تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۵:۴۵

مقام مسوول وزارت جهاد کشاورزی خبر داد:

تولید ۲۵.۵ میلیون تنی سبزی و صیفی با وجود کاهش سطح زیرکشت

تولید ۲۵.۵ میلیون تنی سبزی و صیفی با وجود کاهش سطح زیرکشت
تهران- مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: طبق آمارها در سال زراعی ۱۴۰۲ - ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۵.۵ میلیون تن سبزی و صیفی در ۶۶۴ هزار هکتار سطح زیرکشت تولید شد که نسبت به سال گذشته ۳۰۰ هزار تن افزایش نشان می‌دهد.

«حسین اصغری» درباره وضعیت تولیدات محصولات سبزی و صیفی در سال زراعی جاری افزود: میزان تولید سبزی و صیفی در سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰، حدود ۲۵.۲ میلیون تن در ۶۸۱ هزار هکتار سطح زیرکشت بود؛ بنابراین افزایش تولید در سال زراعی امسال نسبت به سال زراعی گذشته با وجود کاهش سطح زیرکشت اتفاق افتاده است.

مدیرکل دفتر امور سبزی ها و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ نزدیک به پنج میلیون و ۶۲۰ هزار تن محصول سیب زمینی در سطح زیرکشت ۱۴۳.۸ هزار هکتار، حدود ۲ میلیون و ۹۸۷ هزار تن پیاز در سطح زیرکشت ۵۹ هزار هکتار، حدود پنج میلیون و ۸۰۷ هزار تن گوجه فرنگی در سطح زیرکشت ۱۱۲ هزار هکتار، پنج میلیون و ۲۸۵ هزار تن انواع سبزیجات تازه در سطح زیرکشت ۱۷۶ هزار هکتار، ۷۳۳ هزار و ۶۰۰ تن خیار در سطح زیرکشت ۲۳ هزار هکتار، ۲ میلیون و ۹۸۶ هزار تن هندوانه در سطح زیر کشت ۶۹ هزار هکتار، یک میلیون و ۳۱۱ هزار تن خربزه در سطح زیرکشت ۴۹ هزار هکتار و ۸۶۵ هزار و ۳۵۸ تن سایر محصولات جالیزی در سطح زیرکشت ۲۸ هزار هکتار حاصل شده است.

وی به افزایش عملکرد تولید در هکتار در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ نسبت به سال زراعی پیش از آن اشاره کرد و اظهار داشت: متوسط عملکرد در هر هکتار در سال زراعی ۱۴۰۲ – ۱۴۰۱ برای محصول سیب زمینی ۳۸.۹ تن، پیاز ۵۰.۱ تن در هکتار، گوجه فرنگی ۵۱.۶ تن در هکتار، سایر سبزیجات ۲۹.۹ تن در هکتار، خیار ۳۱ تن در هکتار، هندوانه ۴۲.۹ تن درهکتار، خربزه ۲۶.۴ تن در هکتار و سایر محصولات جالیزی ۳۰.۳ تن در هکتار بوده که نسبت به سال زراعی قبل رشد داشته است.

اولیت انتقال سبزی و صیفی به محیط های کنترل شده/ صادرات ۱۵درصد تولیدات

اصغری گفت: ایران یکی از معدود کشورهای دنیاست که به دلیل اقلیم خاص امکان تولید سبزی و صیفی در چهار فصل سال را دارد، بنابراین بخش عمده این محصولات به مصرف داخلی و حدود ۱۵ درصد آن صادر می‌شود.

وی افزود: با توجه به محدویت منابع آبی، برنامه صرفه‌جویی در مصرف آب و ارتقای بهره وری در این بخش، همچنان انتقال سبزی و صیفی از محیط های باز به محیط های کنترل شده در اولویت اجرا قرار دارد.

این مقام مسوول اظهار داشت: برنامه تولید محصولات سبزی و صیفی از جمله سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی با برآورد نیاز کشور با رویکرد رعایت الگوی کشت و تولید متعادل به‌صورت چهار فصل تهیه و برای اجرا به سازمان‌های جهاد کشاورزی استان‌ها ابلاغ می‌شود.

مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: در پاییز سال جاری تولید ۹۱۴ هزار تن سیب زمینی در ۲۱ هزار هکتار سطح زیر کشت، ۶۵۴ هزارتن پیاز در ۱۱ هزار هکتار سطح زیرکشت، سه میلیون و ۶۳۲ هزار تن گوجه فرنگی در ۶۷ هزار هکتار سطح زیرکشت، ۴۱۱ هزار و ۷۵۸ تن خیار در ۱۳ هزار هکتار سطح زیرکشت، ۸۸۶ هزار و ۳۵۱ تن خربزه در ۳۵ هزار هکتار سطح زیرکشت و ۱۶۰ هزار تن هندوانه در ۳۳ هزار هکتار سطح زیرکشت پیش‌بینی شده است.

وی گفت: بر همین اساس، برنامه ابلاغی تولید استمرار و بهاره سال زراعی جدید (۱۴۰۳-۱۴۰۲) سه محصول سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی براساس تاریخ کشت به استان‌های تولیدکننده ابلاغ شده است.

اصغری درباره قیمت محصولات سبزی و صیفی در مزارع افزود: قیمت سه محصول سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی در مرداد سال جاری در مزارع به‌طور میانگین به ترتیب حدود ۹ هزار تومان، ۶ هزار تومان و ۶ هزار تومان بوده است که نسبت به هزینه تولید هر کیلوگرم سود متعادلی عاید کشاورزان می شود.

صادرات ۱.۱ میلیارد دلاری سبزی و صیفی در سال ۱۴۰۱
مدیرکل دفتر محصولات علوفه‌ای و جالیزی وزارت جهاد کشاورزی تصریح‌کرد: طبق آمارها مجموع صادرات سبزی و صیفی به طور عمده (سیب زمینی، پیاز و گوجه فرنگی) در سال ۱۴۰۱ معادل چهار میلیون و ۷۳ هزار تن (۴۰۷۳ هزار تن) به ارزش بیش از یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی افزود: صادرات عمده محصولات سبزی و صیفی تا پایان مرداد سال ۱۴۰۲ در مقایسه آن با مدت مشابه سال گذشته در برخی موارد از لحاظ وزنی و ارزشی افزایش داشته است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.