تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۳

ثبت ملی کتاب اطلس لشکر امیرالمومنین (ع) ایلام

ثبت ملی کتاب اطلس لشکر امیرالمومنین (ع) ایلام
ایلام - نویسنده کتاب اطلس لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) از ثبت ملی این کتاب به عنوان یک سند رسمی از تاریخ و وقایع جنگ تحمیلی با محوریت جبهه میانی در استان ایلام خبر داد.

“محمدتقی قاسمی” روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار کرد: کتاب اطلس لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس ( مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ) سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال جاری به چاپ اول رسیده است.

وی افزود: این کتاب حاصل سه سال پژوهش، تحقیق و جمع آوری آثار، اسناد و تصاویر مربوط به دوران دفاع مقدس استان ایلام و چگونگی شکل گیری لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) است.

قاسمی ادامه داد: در این کتاب با استناد به مدارک متقن و تایید این اسناد از سوی مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، آغاز و پایان جنگ تحمیلی در استان ایلام مورد تاکید قرار گرفته است.

وی یادآور شد: کتاب اطلس لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) به عملیات های این لشکر، فرماندهان یگان ها و عملیات ها، حوادث رزمی خطوط مقدم جبهه در داخل خاک ایلام و سرزمین های همجوار در داخل خاک عراق که لشکر امیرالمومنین (ع) در آن دخیل بوده است، اشاره دارد.

قاسمی اضافه کرد: در این کتاب ضمن اینکه تاریخ شروع و پایان جنگ تحمیلی در استان ایلام ذکر شده است، نکته قابل توجه در اطلس فوق اینکه سخنان “خاویر پرز دکوئیار” دبیرکل وقت سازمان ملل در معرفی عراق به عنوان بانی و شروع کننده جنگ تحمیلی علیه ایران، علاوه بر اسناد مختلف از نامه های ” آیت الله حیدری ایلامی ” خطاب به امام راحل و مراجع عظام نجف مبنی بر تحرکات مشکوک نظامی عراق در نوار مرزی استان ایلام نیز آمده است.

وی افزود: این کتاب در ۶ فصل شامل تاریخچه مناقشات مرزی و جغرافیای استان ایلام، تهاجم عراق، تاریخچه تشکیل لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) و نقش تیپ ۱۱۴ امیرالمومنین (ع) در عملیات های مختلف همراه با تصاویر، نقشه، نمودار و اسامی فرماندهان هر گردان، یگان و عملیات در ۳۰۰ صفحه مصور رنگی تدوین شده است.

وی تاکید کرد: علاوه بر اطلس لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) که یک کتاب عمومی و همگانی است، کتاب شناسنامه لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) نیز چاپ شده که این کتاب تخصصی و برای مراکز نظامی و یگان های رزمی مورد استفاده و مطالعه قرار می گیرد.

قاسمی ادامه داد: در این اطلس به ۱۶ عملیات از تاریخ ۲ مهر ۵۹ تا ۱۰ مرداد ۶۷ که لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) در آنها نقش داشته، پرداخته و در آن علاوه بر اسناد موجود در استان از مدارک، آثار و اسناد خود مرکز هم بکارگیری شده است.

به گزارش ایرنا، اطلس لشکر ۱۱ امیرالمومنین (ع) ششمین اطلس چاپ شده از یگان های رزم پیاده نظام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوران دفاع مقدس توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس است.

اطلس لشکر ۴۱ ثارالله، اطلس لشکر ۳۱ عاشورا، اطلس جنگ ایران و عراق- فشرده نبردهای زمینی، اطلس لشکر هفت ولیعصر (عج) و کتب مختلف از تاریخ جنگ توسط این مرکز منتشر شده است.

استان ایلام دارای بیش از سه هزار شهید، ۱۱ هزار جانباز و ۳۰۰ آزاده است که در مقایسه با کل جمعیت استان در دهه ۶۰ (۲۵۰ هزار نفر) بیشترین تعداد ایثارگر کشور متعلق به ایلام است.

جمعیت روحانیون استان در دوران جنگ تحمیلی ۶۵ نفر بود که ۱۲ نفر شهید، سه نفر اسیر و مابقی زخمی و مجروح شدند که بیانگر حضور ۱۰۰ درصدی طلاب استان در جنگ تحمیلی است و بیشترین جمعیت روحانیون ایثارگر کشور ( اعم از شهید، جانباز، رزمنده و آزاده) متعلق به استان ایلام است.

مناطق مسکونی استان ایلام بیش از ۳۰۰ بار مورد حمله هوایی رژیم بعث قرار گرفت و تا پایان جنگ تحمیلی و هنگام عملیات مرصاد در محاصره نیروهای عراقی بود.

شرهانی، نقطه ایثار، قلاویزان، سه راهی جندالله، قرارگاه بانروشان، کانال کمیل، قرارگاه شهید باقری، سنگر صدام، زمین فوتبال چوار، میمک و کوشک از جمله یادمان های دوران دفاع مقدس استان ایلام هستند./ ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.