تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۸

اربعین امسال، به حسین(ع) از راه دور سلام

اربعین امسال، به حسین(ع) از راه دور سلام
ایلام - اربعین دیگری دارد از راه می‌رسد و شیعیان اقصی نقاط جهان امسال نیز منتظر بودند تا با حضور در صحن و سرای اباعبدالله‌الحسین(ع) و قمر بنی‌هاشم بار دیگر به ندای هل من ناصر ینصرنی حسین(ع) لبیک بگویند اما کرونا حسرت دیدار را بر دل عاشقان خاندان عصمت و طهارت(ع) بر جا گذاشت.

سال‌های گذشته در چنین ایامی خیل میلیونی عاشقان سید و سرور سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خود را به هر وسیله ممکن به مرزهای چهارگانه مهران، چذابه، خسروی و شلمچه می‌رسانند تا در چهلمین روز شهادت خون خدا همبستگی و اتحاد شیعیان عالم را در مقابل توطئه‌های استکبار جهانی و گروه‌های الحادی و تکفیری به نمایش بگذارند.

اما امسال شیوع گسترده کرونا و خطر ابتلای جمعیت کثیری از زائران اربعین به این ویروس و به منظور حفظ سلامتی زوار، مسوولان ایرانی و عراقی را بر آن داشت تا آیین اربعین ۹۹ با جمعیت کمتری برگزار شود.

حدود ۲۰ میلیون زائر عراقی و شیعیان سایر کشورها بویژه ایران اسلامی سال‌های گذشته خود را به کربلای معلی می‌رسانند تا در چهلمین روز شهادت امام حسین (ع) به عزاداری بپردازند ولی امسال مسوولان عراقی اعلام کرده‌اند تنها مجوز یک هزار و ۵۰۰ نفر را از هر کشور دیگر برای ورود به عراق آن هم به شکل هوایی صادر خواهند کرد و امکان عزیمت زائران به شکل زمینی و پیاده وجود ندارد.

مرز بین‌المللی مهران که در سال‌های اخیر اصلی‌ترین دروازه ورود زائران به عتبات عالیات کشور عراق شمرده می‌شد و آمارها از تردد ۶۲ درصد زائران اربعین از این مرز خبر می‌دادند ولی امسال برای حرکت زائران بسته است و امکان خورج از این نقطه مرزی به کشور عراق وجود ندارد.

ذوالفقاری: دولت عراق به زائران مجوز ورود نمی‌دهد/ حرکت زائران به مرزها ممنوع است

رییس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه دولت عراق به زائران مجوز ورود نمی‌دهد، از زائران و علاقه‌مندان امام حسین(ع) خواست: به شایعات و اخبار بدون اصالت توجه نکرده و به سمت مرزها راهپیمایی نکنند.

حسین ذوالفقاری در نشست ستاد مرکزی اربعین افزود: وزارت خارجه، سفارت ایران در عراق و ستاد اربعین به طور مستمر در حال پیگیری هستند و به دلیل سلامتی مردم و برخی ملاحظات درنظر گرفته شده، زائران به سمت مرزها نروند.

وی با بیان اینکه ۲ دولت ایران و عراق و همچنین مردم ۲ کشور مشتاق برگزاری مراسم اربعین هستند، گفت: اهمیت جان مردم باعث شده است تا این لحظه برنامه‌ای نداشته باشیم و این تنها به دلیل سلامت مردم است و هیچ بحث سیاسی دیگر مطرح نیست.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور از مردم خواست: به شایعات و برخی اخبار فاقد اصالت توجه نکنند و اظهار کرد: صرف دعوت عشایر و شیوخ عراقی به دلیل ارتباط نزدیک‌شان با موکب‌داران، ارزشی ندارد چون دولت عراق برنامه‌ای برای این کار ندارد و ویزا صادر نمی‌کند.

ذوالفقاری تاکید کرد: مردم، موکب‌داران و همه زائران به اخبار رسمی توجه کنند. فراخوان‌ها از نظر ما اعتباری ندارد.

