیت‌هایی که با توجه به وضعیت استقلال و پرسپولیس در جدول رده‌بندی داشت با پیروزی قرمزها به پایان رسید تا جنگ قهرمانی در سه هفته آخر در نهایت جذابیت دنبال شود. فارغ از تمام بحث‌های فنی و کیفیت دربی که برخلاف رویارویی قبلی دو تیم سطح بالایی نداشت، قضاوت این مسابقه هم مانند خیلی از رقابت‌های این فصل لیگ برتر با حرف و حدیث‌هایی همراه بود و اعتراض شدید طرف بازنده مسابقه را به همراه داشت.

هر چقدر یحیی گل‌محمدی در نشست خبری پس از بازی از داوری تمجید کرد، آن سو ریکاردو ساپینتو پس از اعتراض شدید به پیام حیدری و کمک‌هایش پس از سوت پایان مسابقه که با توجه به الفاظ به کار برده شده، جنجالی شده است، در سالن نشست خبری هم با کنایه از قضاوت دربی گلایه کرد و گفت: «این داور هم داور خوبی است و از وی خوشم می‌آید، اما امروز همه خطاها علیه ما بود. خطاهای متعدد، پویایی بازی ما را گرفت و همه چیز در دربی متفاوت است!» استقلالی‌ها معتقدند که حیدری یک پنالتی مسلم را برای آنها سوت نزده و سبب شده تا تیم‌شان هم نبرد حیثیتی را ببازد و هم در کورس قهرمانی شرایطش نسبت به پرسپولیس و سپاهان سخت‌تر شود.

اگر چه در فوتبال کشورمان انداختن توپ باخت به زمین داوری و مقصر جلوه دادن داور مسابقه تازگی ندارد و بارها مربیان و باشگاه‌ها برای کاهش فشار هواداران و همچنین پوشاندن نقاط ضعف فنی از این ترفند استفاده کرده‌اند، با این حال با توجه به اتفاقات دربی، به نظر می‌رسد همچنان یکی از بزرگترین چالش‌های فوتبال ایران داوری است. مسئله‌ای که می‌تواند نقش مهمی در معادله قهرمانی یا سقوط به دسته اول داشته باشد.

فارغ از اینکه اعتراض استقلالی‌ها به سوت‌های داور دربی چقدر مستند و درست است ضرروت ورود کمک داور ویدئویی و استفاده ازVAR در فوتبال ایران هر روز بیشتر از گذشته احساس می‌شود، اگر چه با استفاده از این سیستم هم مانند سطح اول فوتبال دنیا، باز هم ممکن است خطا رخ دهد اما قطعا استفاده از کمک داور ویدئویی خواهد توانست آسیب‌های چالش‌های داوری را به حداقل برساند و عدالت بیشتری را در لیگ ایران حاکم کند.

به خصوص که فدارسیون جهانی فوتبال سال ۲۰۱۸ استفاده از کمک داور ویدیویی را با هدف کاهش اشتباهات انسانی تأثیرگذار در نتیجه بازی با فلسفه «تأثیر زیاد، دخالت کم» به اتفاق آرا تصویب کرد و پس از استفاده رسمی از این تکنولوژی در جام‌جهانی روسیه، به مرور اکثر کشورها رو به تجهیز استادیوم‌هایشان به VAR آوردند تا جایی که تا امروز در خیلی از کشورهای حتی سطح پایین فوتبال دنیا مانند تاجیکستان هم از این سیستم استفاده می‌شود.

با وجود اشتباهات تاثیرگذار داوری در لیگ ایران در سال‌های اخیر و در فصل جاری اما هنوز استادیوم‌های کشورمان به این سیستم مجهز نشده‌اند و ورود این تکنولوژی به کشورمان روند کندی دارد، به طوری که مقامات فدراسیون فوتبال در تازه‌ترین اظهارونظرهایشان هم درباره تاریخی قطعی برای ورود سیستم کمک داور ویدئویی اعلام نکرده‌اند و به نظر می‌رسد برخلاف وعده‌های داده شده استفاده از VAR در فصل آینده هم مشخص نیست.

هدایت ممبینی دبیرکل فدراسیون فوتبال در حاشیه دربی از استفاده از VAR برای فصل آینده، سخنی با اطمینان به میان نیاورد و حتی اشاره کرد که در ورزشگاه آزادی هیچ‌گونه اقدامی برای تجهیز به این سیستم صورت نگرفته است.

وی گفت:«امیدوار هستیم این آخر دربی بدون کمک داور ویدیویی باشد، هرچند باید عنوان کرد که ورزشگاه آزادی هنوز برای تجهیز سیستم کمک داور ویدیویی کار مهمی انجام نداده است. سپاهان، فولاد، گل گهر و مس رفسنجان برای کمک داور ویدیویی در حال تلاش هستند. سعی رئیس و مسؤولان فدراسیون بر این است که VAR را به فصل آینده برسانیم. مگر اینکه مشکل اداری و … پیش بیاید.»

نکته عجیب هم بی خبری خداداد افشاریان رئیس کمیته داوران از زمان استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی بود و او در حاشیه دربی ۱۰۰ در این باره گفت:«خبر ندارم.»

با توجه به چنین اظهاراتی اینکه فصل آینده در فوتبال ایران از VAR استفاده شود، خیلی خوشبینانه است و به رغم تلاش‌هایی که صورت گرفته، همچنان در فصل پیش رو داوری یکی از چالش‌های فوتبال ایران باقی خواهد ماند.

در صورت افزایش چالش‌های داوری، این بحران بزرگ و بزرگ‌تر خواهد شد و این انتظار از مسئولان فدراسیون فوتبال می‌رود که به جای نگاه حاشیه‌ای به مسئله کمک داور ویدئویی، تسریع در ورود VAR به ایران را در اولویت‌های اصلی برنامه‌هایشان قرار دهند تا بیشتر از این بحران‌ داوری فوتبال ایران را گرفتار چالش‌های بیشتری نکند.

به خصوص که استفاده از سیستم کمک داور ویدئویی هم به اجرای بیشتر عدالت کمک خواهد کرد و هم فرصت بهانه‌جویی و پرخاش و هتاکی به داوران را مانند اتفاقی که در دربی ۱۰۰ افتاده از مربیان خواهد گرفت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.