تاریخ انتشار : شنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۷:۲۴

معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران:

ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت و فساد ایجاد کرد/ کشورهای اروپایی هم درگیر گرانی شدند

ارز ۴۲۰۰ تومانی رانت و فساد ایجاد کرد/ کشورهای اروپایی هم درگیر گرانی شدند
تهران- معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی منجر به رانت و فساد شده است، گفت: ارز ترجیحی باید حذف شود.

 

«مهرداد لاهوتی» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری ایرنا اظهار داشت: ارز ۴۲۰۰ تومانی باید به صورت تدریجی حذف شود؛ این ارز پیش‌ازاین به ۲۵ قلم کالا اختصاص داشت که اکنون به پنج کالا رسیده است.

وی با بیان اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی جزو یارانه‌های پنهان است، که پرداخت می‌شد، افزود: وی ادامه داد: قیمت حامل‌های انرژی و اهداف قانون هدفمند کردن یارانه محقق نشد، در کشور ما به همان میزان که کسی بیشتر مصرف می‌کند، یارانه بیشتری دریافت می‌کنند درحالی‌که اگر قیمت‌های حامل انرژی واقعی می‌شد، از این طریق شاهد اقدامات بازدارنده می‌شدیم.

لاهوتی بیان داشت: مردم کشورمان چهار و نیم برابر متوسط دنیا انرژی مصرف می‌کنند که با این قانون روند مصرف انرژی واقعی می‌شد. اکنون یکی از راه‌های کاهش مصرف انرژی اصلاح قیمت‌هاست که در همین راستا دولت یکی از راه‌هایی که باید دنبال کند، یارانه‌های پنهان است که اعداد آن بسیار زیاد است.

وی با اشاره به گرانی اخیر در خصوص یکی از کالاهای اساسی مردم، گفت: امسال قیمت‌های جهانی به‌خاطر خشکسالی و درگیری‌هایی بین روسیه و اوکراین افزایش یافته و این امر باعث شده است که نه‌تنها کشورمان بلکه کشورهای اروپایی را هم درگیر گرانی کند.

معاون امور مجلس اتاق تعاون ایران ابراز داشت: روسیه و اکراین ۳۰ درصد ذرت و گندم دنیا را تأمین می‌کردند، درحالی‌که به‌خاطر شرایط موجود، کشورها ذخایر استراتژی را بالا می‌برند که همه این عوامل و افزایش قیمت‌ها در بازارهای دنیا تأثیر گذار است.

لاهوتی با بیان اینکه دولت روش‌های جایگزین حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی را بیان کند، گفت: دولت و تیم اقتصادی مباحث را شفاف کنند و با صحبت‌کردن با مردم، استراتژی و مسیر درست را تبیین کنند تا شاهد همراهی مردم باشیم.

وی تاکید کرد: زیرساخت‌های حذف تدریجی ارز ۴۲۰۰ تومانی باید فراهم شود تا ضمن جلوگیری از فساد و رانت شاهد جایگزینی درست باشیم تا افزایش قیمت‌ها را در جامعه شاهد نباشیم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.