تاریخ انتشار : جمعه ۱۲ خرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۵

در جمع خبرنگاران؛ امیرعبداللهیان: اعضای بریکس از عضویت ایران استقبال کردند

در جمع خبرنگاران؛ امیرعبداللهیان: اعضای بریکس از عضویت ایران استقبال کردند
کیپ‌تاون- وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اعضای اصلی بریکس با توجه به موقعیت ژئوپلیتیک و ظرفیت‌های ایران، از عضویت کشورمان در این گروه استقبال کردند.

 

به گزارش خبرنگار اعزامی ایرنا، حسین امیرعبداللهیان شامگاه جمعه در جمع خبرنگاران با تشریح دستاوردهای شرکت ایران در اجلاس دوستان بریکس و رایزنی با اعضای این گروه اظهار داشت: نشست امروز بریکس پلاس که در کیپ‌تاون آفریقای جنوبی برگزار شد، اولین نشستی بود که بعد از حضور وبیناری سال گذشته آقای رئیس جمهور برگزار شد و از وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و چند کشور دیگر برای شرکت در اجلاس دعوت به عمل آمد.

وزیر امور خارجه افزود: در این نشست که شروع گام‌های مقدماتی برای بررسی درخواست عضویت ایران و اضافه شدن به پنج کشور اصلی عضو بلیت است، جمهوری اسلامی ایران توانست مواضع خود را بیان کند.

وی ادامه داد: ما با وزرای خارجه روسیه، برزیل، هند و آفریقای جنوبی که در جلسه حضور داشتند راجع به چگونگی عضویت ایران و مکانیسمی که در حال تنظیم شدن است، گفتگو کردیم.

امیرعبداللهیان یادآور شد: وزیر خارجه چین در جلسه بریکس حضور نداشت و یکی از معاونان وزیر در جلسه حضور یافته بود؛ البته با چینی‌ها از گذشته در این رابطه گفتگو کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: در مجموع این پنج کشور حمایت خود را از شروع عضویت ایران اعلام کردند و ما همچنان منتظریم که ساز و کاری که مورد توافق است برای پذیرش عضویت جدید را در آینده نزدیک به ما اعلام کنند.

وی گفت: ایران به دلیل موقعیت ژئوپلیتیک و ظرفیت‌های بالایی که دارد در چارچوب وضعیت و شرایط اعضای اصلی بریکس مورد توجه جدی قرار دارد.

امیرعبداللهیان با اشاره به سایر دیدارهای انجام شده در حاشیه این اجلاس، اظهار داشت: با استفاده از فرصت حضور در این اجلاس با وزرای خارجه تعدادی از کشورها هم در موضوعات دوجانبه و همکاری‌های چندجانبه دیدار و گفت‌وگو کردیم.

وزیر امور خارجه کشورمان بیان کرد: از جمله دیدارهای من در حوزه سیاست همسایگی دولت جناب آقای رئیسی، دیدار و گفت‌وگوهای نزدیک و صمیمانه و روبه‌جلو با وزرای خارجه امارات و عربستان سعودی بود.

وی گفت: اعضای اصلی بریکس بسیار علاقه‌مند هستند که علاوه بر مناسبات دوجانبه، در چارچوب ائتلاف جدید بریکس یا شانگهای بتوانیم روابط اقتصادی و تجاری نیرومندتری را داشته باشیم./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.