رییس ستاد اربعین با بیان اینکه حرکت‌های زائران به عراق ممنوع است، تصریح کرد: از آنجا که در مناطق مرزی امکانات لازم وجود ندارد و امکان ارائه خدمات نیست، مردم وقتی به مرز بروند با ممانعت مواجه می‌شوند و عراقی‌ها رسما اعلام کردند بازگشایی در مرزها ندارند.

دولت عراق روزانه تعدادی از زائران اربعین را عودت می‌دهد

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام گفت: دولت عراق روزانه تعداد زیادی از زائران غیرمجاز اربعین را از خاک این کشور عودت می‌دهد.

محمد نوزری اظهار داشت: تردد زائران اربعین از مرز مهران به طور کامل ممنوع است و هیچگونه خروج قانونی زوار از این مرز انجام نمی‌شود اما تعدادی از زائران به صورت غیرمجاز از مرزهای استان وارد کشور عراق می‌شوند.

وی تاکید کرد: استان ایلام ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد که از طریق آن تعدادی زائر به صورت غیرقانونی راهی عراق می‌شوند اما توسط دولت عراق عودت داده می‌شوند ضمن اینکه ممکن است این کشور مقررات سخت و زندانی طولانی مدت را برای این افراد اعمال کند.

معاون سیاسی امنیتی استاندار ایلام یادآور شد: با توجه به دستور مقام معظم رهبری و تصمیمات مسوولان ۲ کشور ایران و عراق مبنی بر لغو پیاده‌روی اربعین، زیرساخت‌ها فراهم نیست و با کمبود امکانات برای اسکان و پذیرایی برای زائران مواجه هستیم.

 نوذری از مردم خواست: با پرهیز از مراجعه به مرز مهران برای خود و دولت جمهوری اسلامی و همچنین کشور عراق در این شرایط مشکل ایجاد نکنند زیرا خروج غیرقانونی جرم محسوب می‌شود.

وی اظهار داشت: تمامی مبادی و راه‌های ورود به استان ایلام توسط گشت‌های پلیس کنترل و نظارت می‌شود و از تردد زوار به سمت مهران و پایانه مرزی جلوگیری خواهد شد.

امکان عزیمت موکب‌های اربعین به عراق از مرز مهران وجود ندارد

استاندار ایلام گفت: امکان عزیمت موکب‌های اربعین برای ارائه خدمات به زائران کشور عراق از طریق مرز مهران با توجه شرایط موجود شیوع کرونا و رایزنی‌های قبلی با مسوولان عراقی وجود ندارد و این امر به طور کامل منتفی است.

قاسم سلیمانی دشتکی در دیدار با فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه پایانه مرزی مهران و سایر مرزهای این استان امسال در ایام اربعین پذیرای هیچ زائری نیست، افزود: طبق مصوبات ستاد ملی کرونا مرزهای ایلام با کشور عراق برای تردد زائران به طور کامل مسدود است و هیچ‌گونه رفت و آمدی انجام نمی‌شود.

وی از بسته شدن مبادی ورودی استان برای تردد زائران به مرز مهران خبر داد و یادآور شد: با کمک نیروی انتظامی و دیگر دستگاه‌های مرتبط تردد زوار از مبادی ورودی استان در استان‌های همسایه کنترل می‌شود.

استاندار ایلام از مردم خواست: با توجه به اینکه بدلیل شیوع کرونا و بر اساس مصوبات ستاد ملی مرزهای دو کشور ایران و عراق برای تردد زوار بسته است و ترددی در آن‌ صورت نخواهد گرفت، به هیچ عنوان به استان سفر نکنند.

مرزبانان ایران و عراق بر ممنوعیت کامل تردد زائران اربعین تاکید کردند

مرزبانان ۲ کشور ایران و عراق در ملاقات مرزی اضطراری فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی جمهوری اسلامی(ناجا) و کلانتر مرزی بدره عراق بر ممنوعیت کامل ترددهای مرزی در ایام اربعین تاکید کردند.

سردار احمدعلی گودرزی فرمانده مرزبانی نیروی انتظامی در حاشیه بازدید از پایانه مرزی مهران با سرتیپ محمدیاسین فرحان کلانتر مرزی بدره کشور عراق دیدار کرد و طرفین بر محدودیت ایجاد شده و ممنوعیت ترددها در مرزهای ۲ کشور تاکید کردند.

فرمانده مرزبانی ناجا در این ملاقات مرزی اضطراری گفت: روابط حسنه و حس برادری ۲ کشور، باعث ایجاد امنیت پایدار در مناطق مرزی شده است و امیدوارم همواره برقرار و پایدار باشد.

سردار گودرزی تاکید کرد: ۲ کشور جمهوری اسلامی ایران و عراق دوست و برادر هستند و همکاری ۲ کشور همواره در چارچوب قوانین و مقررات مرزی و حسن همجواری بوده و خواهد بود.

وی با قدردانی از عملکرد کلانتر بدره در اقدام مشترک در امنیت مرزها، اظهارداشت: تامین امنیت مرزها با همکاری مرزبانان ۲ کشور محقق می‌شود و این امر نیازمند توجه ویژه به گشت‌های مشترک و تعاملات دو سویه در نوار مرزی است.

کلانتر بدره عراق: با اقدام مشترک از هرگونه تردد غیرمجاز در مرزها جلوگیری خواهیم کرد

سرتیپ محمدیاسین فرحان کلانتر بدره عراق نیز در این دیدار با تشکر از هماهنگی مسوولان و مرزبانان جمهوری اسلامی ایران در اجرای طرح لغو مراسم اربعین به دلیل شیوع کرونا، گفت: در کشور ما به دلیل همه گیری کرونا، هیچ‌گونه تدارکی برای پذیرش زوار اربعین دیده نشده است بنابراین ما با اقدام مشترک از هرگونه تردد غیرمجاز در مرزها جلوگیری خواهیم کرد و از تمام توان خود برای پوشش خلاهای مرزی استفاده می‌کنیم.

کلانتر مرزی بدره عراق افزود: بر اساس دستور سلسله مراتب و در راستای جلوگیری از شیوع کرونا در ۲ کشور، مرز بر روی زائران بسته است و ما نیز از این موضوع ناراحت هستیم، چرا که ما به حضور میلیونی زائران در این ایام عادت کرده بودیم و امیدوارم هرچه زودتر این بیماری ازبین رود تا دوباره شاهد حضور عاشقان اهل بیت(ع) در کشور خود باشیم.

هیچگونه تجمع زائران اربعین در مرز مهران وجود ندارد

فرمانده مرزبانی ایلام گفت: شرایط در مرز مهران عادی است و هیچگونه تجمعی از زائران اربعین برای عزیمت به عتبات عالیات و شهرهای مذهبی عراق در این مرز وجود ندارد.

سردار کیاست سپهری اظهار داشت: تردد تا پایان ماه صفر در مرزهای چهارگانه مهران، شلمچه ، چزابه و خسروی ممنوع است و اجازه خروج به افراد داده نمی‌شود.

وی افزود: نوار مرزی استان در کنترل و رصد نیروهای مرزبانی قرار دارد و بنا بر تصمیمات اتخاذ شده کشوری، اجازه خروج از مرزها با توجه به شیوع کرونا و تاکید مقامات عراقی مبنی بر عدم پذیرش زائران، داده نخواهد شد.

فرمانده مرزبانی ایلام با اشاره به برخی اخبار در فضای مجازی مبنی بر تجمع افرادی در مرز مهران برای خروج از کشور، تاکید کرد: هم اکنون شرایط مهران عادی است و هیچگونه تجمعی در شهر و مرز مهران نداریم و این اخبار نیز شایعه‌ای بیش نبوده و تکذیب می‌شود.

سردار سپهری اضافه کرد: مبادی ورودی به شهر ایلام نیز با هماهنگی پلیس راه رصد می‌شود و خودروهایی که پلاک استان ایلام نباشند، اجازه عزیمت به سمت مرز را نخواهند داشت.

سپهری از عموم مردم و زائران خواست: با توجه به شیوع کرونا و به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری از عزیمت به مرزها پرهیز کنند تا بتوانیم هرچه زودتر زنجیره انتقال این ویروس را از بین ببریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.